Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utöka TC-baserat nätverk med APE, samma SSID?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-07-13 04:55

Hej!
Jag skulle vilja sätta upp ett nätverk med en TimeCapsule, en jättelång ethernetkabel till uthuset och en Airport Express där ute. Tanken är att APE:n ska få WAN-kontakt via den långa ethernetkabeln, köras i bryggläge (roaming) med samma SSID så att man får en sömlös övergång.
Min förhoppning är också att det går att ta ut trådbundet nätverk ur APE:ns LAN-utgång i de fall man behöver snabbare överföring.
Stämmer det här tankesättet, kommer det att funka? Vad jag kan läsa mig till, och vad en försäljare (jo...) sa så borde det funka. Någon som testat och kan peka ut något att tänka på?

Detta kommer att fungera.

Gör själv likadant med två stycken airport extreme.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-07-13 23:05

Ja det funkade ju förstås excellent åtminstone hittills med trådlös extension av huvudnätet. Eftersom den långa tråden visat sig vara knasig har jag inte testat det än men det funkar ganska lysande trådlöst faktiskt.
Tog ju typ fem minuter. Försökte konfigurera om en Dlink-router att bara skicka ur sig ett nät med samma SSID som huvudnätet, men det var rätt bängligt. Totalt sett blir det billigare med Apples femminuterslösning eftersom jag skattar min tid högt

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-10-11 15:14

Skulle vilja haka på här - mitt eget nät hemma har liknande set up; en TC, som delar ut nät till två AE via kabel. Dessa två står i bryggläge och farten är numera hög.

TCn skapar ju också ett trådlöst nät som jag vill att de två AEmaskinerna skall förlänga/förstärka. I inställningarna för dessa (som autokonfigurerats vid installation av Apples wizard) står det att de "Skapar trådlöst nätverk" (och SSID och allt är identiskt på de tre basstationerna). Jag funderar på om det gör skillnad om man ställer den på "Utöka trådlöst nätverk" och väljer det befintliga trådlösa?

  • Medlem
  • 2013-10-11 15:18

Ja. Så länge de är anslutna med kabel så att du har bra signal till enheterna så går det alldeles utmärkt så som du beskriver.

Ursprungligen av JonesH:

Hej!
Jag skulle vilja sätta upp ett nätverk med en TimeCapsule, en jättelång ethernetkabel till uthuset och en Airport Express där ute. Tanken är att APE:n ska få WAN-kontakt via den långa ethernetkabeln, köras i bryggläge (roaming) med samma SSID så att man får en sömlös övergång.
Min förhoppning är också att det går att ta ut trådbundet nätverk ur APE:ns LAN-utgång i de fall man behöver snabbare överföring.
Stämmer det här tankesättet, kommer det att funka? Vad jag kan läsa mig till, och vad en försäljare (jo...) sa så borde det funka. Någon som testat och kan peka ut något att tänka på?

Jag har två APE kopplade till varsin högtalare och kan spela musik från en mac till båda samtidigt men inte från iPad iOS 7.1, då kan jag bara spela upp musiken på en av anläggningarna i taget. Har jag missat något?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-19 19:56
Ursprungligen av Saffran:

Jag har två APE kopplade till varsin högtalare och kan spela musik från en mac till båda samtidigt men inte från iPad iOS 7.1, då kan jag bara spela upp musiken på en av anläggningarna i taget. Har jag missat något?

Nej du har inte missat något utan det går bara att spela upp till en med iOS

1
Bevaka tråden