Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPlay -> AppleTV: Strömmande film fryser till...

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2014-03-20 10:51
Ursprungligen av juanito:

Din Airport express hur gammal är den. Kör den med b/g/ eller n standarden?
Om möjligt tvinga den att enbart köra en, t.ex. n, och inte flera.

AirPort Express 802.11g (1st Generation), så vitt jag vet. Men det borde inte göra skillnad egentligen... (eller?)
Har ju ändå så lågt in, dvs 10mbit strömmande. Den levererar väldigt bra vad som kommer ifrån Comhem.

• Medlem
  • 2014-03-20 10:55

Hittade detta:

https://discussions.apple.com/message/22051725#22051725

Vet dock inte om det gällde Airplay Mirroring. Var nog vanlig Airplay via en iOS-enhet. Men men.. I vart fall kan jag inte komma in i min comhem router, ej ens om jag "låser upp den". Det finns helt enkelt inget att ändra (tror ändringar bara kan göras från comhem).

Tror ni att detta kan vara haken i detta fall?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-20 13:41

Airplay behöver h.264. Även så Airplay mirroring. Jag förväntar mig att Airplay mirroring ska släpa efter lite, men inte att det ska börja haka upp sig när det fungerar som det ska.

Men ja vad vet jag, kanske AirPlay mirroring skickar ut högre bitrate än vanliga Airplay. Isåfall är det eftergift för att grafikkortet ska hinna koda om bildskärmsbilden till h.264 och skicka ut den som en AirPlay signal.

Absolut. Vad som får mirroring att hacka istället för att bara lite högre latency vet jag inte.
Jag har en 15" med Radeon 6770m och trådat gigabitnät, så både grafikkort och framför allt nät ska ju räcka till.
Vet inte om ATV3 bara har stöd för 100Mbit likt vissa (alla?) APE, men även det borde räcka gott för en 1080p h.264 videoström så troligen är det något med hur datorn kodar det vid mirroring.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-20 14:16
Ursprungligen av Nifo:

AirPort Express 802.11g (1st Generation), så vitt jag vet. Men det borde inte göra skillnad egentligen... (eller?)
Har ju ändå så lågt in, dvs 10mbit strömmande. Den levererar väldigt bra vad som kommer ifrån Comhem.

Det kan absolut göra skillnad. Hastigheten på din internetuppkoppling påverkar inte hur snabbt ditt trådlösa fungerar internt. g-standarden klarar bara upp till 54 Mbit/s i teorin. I praktiken är det betydligt mindre. Lägg till lite yttre störningar (bortom din kontroll) så kan det gott och väl bli flaskhalsen för det du försöker göra.

Problemet med trådlöst är att luften blir ett delat medium som bara en enhet i taget kan sända genom. Det betyder att inom den kanal du använder måste alla enheter dela på bandbredden. Dessutom går lite extra kapacitet åt till att kolla om mediet/luften är fri och mekanismer för att undvika eller hantera kollisioner. Dessutom minskar tillgänglig bandbredd per enhet/dataström exponentiellt med antal sändande enheter, så tre enheter som pratar samtidigt får betydligt mindre kapacitet vardera än den tredjedel man skulle kunna tro.

Skaffa en bättre router och kör trådat till alla fasta enheter så kommer det nog att flyta på bättre.

• Medlem
  • International user
  • 2014-03-20 14:34
Ursprungligen av Json_81:

Absolut. Vad som får mirroring att hacka istället för att bara lite högre latency vet jag inte.
Jag har en 15" med Radeon 6770m och trådat gigabitnät, så både grafikkort och framför allt nät ska ju räcka till.
Vet inte om ATV3 bara har stöd för 100Mbit likt vissa (alla?) APE, men även det borde räcka gott för en 1080p h.264 videoström så troligen är det något med hur datorn kodar det vid mirroring.

Bara en påpekelse du kan ha hur kraftigt grafikkort/cpu som helst (nästan), stöder den inte i hårdvaran kodning till h.264 så blir det problem.
Nu tror jag en mid 2012 Macbook gör det. Tror det ska vara late 2011, för att ha det, men är inte helt hundra.

• Medlem
  • International user
  • 2014-03-20 14:37
Ursprungligen av Nifo:

10mbit in räcker gott, Du kan optimera expressen med att stänga av stödet för b. Så att den bara gör en grej och inte en massa.

• Medlem
  • 2014-03-20 14:40

Men då blir det trådat till ATV'n efter en kommande flytt. Det blir också en enhet mindre, då routern som då kommer att användas redan har wifi i sig. Airporten kan plockas bort. (Såvida det inte begränsar något).

Blev bara lite förvånad över att det inte gick som jag tänkt mig, då jag trodde att en trådlöst kopplad ATV kunde ersätta en HDMI-kabel från datorn när man kollar streamat innehåll osv. Nu *kanske* det går med bättre router - men det verkar ju inte vara avsett för att man skall kunna göra detta.

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • 2014-03-20 14:42

10mbit in räcker gott, Du kan optimera expressen med att stänga av stödet för b. Så att den bara gör en grej och inte en massa.

Olika bud..hehe. Men ja - Men det kommer ändå bli trådat framöver. Kan ju laborera fram tills min flytt med olika inställningar. Några mer tips just när det kommer till Airporten?

• Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-21 11:06

Bara en påpekelse du kan ha hur kraftigt grafikkort/cpu som helst (nästan), stöder den inte i hårdvaran kodning till h.264 så blir det problem.
Nu tror jag en mid 2012 Macbook gör det. Tror det ska vara late 2011, för att ha det, men är inte helt hundra.

Stämmer. Såvitt jag vet har alla 2011 modellerna stöd för det. Och har kortet inte stöd kan man inte använda airplay mirroring alls utan för skaffa air parrot eller liknande.

Bevaka tråden