Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oönskad effekt vid separering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-08 12:03

Jag har en bild med en solnedgång som ser bra ut i RGB men när jag gör om den till CMYK förändras formen på solen och det ser inte längre naturligt ut.

Det är en bild tagen med digitalkamera och jag har provat att spara om till eps och tif innan jag gör separationen men får ändå samma negativa resultat.

Är det någon som har ett tips hur man skulle kunna lösa detta? Jag har aldrig råkat ut för denna effekt trots att jag "cmykar" bilder dagligen.

Det går bra att titta på hur det ser ut på den här länken !

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 12:53

Är inte det litet svårt att avgöra från länken till två JPEGar som väl båda är i RGB?

Märkligt...!
Jag tog hem bilderna för att kunna lägga dem sida vid sida och kolla, och då syns också att CMYK-en drar iväg ganska drastiskt åt rödhållet.
Vilket filformat är bilden ursprungligen sparad i, alltså i kameran? Proffskamerorna brukar ju ha raw, tiff, jpg...
Jag har kanske fördomar, men jag tycker att det är bara raw som funkar någorlunda.

Vild gissning: Jag tror märkligheterna i solens mitt har att göra med de artefakter, främst luminans, som en dig-kamera skapar i områden med stor kontrast.

I RGB-bilden syns en lite mörkare gul pixellinje just i övergångsområdet mellan vitt och gult i solens centrum. Dig-kameran har inte klarat att hålla ljus-ljusare gul färg ända fram till det spektralvita i centrum, utan mörkat det gula en aning alldeles innan det vita börjar. Men det stör inte så mycket i RGB-n.
I CMYK-en (jag gick in i 1200 % i PhSh för att se ordentligt) har denna mörkare gula pixellinje fått en anstrykning åt grönstick i flera av pixlarna, och skapar då en konturlinje som blir lite för tydlig.

Alltså, (det är bara en gissning eftersom jag heller aldrig sett det på det här viset förut), beroende på hur artefakterna har hamnat i RGB-n, har CMYK-en förstärkt dem, och orsaken skulle vara kontrastartefakterna från dig-kameran/ursprungliga filformatet...?
Möjlig lösning vore kanske att gå in i bilden och klona ljusare gult på de mörkgula, så att kontrasten mot det vita inte blir så stor? Klonstämpeln på 20% från det vita?

En av mina elever gjorde en (högst ovetenskaplig, men i alla fall...:-) jämförelse mellan ett par dig-Nikon för en tid sedan.
http://media.roden.se/~mediait/anna/koll.html
Strax över taklinjen på detaljbilderna syns de här kontrast-artefakterna väldigt tydligt. T o m D1-an lägger en ful ljusblå pixellinje i gränsområdet mellan mörkt tak och ljus himmel.

• Medlem
  • 2003-08-08 13:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christopher Papastefanou
Är inte det litet svårt att avgöra från länken till två JPEGar som väl båda är i RGB?

"cmyk-bilden" är en skärmdump av hur den cmykade bilden ser ut. Så du har både rätt och fel.

• Medlem
  • 2003-08-08 13:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Märkligt...!
Jag tog hem bilderna för att kunna lägga dem sida vid sida och kolla, och då syns också att CMYK-en drar iväg ganska drastiskt åt rödhållet.
Vilket filformat är bilden ursprungligen sparad i, alltså i kameran? Proffskamerorna brukar ju ha raw, tiff, jpg...
Jag har kanske fördomar, men jag tycker att det är bara raw som funkar någorlunda.

Vild gissning: Jag tror märkligheterna i solens mitt har att göra med de artefakter, främst luminans, som en dig-kamera skapar i områden med stor kontrast.

I RGB-bilden syns en lite mörkare gul pixellinje just i övergångsområdet mellan vitt och gult i solens centrum. Dig-kameran har inte klarat att hålla ljus-ljusare gul färg ända fram till det spektralvita i centrum, utan mörkat det gula en aning alldeles innan det vita börjar. Men det stör inte så mycket i RGB-n.
I CMYK-en (jag gick in i 1200 % i PhSh för att se ordentligt) har denna mörkare gula pixellinje fått en anstrykning åt grönstick i flera av pixlarna, och skapar då en konturlinje som blir lite för tydlig.

Alltså, (det är bara en gissning eftersom jag heller aldrig sett det på det här viset förut), beroende på hur artefakterna har hamnat i RGB-n, har CMYK-en förstärkt dem, och orsaken skulle vara kontrastartefakterna från dig-kameran/ursprungliga filformatet...?
Möjlig lösning vore kanske att gå in i bilden och klona ljusare gult på de mörkgula, så att kontrasten mot det vita inte blir så stor? Klonstämpeln på 20% från det vita?

En av mina elever gjorde en (högst ovetenskaplig, men i alla fall...:-) jämförelse mellan ett par dig-Nikon för en tid sedan.
http://media.roden.se/~mediait/anna/koll.html
Strax över taklinjen på detaljbilderna syns de här kontrast-artefakterna väldigt tydligt. T o m D1-an lägger en ful ljusblå pixellinje i gränsområdet mellan mörkt tak och ljus himmel.

Kameran har jag haft inställd på att ta jpg. Bilden är ju inte arrangerad men till nästa gång jag är ute och tar den typen av bilder ska jag prova ett annat filformat.

Cmyk-bilden är något redigerad i Photoshop, upprätad och pålagd en aning oskarp mask och ändrat litet i nivåer som nog gjort det litet rödare än RGB-versionen.

Raw är ju bra om man är utrustad med mycket minneskort. Jag fick kameran i början av juni och har ett 256 MB- och ett 128 MB-kort och det förslår ju inte långt när man är på semester och inte har bärbar dator så därför har jag valt att ta i jpg.

Jo, visst det går förstås att klona och rätta till i Photoshop men jag letar efter kunskaper att undvika sådana här effekter och jag är med detta en liten bit på väg.

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 13:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf A
"cmyk-bilden" är en skärmdump av hur den cmykade bilden ser ut. Så du har både rätt och fel.

Jo det gissade jag. Jag menade bara att även skärmdumpen av CMYK-bilden måste ju konverteras till RGB och JPEG-komprimeras (om än lätt) för att visas i en webbläsare, vilket säkerligen gör skillnaden mellan bilderna svårare att se. Har haft samma dilemma själv nämligen

Bilden är i alla fall jeeeekligt läcker...:D

• Medlem
  • 2003-08-08 13:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Bilden är i alla fall jeeeekligt läcker...:D

Det var en läcker kväll så det var bara att trycka av. Sådana kvällar som man skulle vilja ha ända in i slutet på oktober om det inte vore för naturlagarna.

• Oregistrerad
  • 2003-08-08 14:15

Problemet är att din RGB-bild har ett mycket större färgomfång än vad CMYK-bilden du genererar har. Ett sätt att tweeka lite i Photoshop innan du separerar är följande:

Se till att du slår på "Proof Colors", Äpple+Y. Då ser du hur bilden kommer att se ut när du väl ändar färgläge på bilden, dvs separerar den. Slå sedan på "Gaumut Warning", Äpple+Shift+Y. Nu ser du att Photoshop markerar de områden som ligger utanför det färgomfång du kommer att separera till. I ditt fall ligger de flesta pixlarna som är "Out of gaumut" just runt solen.

Trixa nu med färgerna tills du får bort gaumut-varningen samt är nöjd med färgerna i övrigt. Konvertera sedan till CMYK.

Det är mycket lättare att ordna detta INNAN du konverterar till CMYK. Sedan måste du givetvis valt rätt CMYK-profil för att slippa överraskningar när du väl skall köra ut bilden på papper.

Lycka till!

• Medlem
  • 2003-08-08 14:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jhansen
Problemet är att din RGB-bild har ett mycket större färgomfång än vad CMYK-bilden du genererar har. Ett sätt att tweeka lite i Photoshop innan du separerar är följande:

Se till att du slår på "Proof Colors", Äpple+Y. Då ser du hur bilden kommer att se ut när du väl ändar färgläge på bilden, dvs separerar den. Slå sedan på "Gaumut Warning", Äpple+Shift+Y. Nu ser du att Photoshop markerar de områden som ligger utanför det färgomfång du kommer att separera till. I ditt fall ligger de flesta pixlarna som är "Out of gaumut" just runt solen.

Trixa nu med färgerna tills du får bort gaumut-varningen samt är nöjd med färgerna i övrigt. Konvertera sedan till CMYK.

Det är mycket lättare att ordna detta INNAN du konverterar till CMYK. Sedan måste du givetvis valt rätt CMYK-profil för att slippa överraskningar när du väl skall köra ut bilden på papper.

Lycka till!

Det var besked från ett Photoshopproffs! Tack! Jag ska testa men nu bär det i väg på litet förlängd semester över veckoslutet.

• Medlem
  • 2003-09-25 09:02

Som av en händelse har denna fråga fått ett utförligt svar i senaste numret av CAP Design under Tips och Tricks på sidan 63. "Lägg till saknad ton i digitalfoto" lyder rubriken på artikeln.

1
Bevaka tråden