Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme inget internet

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå. Kanske varit någon fråga tidigare men jag testar och skriver den ändå.

Köpte en Airport Extreme idag. Har fiber från Bredband2 och har haft en linksys wireless g 2,4ghz innan som varit direkt kopplat från uttaget.

Uppgraderade bredbandet för ett tag sen och det va dags för en ny rauter. Därför valde jag en airport extreme, dels för vi har uteslutande Apple produkter hemma, designen, användar ärligt för min sambo då jag ligger borta på jobb mesta dels av tiden. Och för att alla trådlösa produkter ska få anslutning i lägenheten.

Följde konstens alla regler och kopplade in den från väggen, skapade nätverk och två fel meddelanden dyker upp, ingen IP adress och ingen DNS server.

Pratade med en kollega som bad mig och testa och koppla linksysen före vilket jag gjorde och den fungerade då klockrent, kopplade in den i väggen igen utan linksysen och samma fel uppstod.

Har testat starta om och nollställa utan framgång, var inne lite i inställningar och såg DHCP och NAT och prövade dom och ändra från bryggläge utan framgång.

Jag är ingen datatekniker eller proffs så ursäkta om jag inte skulle förstå men då skriver jag det. Hittade ingen med liknande problem, viss direkt kopplar med fiber och andra har bredbands modem så där blev jag kluven. Har ni några tips så mottager jag det gärna

Sen dök det upp fler problem
Det är bara fler o fler grejer nu som tappar nätverk, tappade internet på min iPad ( förvisso efter uppdateringen av ios8) fast de fick jag tillbaka efter att jag kopplade in airporten och gjorde ett nätverk där, tappade internet till min Apple tv funkar inte på något wi-fi, min samsung Blueray spelare med smarta funktioner går inte internet på av något wi-fi och nu senaste så tappa jag internet anslutningen på macen om jag inte kör direkt kabel från väggen.. Så vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja.. Tacksam för alla svar jag kan få..

Mvh // Fredrik

Hej,

Slå av all utrustning. Även om den eventuella utrustning du har från Bredband2. Starta utrustningen med början från den som är närmast "väggen".
Det är antagligen så att BB2 låser sin utrustning till MAC-adressen under en tid. Du kan även prova med att koppla din dator direkt till Ethernet uttaget på BB2s utrustning. Du borde då få samma resultat som med APE, dvs. ingen IP-adress. Om du får en IP-adress på datorn så bör du i första hand kontakta BB2 och sedan Apple.

Ursprungligen av Micke W:

Hej,

Slå av all utrustning. Även om den eventuella utrustning du har från Bredband2. Starta utrustningen med början från den som är närmast "väggen".
Det är antagligen så att BB2 låser sin utrustning till MAC-adressen under en tid. Du kan även prova med att koppla din dator direkt till Ethernet uttaget på BB2s utrustning. Du borde då få samma resultat som med APE, dvs. ingen IP-adress. Om du får en IP-adress på datorn så bör du i första hand kontakta BB2 och sedan Apple.

Tack för svar Micke!
När jag drar kabeln från väggen till min AE dyker två problem upp, den erhåller ingen ip adress och ingen DNS server. Har startat om den men ändå utgått från fabriks inställningar.

Internet låg nere här en del igår men och kunna koppla från väggen direkt in i macen, inga problem, koppla från väggen till linksysen inga problem eller koppla min AE in i linksysen som är direkt kopplad till väggen inga problem. Det är sen när jag direkt kopplar min AE direkt i väggen som jag inte får någon internet. Jag saknar DNS server och ingen ip adress (ändå står det: IP: 169.254.xxx.xxx och rauter adressen är: 192.168.x.x

Nu har jag kansk löst problemet. Efter och hittat en tråd på Flashback där dom beskrev ett problem som liknar mitt var det en användare som tog upp detta med dynamisk och statisk IP. Så jag ringde och fråga. Då var det så att ip adresserna ska uppdateras fötter 2h, jag använder mig av dynamisk IP och behöver inga modem mellan väggen och AE:en.

Däremot försökte jag ändra rauter läget nu från DHCP och NAT till enbart DHCP och fick ett felmeddelande när jag skulle uppdatera AE:en att :

Ogiltigt värde
Att dela ett intervall IP adresser med
endast DHCP kräver manuell
konfiguration av WAN-IP adressen. Om
din Internetleverantör ger dig ett intervall
statiska IP adresser bör du konfigurera din
trådlösa basstation manuellt med den första
IP adressen och dela ut resten via DHCP.

Kan jag ändra detta sen när jag erhållit en IP adress av Bredband2?

Sen ska jag kolla över dom andra enheterna varför min samsung bleray inte kan ansluta internet och min Apple tv varför inte den längre kan ansluta internet samt min MacBook.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-26 14:46

När du har kopplat in din AE, låt den vara inkopplad en halvtimma innan du gör något. Har den inte fått någon IPadress då, starta om den.
Får den fortfarande ingen IPadress, gör en RESET av den, låt den stå en halvtimma.
När du håller på och flyttar grejor fram och tillbaka kan operatörens utrustning få spunk av alla olika MACadresser.
Använder du samma nätverkskabel hela tiden?

Ursprungligen av kenjon:

När du har kopplat in din AE, låt den vara inkopplad en halvtimma innan du gör något. Har den inte fått någon IPadress då, starta om den.
Får den fortfarande ingen IPadress, gör en RESET av den, låt den stå en halvtimma.
När du håller på och flyttar grejor fram och tillbaka kan operatörens utrustning få spunk av alla olika MACadresser.
Använder du samma nätverkskabel hela tiden?

Hallå du. Tack för svar ! Idag har jag sedan klockan 9 imorse haft nästintill inkopplad enbart på AE:en.

Ringde Bredband2 klockan 9 idag och fick veta att ip adressen är dynamisk (dhcp) och den skulle uppdatera den själv, behöver inte ha några mer tillbehör än kabel från väggen in i AE:en. Gjorde då fabriks återställning och skapade mitt nätverk och lät den va. Klockan 11 ringde jag Apple supporten och vi fabriks inställde, skrev in DNS nummer, tog macbookens ip nummer och angav bland annat utan resultat. Fortfarande inget IP nummer. Men enligt Apple skulle den vara ok eftersom man kunde brygga ifrån den gamla rautern och få anslutning. Fick mail adressen till den sista killen på Apple supporten och maila vad bredband 2 hade sagt.

Gjorde en fabriks återställning igen, kopplade in precis som förrut med kabel från väggen till AE:en, skapade nätverk , skrev in DNS nummer och väntat 2h på de som jag blev tillsagd.

Ringde åter igen bredband2 för att höra varför jag inte fått ip nummer och får till svar att dom kunde inget om rautrar, vet inte varför jag inte får ip nummer och skyller på att de måste vara fel på rautern.

Nu känns det att man sitter i kläm och dom skyller på varandra.... Tack för tipset, ska testa detta och reboota och se om det blir bättre.

Det heter router, inte rauter...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-26 22:18

Provat med annan nätverkskabel? Ta med routern till en kompis och testa? Tänk bara på att den behöver vara ansluten en stund (3-30 min) innan du får kontakt.

Edit: du har stoppar in nätverkskabeln från väggen i rätt anslutning på din AE?

För att din Airport Extreme skall agera router måste du ha NAT igång.

Ignorera mina DNS-servrar då du kommer ha andra värden.

När du ändå talar med din leverantör så be dem tömma listan på IP-lease.

Ursprungligen av kenjon:

Provat med annan nätverkskabel? Ta med routern till en kompis och testa? Tänk bara på att den behöver vara ansluten en stund (3-30 min) innan du får kontakt.

Edit: du har stoppar in nätverkskabeln från väggen i rätt anslutning på din AE?

Närverkskabeln jag köpte är helt ny och den har jag även använt till gamla rautern.

Haft igång den 2h för ip releasen är 2h och gjort det flera gånger under går dagen men med kontakt med leverantören så binder dom inga ip nummer med Mac adresser och jag skulle dra ut allt och plugga in igen om två timmar.

Tack för råden

Ursprungligen av Borttaget:

För att din Airport Extreme skall agera router måste du ha NAT igång.

Ignorera mina DNS-servrar då du kommer ha andra värden.
https://dl.dropbox.com/s/l8i20f9vp61uz9h/Screen%20Shot%202014-09-22%20at%2019.03.22.png?dl=0
https://dl.dropbox.com/s/t5ij20b4mugp743/Screen%20Shot%202014-09-22%20at%2019.03.28.png?dl=0

När du ändå talar med din leverantör så be dem tömma listan på IP-lease.

Hejsan och tack för svar illerG.

Jag pratade med leverantören och dom binder inga Mac adresser med ip nummer. Min lista med ip nummer släpps automatiskt per 2h så just nu har jag dragit ut allt och låter det stå två timmar och kopplar in det igen sen.

Tack för bilderna, då vet jag lite mer hur det ska se ut och efter två timmar så kopplar jag in den, konfigurerar nytt nätverk och väntar och ser om jag erhåller någon giltig ip adress och DNS servrar.

Senast redigerat 2018-07-23 10:35
Ursprungligen av shadowsaint:

Hejsan och tack för svar illerG.

Jag pratade med leverantören och dom binder inga Mac adresser med ip nummer. Min lista med ip nummer släpps automatiskt per 2h så just nu har jag dragit ut allt och låter det stå två timmar och kopplar in det igen sen.

Tack för bilderna, då vet jag lite mer hur det ska se ut och efter två timmar så kopplar jag in den, konfigurerar nytt nätverk och väntar och ser om jag erhåller någon giltig ip adress och DNS servrar.

Du måste konfigurera routern med NAT innan du släpper på den på nätet.
För är den bryggad så får datorerna IP-adresserna och så sitter du klistret igen (2 timmars väntetid).

Och med IP-lease menade jag att Internetleverantören kan tömma listan så du inte behöver vänta 2 timmar.
IP-lease = lån av IP-adress = dynamisk IP

Ursprungligen av Borttaget:

Du måste konfigurera routern med NAT innan du släpper på den på nätet.
För är den bryggad så får datorerna IP-adresserna och så sitter du klistret igen (2 timmars väntetid).

Och med IP-lease menade jag att Internetleverantören kan tömma listan så du inte behöver vänta 2 timmar.
IP-lease = lån av IP-adress = dynamisk IP

Det lät som en riktigt bra beskrivning, dessvärre har jag packat ner allt för en stund sen och ska åka på jobb imorgon tidigt och vara borta två veckor. Kommer kanske kunna be någon annan göra dom inställningarna åt mig. Men jag ska definitivt göra detta.

Är helt novis i ämnet nätverk. Så mycket som jag lärt mig nu under helgen är fantastiskt.. Ändå pratat med så mycket folk. Tack för hjälpen illerG!

Senast redigerat 2018-07-23 10:35
Ursprungligen av Borttaget:

Du måste konfigurera routern med NAT innan du släpper på den på nätet.
För är den bryggad så får datorerna IP-adresserna och så sitter du klistret igen (2 timmars väntetid).

Och med IP-lease menade jag att Internetleverantören kan tömma listan så du inte behöver vänta 2 timmar.
IP-lease = lån av IP-adress = dynamisk IP

Suck.. Blir fan knäpp snart på hela skiten.

Kom hem från jobbet i lördags och upptäckte att min iPad inte fick internet men nätverksåtkomst. Jag får ordna detta på måndag.

Så nu i måndags så kopplade jag in strömmen på AirPort Extremen, nollställde den, skapade nätverk för att sedan ringa min isp för en IP-lease och får till svar att det ska ta två timmar så ordnar det sig men jag kunde göra det själv i macens terminal, (kommandona visste hon inte men jag kunde ta sladden rakt in i macen från vägg och göra det själv.)

Enkelt tänkte jag, bara googla så skulle det va chill.

Satte på macen och satte i kabeln och så fick macen ingen IP adress... Ok.. Vänta två timmar och sen ska det va ok, väntade 5h innan jag gav upp och packade ner den.

Upptäckte idag att jag plötsligt fått internet tillbaka på min iPad (halva lördag, söndag, måndag och halva tisdag) det är i runda slängar tre dagar.

Min Apple tv fick heller ingen internet åtkomst innan jag åkte och under tiden jag va borta fick vi tillbaka internet.

Misstänker att de är något med stadsnätet och mina IP adresser. Pratade med en annan internet leverantör idag om byte men dom körde samma stadsnät som dom nuvarande, min spontana fråga är att skulle det kunna fungera bättre?

Ringde den nuvarande isp:en men gav upp (plats sex i kön från start och efter 50min hade jag plats 4)

Ska man liksom koppla in AE:en och vänta tre dagar på IP? Det låter lite löjligt...

Får väl pröva ringa min isp och fråga varför detta händer och se vad jag får till svar, om ingen annan har någon idé...

Senast redigerat 2018-07-23 10:35

Nej, det kan du inte göra själv.
Att släppa lease på din Mac hjälper bara om den är direkt ansluten till Internet och inte via router.
Med ett undantag! Och det är om din router är felkonfigurerad och bryggad.

Kan du göra mig tjänsten att ta bilder eller skriva ner här vad du ser i din airport under de alternativ jag lade upp bild på i inlägg nummer 10?

Ursprungligen av Borttaget:

Nej, det kan du inte göra själv.
Att släppa lease på din Mac hjälper bara om den är direkt ansluten till Internet och inte via router.
Med ett undantag! Och det är om din router är felkonfigurerad och bryggad.

Kan du göra mig tjänsten att ta bilder eller skriva ner här vad du ser i din airport under de alternativ jag lade upp bild på i inlägg nummer 10?

Suck... Jag frågade dom ordagrant att jag ville köra en IP-lease och de kunde jag göra själv med macen direkt ansluten till väggen , vilket jag gjorde utan att få IP. Känns positivt att att man får rätt info.

Absolut kan jag ta lite bilder och lägga upp, ge mig en kort stund så fixar jag det.

Senast redigerat 2018-07-23 10:35
Ursprungligen av Borttaget:

Nej, det kan du inte göra själv.
Att släppa lease på din Mac hjälper bara om den är direkt ansluten till Internet och inte via router.
Med ett undantag! Och det är om din router är felkonfigurerad och bryggad.

Kan du göra mig tjänsten att ta bilder eller skriva ner här vad du ser i din airport under de alternativ jag lade upp bild på i inlägg nummer 10?

Nu kom ena flickan hemma och sa att internet försvunnit P hennes Xbox och det hände i lördags efter jag kom hem

Senast redigerat 2018-07-23 10:35

Kan du göra planritning på hur allt i hushållet är anslutet?

@shadowsaint - har du svarat på @kenjons fråga om vilken anslutning du kopplat sladden till?
Jag ser inte det i tråden.
Oavsett så låter det som om du använder dig av fel uttag.
Det inringade är det man ska använda. Det som kallas för WAN. Är det dit du kopplat kabeln från uttaget?

Ursprungligen av suddgummi:

@shadowsaint - har du svarat på @kenjons fråga om vilken anslutning du kopplat sladden till?
Jag ser inte det i tråden.
Oavsett så låter det som om du använder dig av fel uttag.
Det inringade är det man ska använda. Det som kallas för WAN. Är det dit du kopplat kabeln från uttaget?

Tack för svar! Yes, den är kopplad in dit

Senast redigerat 2018-07-23 10:36
Ursprungligen av Borttaget:

Kan du göra planritning på hur allt i hushållet är anslutet?

Snabb skiss, de flesta enheterna är mobila men Apple tv, tv, dvd, wii ska va vid tv:en, xboxen brukar pendla mellan stora flickans rum och vardags rummet, macen är flyttbar den med.

Routern idag står vid soffan och uttaget bakom men efter jag köpte AE:en skulle skivare, Apple tv och dvd direkt kopplas i den. Så alla kan skriva ut från det trådlösa nätet och Apple tv och dvd skulle få bättre stabilare lina.

Senast redigerat 2018-07-23 10:36

Jag känner personligen att det är något fel hos min ISP. Om jag inte är helt ute och cyklar, min iPad tappar internet och återfår det men när jag kommer hem efter 2 veckor har någon annan apparat tagit den IP adressen och det tog tre dagar innan jag fick den igen, min Mac funkade direkt kopplad innan jag åkte och jobba och här om dagen funka den inte direkt kopplad, mn Apple tv had ingen internet åtkomst när jag åkte men den fick det under tiden jag var och jobba och ena dotterns Xbox som kunde ansluta till internet innan jag åkte slutade internet anslutningen på den när jag kom hem.

Så kort och gott routerns WAN-port är inkopplad i i väggen och sedan är allt annat anslutet via routern antingen via kabel eller trådlöst?

Ursprungligen av shadowsaint:

Jag känner personligen att det är något fel hos min ISP. Om jag inte är helt ute och cyklar, min iPad tappar internet och återfår det men när jag kommer hem efter 2 veckor har någon annan apparat tagit den IP adressen och det tog tre dagar innan jag fick den igen, min Mac funkade direkt kopplad innan jag åkte och jobba och här om dagen funka den inte direkt kopplad, mn Apple tv had ingen internet åtkomst när jag åkte men den fick det under tiden jag var och jobba och ena dotterns Xbox som kunde ansluta till internet innan jag åkte slutade internet anslutningen på den när jag kom hem.

Vilken IP-adress får du på Xbox och iPad etc?

Ursprungligen av Borttaget:

Så kort och gott routerns WAN-port är inkopplad i i väggen och sedan är allt annat anslutet via routern antingen via kabel eller trådlöst?

Vilken IP-adress får du på Xbox och iPad etc?

Just nu är allt anslutet trådlöst via routern som är ansluten i väggen, kör på de gamla systemet just nu, min iPad har IP: 46.162.121.64 och xboxen: så prövade vi ansluta nätverket och det va ok, sen testa vi ansluta Xbox live och då matchade inte DNS-servern med Xbox-Live-servrarnas namn. Nätverks statusen är okända för nätverk, internet och Xbox Live.

Senast redigerat 2018-07-23 10:36

Där har vi ju problemet!
Du får ju inte ha skarpa IP-adresser på enheterna för då binder du upp för många.

Ordningen skall vara: Internet --> Router --> Enheter till router via trådat och trådlöst.

Router är bryggad om du får skarpa IP-adresser om de börjar på 46.x.x.x
I ditt fall om din airport router är igång skall alla andra enheter i hemmet ha något mellan 10.0.1.2 till 10.0.1.200

Annat gör att du binder upp och du får de fel du har med att vissa inte kommer online.

Ursprungligen av Borttaget:

Där har vi ju problemet!
Du får ju inte ha skarpa IP-adresser på enheterna för då binder du upp för många.

Ordningen skall vara: Internet --> Router --> Enheter till router via trådat och trådlöst.

Router är bryggad om du får skarpa IP-adresser om de börjar på 46.x.x.x
I ditt fall om din airport router är igång skall alla andra enheter i hemmet ha något mellan 10.0.1.2 till 10.0.1.200

Annat gör att du binder upp och du får de fel du har med att vissa inte kommer online.

Ok tack för hjälpen so far jag har liksom inte ändrat några inställningar hittills på den gamla rautern så varför jag får skarpa IP adresser har jag dessvärre ingen aning om. Jag kunde enligt bb2 ringa direkt till stads nätet och be dom släppa på IP adresserna, då får jag göra det imorgon.

Tänkte också dra ut gamla routern, plugga in min AE och se om den får IP över natten.

Varför blir det så kallade skarpa IP adresser, dom ip adresserna hade jag inte innan jag åkte, då hade jag något på 192.168.xxxx

Senast redigerat 2018-07-23 10:36

Alternativet är att du nu kopplar kabeln fel i Linksys-routern nu.

Ursprungligen av Borttaget:

Alternativet är att du nu kopplar kabeln fel i Linksys-routern nu.

Jag får titta lite närmare på detta, men har den kopplad precis som den varit kopplad hela tiden. Skull va bäst om dom släpper IP adresserna tills imorgon så får den stå och försöka få ip under natten. Känns skumt ändå, kopplade in den precis som jag gjort hela tiden, men är som sagt ingen stjärna på nätverk så ett stort tack ska du ha IllerG och tack till alla andra som svarat på tråden. Jag får iaf ringa stadsnätet imorgon och höra om dom kan släppa IP numrena och bara ha min AE inkopplad right?

Senast redigerat 2018-07-23 10:36

Koppla bara in din Airport först och sedan allt annat i bostaden via den så kommer det gå bättre när du ber stadsnätet rensa IP-lease.

Ursprungligen av Borttaget:

Koppla bara in din Airport först och sedan allt annat i bostaden via den så kommer det gå bättre när du ber stadsnätet rensa IP-lease.

Vad kan jag tänkas ha för IP när när jag får AE:en och rulla som den ska, hade något på 192.168 innan. Är alla ip nummer som börjar på 46.xxxx något av dom 5 IP nummer man har från ISP?

Senast redigerat 2018-07-23 10:42
Bevaka tråden