Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad 3G/4G

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej gottfolk, jag har en fundering som jag behöver få hjälp med rätt så snart.

Jag har/haft tre olika iPads, samtliga har endast varit WIFI, men nu är det så att min kära mor fyller år snart och jag tänkte köpa mig en iPad fast med (surf) så man kan köra den lite varsom.

Men jag begriper mig inte på det liksom, måste man teckna något slags abonnemang eller hur fungerar det som?

Ex om jag nu klickar hem en på låt säga Siba.se får man då med ett simkort och så är det bara köra eller hur fungerar det rent praktiskt som?

Tacksam för svar.

Du kan köpa med eller utan abonnemang. De olika operatörerna har ofta olika erbjudanden på Ipads och abonnemang. Köper du med ett abonnemang kommer ju ett SIM-kort med, inte annars. De är såvitt jag vet aldrig operatörslåsta, men du binder upp dig en viss tid, vanligtvis 24 månader. Det tål att tänkas på användningsområdet, kanske surfas det så lite att det är mer lönt att skaffa ett kontantkort och köpa plattan utan abonnemang?
Du kan inte ringa eller SMSa på Ipaden med 3/4G, du använder bara datadelen i abonnemanget. Den kopplar upp sig mot telenätet när den har kontakt och du inte stängt av datatrafiken (t.ex. i flygläge) och inget känt Wifi är i närheten.

Ursprungligen av suddgummi:

Du kan köpa med eller utan abonnemang. De olika operatörerna har ofta olika erbjudanden på Ipads och abonnemang. Köper du med ett abonnemang kommer ju ett SIM-kort med, inte annars. De är såvitt jag vet aldrig operatörslåsta, men du binder upp dig en viss tid, vanligtvis 24 månader. Det tål att tänkas på användningsområdet, kanske surfas det så lite att det är mer lönt att skaffa ett kontantkort och köpa plattan utan abonnemang?
Du kan inte ringa eller SMSa på Ipaden med 3/4G, du använder bara datadelen i abonnemanget. Den kopplar upp sig mot telenätet när den har kontakt och du inte stängt av datatrafiken (t.ex. i flygläge) och inget känt Wifi är i närheten.

Tack för svaret, grejen är den att hon har inget wifi dom kör en laptop årgång 2001 om ens det haha och kör med en Telia Sticka, men jag vet att hon kollat på min iPad massor med gånger och vill verkligen skaffa en sådan.

Så vad rekommenderar du, och isåfall hur fungerar det som med kontantkort, kan jag liksom bara gå till närmaste butik och köpa ett random kontantkort, sedan så laddar jag det med pengar, och köper en platta via en sida och så är det klart bara plugga in och köra?

Hur mycket kostar det isåfall, typ om man kör kontantkort, är verkligen noob gällande iPad med simkort. dvs 3G/4G

Ursprungligen av ibra_apple:

Tack för svaret, grejen är den att hon har inget wifi dom kör en laptop årgång 2001 om ens det haha och kör med en Telia Sticka, men jag vet att hon kollat på min iPad massor med gånger och vill verkligen skaffa en sådan.

Så vad rekommenderar du, och isåfall hur fungerar det som med kontantkort, kan jag liksom bara gå till närmaste butik och köpa ett random kontantkort, sedan så laddar jag det med pengar, och köper en platta via en sida och så är det klart bara plugga in och köra?

Hur mycket kostar det isåfall, typ om man kör kontantkort, är verkligen noob gällande iPad med simkort. dvs 3G/4G

Om det nu är Telia de har på det andra bredbandet så kan du se vad de erbjuder här. Om du tror att de klarar sig med 5GB / 6mån så är alltså kostnaden 299:-. Min gissning är dock att så fort de börjar se på strömmad video så räcker 5GB lika länge som en nysning...

Ett annat alternativ är att du hjälper dom att byta sin Telia sticka till en 3G/4G router (Telia har sådana också... t.ex. den här.). Då slipper de ha två olika abonnemang (ett för datorn & ett för iPaden) utan kan klara sig med en iPad wifi.
Nackdelen med detta är ju givetvis att de bara kan koppla upp iPad:en mot nätet när de har tillgång till ett wifi-nät. En iPad med 3G/4G kan ju koppla upp sig överallt där det finns täckning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-09 07:00

Telia Årskort hade jag rekommenderat.

Ursprungligen av zinned:

Telia Årskort hade jag rekommenderat.

De brukar ha rätt bra erbjudanden på dessa då och då. Det är inte omöjligt att få 0.5GB/månad i princip gratis (50kr eller så) för ett år

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-09 15:14

Om de redan har mobilt bredband till den gamla datorn borde de väl kunna använda det i iPaden? Och om de vill fortsätta använda båda skaffa ett ExtraSim för 69 kr som delar surfmängden mellan dator och platta.

Eller om de ändå har en mobiltelefon (även om det inte är en smartphone) skaffa ett av de billigare abonnemangen hos t.ex. Halebop med lagom surfmängd och deras Extra SurfSim-kort som de tar 39 kr för. Om de väljer t.ex Rubbet liten som bara har 1 GB surf per månad och det inte räcker till plattans surf så kan de köpa till extra surfmaägd i 4 eller 10 GB-paket som gäller 180 dagar.

Hej igen har fått otroligt många svar vilket glädjer mig, men jag vet inte vad som jag ska köra på nu.

Dom har en USB sticka som man kör in datorn och enbart fungerar via den via Telia, och jag tror inte det kommer bli aktuellt att dom ska fixa bredband har varit på dom förut men nä.

Grejen är den att jag tror om jag förstått er rätt är att jag ska ringa Telia och styra ett packet via deras internet sticka och ev paddan få ett sim?

Ursprungligen av ibra_apple:

...om jag förstått er rätt är att jag ska ringa Telia och styra ett packet via deras internet sticka och ev paddan få ett sim?

Du får ursäkta en gammal man, som kanske inte hänger med i det moderna språket, men vad betyder "styra ett packet"?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du får ursäkta en gammal man, som kanske inte hänger med i det moderna språket, men vad betyder "styra ett packet"?

tror du fattar med 1+1=2 (paket)

Ursprungligen av ibra_apple:

tror du fattar med 1+1=2 (paket)

Han är inte den ende som inte hänger med nu. 1+1=2?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-10 09:54

Jag fattar inte heller.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-10 09:56

Jag tror @ibra_apple syftar på konceptet extra SIM (på samma abonnemang) som nämndes i inlägg #7. Men hur formuleringen "styra ett paket" kom till kan jag inte lista ut.

Ursprungligen av ibra_apple:

tror du fattar med 1+1=2 (paket)

Av sammanhanget kan jag förstå att det handlar om att skaffa ytterligare ett sim-kort för att använda i iPaden.

Men formuleringen "styra ett packet via deras internet sticka" är ju totalt obegriplig!

Det spelar ingen roll om du rättar "packet" till "paket". Det är lika obegripligt ändå.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Av sammanhanget kan jag förstå att det handlar om att skaffa ytterligare ett sim-kort för att använda i iPaden.

Men formuleringen "styra ett packet via deras internet sticka" är ju totalt obegriplig!

Det spelar ingen roll om du rättar "packet" till "paket". Det är lika obegripligt ändå.

Du verkar ju trots allt förstå budskapet och det är när allt kommer omkring det allting handlar om, är inte ute efter något blogg awards pris eller utmärkelsen bästa formulera på 99mac.se årgång 2014

Skrev det i allhast på telefonen igår

Ursprungligen av ibra_apple:

Du verkar ju trots allt förstå budskapet och det är när allt kommer omkring det allting handlar om...

Men vad menade du med "styra ett paket"? Vi är nog många som är nyfikna på det.

Handlar det om en "auto-correct-katastrof", och du ville egentligen skriva något helt annat? Eller menade du verkligen något med de orden?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men vad menade du med "styra ett paket"? Vi är nog många som är nyfikna på det.

Handlar det om en "auto-correct-katastrof", och du ville egentligen skriva något helt annat? Eller menade du verkligen något med de orden?

Ett slang för, "fixa,ordna" ett paket.

Svårare är det inte.

Vet inte hur gamla ni är men jag är snart 30 och det är inget nytt för mig.

Ursprungligen av ibra_apple:

Ett slang för, "fixa,ordna" ett paket. Svårare är det inte...

Sorry, men det är inte bara ordet "styra" som är problemet. Det är hela meningen.

"...fixa/ordna ett paket via deras internet sticka..." är inte mer begripligt.

Tack för att du tålmodigt har svarat på frågorna, men vi kommer nog inte längre, så jag släpper detta nu.

Ursprungligen av ibra_apple:

...Vet inte hur gamla ni är men jag är snart 30 och det är inget nytt för mig.

Fyller 47 om ett par veckor.

Senast redigerat 2014-10-10 11:00

Jag är i min ungdoms glans, 40 år, och ser ut som ett levande frågetecken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-10-10 12:33

Jag är snart 37 och fattar inte ett smack av det uttrycket.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-13 17:08

Jag tycker det bästa/enklaste i detta fallet borde vara att byta stickan till en router enligt inlägg #4.

1
Bevaka tråden