Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder roteras vid postning på andra forum!!!

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 01:58

Konstigt nog så roteras bilderna när jag postar på andra forum så jag måste testa här.

Det ser bra ut för mig till att börja med men efter en uppdatering av sidan roteras bilderna.

Roteras inte för mig.
Du har ingen app som ligger och kör i bakgrunden som spökar?

Det är inte glaset i förgrunden som ställer till det? ?

Skämt åsido, bilden ligger åt rätt håll

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 07:14

Ja jag ser att den gör det här men på,andra forum är den fel.
Får ta kontakt med admin på dom forumen och fråga.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-29 10:55

Det hänger på om forumen autoroterar bilder såsom EXIF i bilden ber om, medans andra ignorerar EXIF.
bilder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 12:37
Ursprungligen av reboot81:

Det hänger på om forumen autoroterar bilder såsom EXIF i bilden ber om, medans andra ignorerar EXIF.
bilder.

Då är det antingen fel på exif datan som skapas i iOS eller på mjukvaran i forumen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-29 13:03

Bilden är sparad roterad och EXIF datan har data som roterar den rätt på kompatibla enheter och program, du måste spara den som rättvänd JPG, finns program som kan göra detta lossless för JPG.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 13:05
Ursprungligen av beh:

Bilden är sparad roterad och EXIF datan har data som roterar den rätt på kompatibla enheter och program, du måste spara den som rättvänd JPG, finns program som kan göra detta lossless för JPG.

Det har aldrig varit några problem tidigare att ta kort med telefonen och sen posta dom på forum UTAN att bilderna roteras.
Så jag måste ingenting utan det är något konstigt med dessa forum. Här på 99mac blir det rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-29 13:08
Ursprungligen av lappen71:

Det har aldrig varit några problem tidigare att ta kort med telefonen och sen posta dom på forum UTAN att bilderna roteras.
Så jag måste ingenting utan det är något konstigt med dessa forum. Här på 99mac blir det rätt.

Du tänker för mycket. Lägg upp en bild (i en ZIP så den inte förstörs av dropbox eller liknande) direkt från kameran så reder vi ut detta en gång för alla.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-29 13:11
Ursprungligen av beh:

Du tänker för mycket. Lägg upp en bild (i en ZIP så den inte förstörs av dropbox eller liknande) direkt från kameran så reder vi ut detta en gång för alla.

Varför ska jag det? Jag har aldrig behövt göra det förut och jag tänker inte göra det nu heller.
Det har fungerat till 100% att ta bilder med kameran och posta bilderna utan att dom roterat.
Då ska det fungera nu också UTAN att jag ska behöva manipulera dom eller gå genom fler steg för att det ska bli rätt.
Något är fel men frågan i vilken ända.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-11-29 13:13
Ursprungligen av lappen71:

Varför ska jag det? Jag har aldrig behövt göra det förut och jag tänker inte göra det nu heller.
Det har fungerat till 100% att ta bilder med kameran och posta bilderna utan att dom roterat.
Då ska det fungera nu också UTAN att jag ska behöva manipulera dom eller gå genom fler steg för att det ska bli rätt.
Något är fel men frågan i vilken ända.

Men hur i h-vete ska vi kunna hjälpa dig när du vägrar samarbeta? Omöjligt att veta i vilken ända det är fel när vi inte får se en orörd bild eller inte vet vilken programvara forumen kör. Tänk lite.

Du kan ju tala om vilka forum så kan vi testa att ladda upp någon bild och se om även vi får detta fenomen.
Har nog aldrig stött på detta utom när jag själv klantat till det. Enklast brukar vara att spara bilden utan EXIF (och rättvänd)
Iphonen brukar ju spöka ibland, du tar en bild nedåt lite gran i landskaps läge och sen när du ska titta på den i iPhonen så kan du inte se den den "rätt" utan att stänga av roteringen av skärmen.

Lanskapsläge iPhone:

Porträttläge iPhone:

Detta fenomen uppstår när man lutar iPhonen lite så den tror den är i porträttläge och du fotar i landskapsläge eller tvärtom.

En del forum använder EXIF för att snurra bilden andra inte, så det bästa är att spara om utan EXIF, eller ett program ddär du kan ändra i EXIF.

Titta på bilden i förhandsvisning på en Mac, rotera den rätt vid behov och exportera den så ska det funka, eller använd andra appar för EXIF, finns en uppsjö av dom.

Senast redigerat 2014-11-29 15:36
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-29 15:34
Ursprungligen av lappen71:

Varför ska jag det? Jag har aldrig behövt göra det förut och jag tänker inte göra det nu heller.
Det har fungerat till 100% att ta bilder med kameran och posta bilderna utan att dom roterat.
Då ska det fungera nu också UTAN att jag ska behöva manipulera dom eller gå genom fler steg för att det ska bli rätt.
Något är fel men frågan i vilken ända.

"you'e holding it wrong"
Så här ska du hålla kameran när du tar kort: bild. Personligen anser jag att Apple har 180° fel. Höger pekfinger borde ta kort.

Om DU inte vill rotera bilderna manuellt i efterhand får du faktiskt se till att hålla kameran åt rätt håll när du trycker på knappen.
Ladda upp bilder på http://regex.info/exif.cgi och se vad Orientation har för egenskap. "Rotate 180"?

Senast redigerat 2014-11-29 15:45

jag använder denna för EXIF ändringar. Spec då jag vill lägga till/ändra GPS info, kostar visserligen 85 spänn men för mig är den ovärderlig. Länk: https://itunes.apple.com/se/app/exifchanger/i...
Finns andra men inte alla lämnar själva bilden orörd.
Även visa fotoprogram kan du redigera EXIF eller rotera rätt, utan att "förstöra" bilden.

Ursprungligen av CekariYH:

jag använder denna för EXIF ändringar. Spec då jag vill lägga till/ändra GPS info, kostar visserligen 85 spänn men för mig är den ovärderlig. Länk: https://itunes.apple.com/se/app/exifchanger/i...
Finns andra men inte alla lämnar själva bilden orörd.
Även visa fotoprogram kan du redigera EXIF eller rotera rätt, utan att "förstöra" bilden.

Photinfo för 7 kr är kanske ett alternativ för de som inte behöver allt som Exifchanger kan och som dessutom är en IOS app.

https://itunes.apple.com/se/app/photinfo/id59...

Ursprungligen av BlackSmp:

Photinfo för 7 kr är kanske ett alternativ för de som inte behöver allt som Exifchanger kan och som dessutom är en IOS app.

https://itunes.apple.com/se/app/photinfo/id59...

Kan funka, när det gäller sådana appar måste man oftast testa dom så dom inte förändrar själva bilden, trots vad som skrivs i beskrivningen av appen. Har stött på en del där färger eller storlek eller annat plötsligt inte är vad det var, oavsett prisbild.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 01:40
Ursprungligen av beh:

Men hur i h-vete ska vi kunna hjälpa dig när du vägrar samarbeta? Omöjligt att veta i vilken ända det är fel när vi inte får se en orörd bild eller inte vet vilken programvara forumen kör. Tänk lite.

Vägrar att samarbeta!!!
Jag tar en bild med min iPhone 6 med iOS 8.1.1 (12B436)
Vilken programvara som andra forum använder vet väl för helvete inte jag vad dom kör med.
Det enda jag vet är att tidigare kunde jag ta en bild och posta utan att bilden blir förändrad men inte nu.
Anledningen till att jag postade den här var i syfte att testa och inte i ett försök att lösa problemet.

Senast redigerat 2014-11-30 07:08
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 01:43
Ursprungligen av reboot81:

"you'e holding it wrong"
Så här ska du hålla kameran när du tar kort: bild. Personligen anser jag att Apple har 180° fel. Höger pekfinger borde ta kort.

Om DU inte vill rotera bilderna manuellt i efterhand får du faktiskt se till att hålla kameran åt rätt håll när du trycker på knappen.
Ladda upp bilder på http://regex.info/exif.cgi och se vad Orientation har för egenskap. "Rotate 180"?

Jag svarar dig för att jag tycker att du är en av dom vettigaste personerna här på 99mac

Nej det spelar ingen roll om jag vänder på telefonen eller roterar bilden manuellt i efterhand.
Bilden roteras likväl 180 grader fel och nu har jag skickat ett PM till ansvarig på forumet för att felsöka.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-30 03:49
Ursprungligen av lappen71:

Jag svarar dig för att jag tycker att du är en av dom vettigaste personerna här på 99mac

Nej det spelar ingen roll om jag vänder på telefonen eller roterar bilden manuellt i efterhand.
Bilden roteras likväl 180 grader fel och nu har jag skickat ett PM till ansvarig på forumet för att felsöka.

Ibland är det SBS-fel, ibland är det är fel på tekniken. Prova dessa tips: kalibrera kompassen & starta om telefonen genom att hålla inne hem+ström-knappar.

Programvaran i (vissa) forum roterar bilder beroende på vad bildens EXIF-data säger. Och tydligen har iPhone 6 ibland problem att stå upprätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 12:23
Ursprungligen av reboot81:

Ibland är det SBS-fel, ibland är det är fel på tekniken. Prova dessa tips: kalibrera kompassen & starta om telefonen genom att hålla inne hem+ström-knappar.

Programvaran i (vissa) forum roterar bilder beroende på vad bildens EXIF-data säger. Och tydligen har iPhone 6 ibland problem att stå upprätt.

I detta fall så är det omöjligt att det är SBS-fel eftersom samma bild visas korrekt här på 99mac men inte på annat forum.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-30 13:57

Om 99mac inte kollar på EXIFdata utan bara visar bilden som du har lagt in den, medan ett annat forum kollar på EXIFdata och ser att den är "felvänd" och därför vänder på den, tycker jag nog det är SBS. Du har ju i så fall skickat med felaktig EXIFdata till den bilden.
Att det sedan inte spelar någon roll på vissa sajter, medans andra tar vara på info från EXIFdata gör väl inte att det är sajternas fel?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 15:57
Ursprungligen av kenjon:

Om 99mac inte kollar på EXIFdata utan bara visar bilden som du har lagt in den, medan ett annat forum kollar på EXIFdata och ser att den är "felvänd" och därför vänder på den, tycker jag nog det är SBS. Du har ju i så fall skickat med felaktig EXIFdata till den bilden.
Att det sedan inte spelar någon roll på vissa sajter, medans andra tar vara på info från EXIFdata gör väl inte att det är sajternas fel?

Kan du tala om för mig hur man kan ta ett kort felvänd med en iPhone?
Vänder du på telefonen så vändes fotoappen också så det spelar ingen roll hur jag snurrar på telefonen så är alltid upp upp och ner ner.
Så nej det är INTE SBS utan det är antingen något fel i IOS som sätter fel exif-data eller siten som tolkar dom fel.

Enda gången man kan ta bilden felvänd är när man sätter på rotationslås och det har jag inte gjort.
Jag håller telefonen med volymknapparna uppåt och använder volymknappen som utlösare.
Så nej det är inte handhavande fel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-30 16:30

Du kan ta den "felvänd" trots att det ser rätt ut i iPhonen. Bilden i iPhone vänder sej rätt, men jag tror inte EXIFdata ändrar sej om du lägger den upp och ner. Men det är ju enkelt att testa. Ta en bild i liggande med volymknapparna uppåt, och en med dem neråt. Ladda upp bägge bilderna på en sajt som du tycker vänder på bilderna. Se om det blir någon skillnad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 16:40

Det är något väldigt fel med iOS8.1.1 för den översta bilden har jag hållit telefonen rätt och bilden roteras fel,
Den undre bilden har jag hållit telefonen fel och den är rättvänd!!!
Men i alla bildprogram som jag testat så visas alla bilder rättvända.
Undrar om jag inte ska ta och göra en återställning

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 16:44

I iPhoto så visas bilderna åt samma hål!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-11-30 17:04

Vad har du volymknapparna när du säger att du håller den rätt resp fel?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 18:06
Ursprungligen av kenjon:

Vad har du volymknapparna när du säger att du håller den rätt resp fel?

Uppe naturligtvis.

*tråd rensad*

Flexar lite moderatorskills och rensar senaste knepiga sidospåret. Om ni inte är intresserade av att hjälpa, posta inte. Samtidigt är forumet dock inget lokalt klotterplank där trådskaparen kan experimentera, skapas det en tråd får denne vara beredd på diskussion och försök att hjälpa (!?). Är det inte intressant kan jag bistå med raderafunktionen.

Carry on, humöret i topp!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-11-30 19:11
Ursprungligen av reboot81:

"you'e holding it wrong"
Så här ska du hålla kameran när du tar kort: bild. Personligen anser jag att Apple har 180° fel. Höger pekfinger borde ta kort.

Om DU inte vill rotera bilderna manuellt i efterhand får du faktiskt se till att hålla kameran åt rätt håll när du trycker på knappen.
Ladda upp bilder på http://regex.info/exif.cgi och se vad Orientation har för egenskap. "Rotate 180"?

Inte om man Googlar på ""how to take picture iphone"
Jag har ALLTID hållit telefonen på det sättet och bilderna har varit rättvända.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-30 21:12
Ursprungligen av lappen71:

Inte om man Googlar på ""how to take picture iphone"
Jag har ALLTID hållit telefonen på det sättet och bilderna har varit rättvända.

http://cdn.imore.com/sites/imore.com/files/field/image/2012/08/hdr_iphone_hero2.jpg

Ja, visst är det så man ska hålla telefonen, med avtryckaren upp till höger! Men Apple har av nån konstig anledning tänkt fel. Har man volymknappar uppe till höger så är bilden tagen uppochned, och med tillägget "Rotate 180" så att den syns rätt i datorn. Sen om programmet eller forumet inte vänder bilden rätt enligt instruktionen i EXIF (Rotate 180) - ja då blir det galet. Ett program som strippar EXIF, tex Facebook ska vända bilden rätt innan de sparar bilden, annars blir det knas.

Får man fråga vart du får trubbel med felvända bilder?

Bevaka tråden