Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur spara stora (snygga) foton för webben

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-10 11:19

Jag ska göra om layouten på min webb där jag presenterar mig själv som fotograf. Jag vill då visa så stora bilder som möjligt i så bra kvalitet som möjligt - men med så lätta filer som möjligt (så sidan inte blir seg).

Finns det någon bra standard för hur jag ska lösa den här ekvationen på bästa sätt?

Jag har gjort en del banners i mina dar och vet t.ex. att när man "sparar för webben" så blir bilderna ofta väldigt ljusa.

Har ni några sköna tips?

Det första man måste förstå är att man inte har en enhetlig visningsmiljö, utan måste dras med en massa olika browsers, med eller utan färghantering, så det är oundvikligt att visningen blir både sämre och osäkrare än i din egen kontrollerade miljö.

Personligen tycker jag att du ska fundera på någon färdig fotogallerilösning, där man visar lite mindre bilder i överblick, och de större bilderna när/om man klickar på en miniatyr. Då kan du uppnå bra hastighet, samtidigt som du t.ex. jobbar med preloading av större bilder i bakgrunden.

• Medlem
  • Växjö
  • 2014-12-10 12:43
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det första man måste förstå är att man inte har en enhetlig visningsmiljö, utan måste dras med en massa olika browsers, med eller utan färghantering, så det är oundvikligt att visningen blir både sämre och osäkrare än i din egen kontrollerade miljö.

Personligen tycker jag att du ska fundera på någon färdig fotogallerilösning, där man visar lite mindre bilder i överblick, och de större bilderna när/om man klickar på en miniatyr. Då kan du uppnå bra hastighet, samtidigt som du t.ex. jobbar med preloading av större bilder i bakgrunden.

Jag är medveten om detta. Och det är en färdig fotogallerilösning jag har idag. Även den nya kommer vara en färdig lösning, men jag vill absolut presentera större bilder. Dock kommer bara en laddas in i taget vilket gör att varje sidvisning förmodligen inte blir jättemycket tyngre (kanske t.o.m. lättare) än en sida med massor av småbilder.
Det är alltså startsidan jag pratar om nu. Tanken är att den ska vara lite maffigare - med ett gäng stora bilder som rullar. För att se alla bilder klickar man sedan vidare till ett galleri där jag kommer köra med mindre bilder.

Jag tänker att varje stor bild får väga max ca 400-500 kb. Det jag då undrar är hur jag behåller bästa möjliga bildkvalité trots denna komprimering. Jag vet hur man KAN göra, men jag vet inte om det är det bästa.

Jag tänker så här:
- Ändra bildstorlek (Typ 1800x1200)
- Gör en lätt uppskärpning
- Konvertera till sRGB
- Sedan antar jag att jag bör välja spara för webb och enheter.. men jag gillar inte hur bilden alltid blir ljusare när jag gör det..

Bildens filstorlek påverkas inte av färgprofilen (annat än om du bäddar in den) Inte heller ska visningen påverkas. Se till att du har visning av korrekturfärg aktiverad i photoshop innan

1
Bevaka tråden