• Medlem
  • 2014-12-21 16:12

Hej!

Har datorn enligt rubriken och får snart spatt på alla de vis. Ända sedan jag köpte dator för knappt ett år sedan så förkommer det ett vinande, digitalt ljud som konstant sakta höjs i pitch, ungefär som att något laddas upp. Detta ljud påverkas inte av volymkontrollen. Det är, milt uttryckt ett helsike att sitta och lyssna på detta samtidigt som man försöker skapa något i Logic, eller när man lyssnar på ljudet till en film osv... Trodde väl att det var något som kunde försvinna, men det har suttit i. Har ännu inte haft möjlighet att spela in ljudet på en separat ljudinspelare (har inte någon tillgängligt), men ett vinande, digitalt ljud som stiger i pitch förklarar det rätt väl).

Japp, jag har haft datorn hos en support. De hittade eller hörde ingenting. De säger att för att kunna åtgärda ett problem, så måste de kunna verifiera problemet med hjälp av Apples programvaror för felsökning. Men det känns konstigt, då det här verkar höras enbart i lurarna, när man har sådana anslutna (och jag har provat olika lurar och storlekar) - så man borde kunna lyssna sig till felet - men det hörde inte något så... Sen kan jag tycka att de hade lite bråttom kanske...

Det spelar ingen roll om jag kör på batteri eller med laddaren inkopplad.

Ljudet är inte frekvent, men sitter jag ett tag med datorn så kan jag ge mig sjutton på att ljudet dyker upp - och då försvinner det inte.
Kan det vara något med jordning inne i datorn? Något annat? Känns som att jag måste bli min egen expert här. Alternativt så får jag lämna in den hos annat serviceställe. Men om de följer samma serviceregler, så lär jag inte bli hjälpt där heller.

Skulle vilja lämna in den till någon av Apples egna servicesställen, där det finns en "genius bar" (eller är det bara i utlandet?). Ljudet finns ju verkligen finns där - och är hörbart. Hade jag jobbat mer professionellt hade jag kanske köpte ett externt ljudkort, men va sjutton - det interna ljudet ska väl funka vilket som?

Funderar på om det luktar reklamation av hela datorn mer än att jag ska lämna den för service? Frågan är bara hur jag gör det? Datorn köptes på Elgiganten, och som sagt - det är garanti kvar. Ångrar att jag inte bytte direkt, men DOA-tiden hade ändå gått ut. Dessutom bytte jag faktiskt en gång, då skärmen på den första datorn strulade med. Så jag orkade nog inte byta igen.

Behöver nog alla råd jag kan få i frågan, tack.

Ha en bra kväll!