Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritisk NTP säkerhetsuppdatering

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag cirkulerar en nyhet om att Apple för första gången har skjutit ut en OS X-uppdatering helt automatiskt. Ett allvarligt säkerhetshål gjorde att Apple tog beslut om att låta den här uppdateringen installera sig själv utan åtgärd av användaren.
http://www.reuters.com/article/2014/12/23/us-...

Men det här verkar inte stämma i min dator. Jag ser uppdateringen i AppStore men den vill fortfarande att jag gör installationen. Jag har dessutom alla val för AppStore förkryssade (automatiskt installera etc.).

  • Medlem
  • 2014-12-23 14:09

Jag fick också skjuta in den manuellt. Enligt andra artiklar ska Apple ha känt till problemet i två års tid.

Nämns inget om någon autouppdatering i APPLE-SA-2014-12-22-1.

Installerar inte OS X uppdateringar automatiskt som standard numera i vilket fall?

Ursprungligen av Dalle:

Enligt andra artiklar ska Apple ha känt till problemet i två års tid.

What! Skulle Apple ha känt till ett säkerhetshål i två års tid, inte sagt jota och sedan väntat på att Google Security upptäckt det? I så fall är det skandal.

  • Medlem
  • 2014-12-23 14:58
Ursprungligen av McDarwin:

Nämns inget om någon autouppdatering i APPLE-SA-2014-12-22-1.

Installerar inte OS X uppdateringar automatiskt som standard numera i vilket fall?

What! Skulle Apple ha känt till ett säkerhetshål i två års tid, inte sagt jota och sedan väntat på att Google Security upptäckt det? I så fall är det skandal.

Jag kanske läste lite snabbt. Hålet har nog funnits i två års tid...

  • Medlem
  • 2014-12-23 17:10

Finns inte för Lion eller Snow Leopard.

Ursprungligen av alix:

Finns inte för Lion eller Snow Leopard.

De är väl osupportade, så Apple struntar i att uppdatera dem. Användare ska uppdatera till 10.8, 10.9 eller 10.10.

Enligt ntp security notice så verkar CVE-2014-9295 drabba mer eller mindre alla versioner innan 4.2.8. I alla fall av NTP4, men kanske ännu tidigare. Jag vet inte vilken version av ntp som 10.7 och tidigare skeppades med.

  • Medlem
  • 2014-12-23 17:55
Ursprungligen av McDarwin:

De är väl osupportade, så Apple struntar i att uppdatera dem. Användare ska uppdatera till 10.8, 10.9 eller 10.10. ...

Apple säljer fortfarande Snow Leopard. Jag tycker att det är fel att de säljer ett operativsystem som de inte supportar. Ja, jag vet att de säljer det bara för att folk sedan ska kunna uppgradera, men i alla fall. Jag tycker inte att det är rätt.

Ursprungligen av alix:

Apple säljer fortfarande Snow Leopard. Jag tycker att det är fel att de säljer ett operativsystem som de inte supportar. Ja, jag vet att de säljer det bara för att folk sedan ska kunna uppgradera, men i alla fall. Jag tycker inte att det är rätt.

Det finns andra OS om man vill ha bättre support. Windows har normalt tio år, RHEL/CentOS har också 10 år, Ubuntu har fem år.

I princip borde det dock inte finnas något som hindrar någon annan att porta uppdateringen till äldre OS X. Det borde bara vara att backporta patchen och bygga ett nytt paket till respektive OS.

  • Medlem
  • 2014-12-23 19:21
Ursprungligen av McDarwin:

... I princip borde det dock inte finnas något som hindrar någon annan att porta uppdateringen till äldre OS X. Det borde bara vara att backporta patchen och bygga ett nytt paket till respektive OS.

Ja, det kan man. Läs mer via länkad pdf nedan.

https://drive.google.com/file/d/0B2IkZA9hrBCW...

Kan ej uppdatera alls finns ingen uppdat. Har os x yosemite 10.10.1

  • Medlem
  • 2014-12-23 21:10

Om man har automatisk uppdatering uppdateras det väl helt automatiskt har jag läst?

står ej att det är uppdaterat

  • Medlem
  • 2014-12-23 21:43
Ursprungligen av Snoopy72:

står ej att det är uppdaterat

Då har du något fel på din Mac OS X installation. Jag har fått uppdateringen till min testinstallation av Yosemite. Se dump.

hur ser jag om mitt os x e felinstallerat då

  • Medlem
  • 2014-12-23 21:50
Ursprungligen av Snoopy72:

hur ser jag om mitt os x e felinstallerat då

Det kanske bara är App Store som spökar. Testa att logga in och ut.

Dom får väl hacka min dator då....funkar ej iaf hitta denna update bara .

Senast redigerat 2014-12-23 23:52

Hde inte automatisk uppdatering påslaget, men fick säkerhetsuppdatering pushad, bara ett meddelande om att den var installerad ( Yosemite )...

ej fått nått

Min blev också automatiskt installerad. Fick en notis om att detta!

1
Bevaka tråden