Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptera din Mac med Filevault

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om din dator blir stulen kan du rädda dina filer från en säkerhetskopia, men det skyddar inte informationen i den stulna enheten från att hamna i orätta händer. 99mac guidar till Filevault, en inbyggd krypteringsfunktion i OS X.

Läs hela artikeln här

Bra artikel!

Det skulle vara intressant att veta exakt HUR mycket prestanda man tappar? Att det skiljer från dator till dator och disk till disk är självklart, finns det någon tabell nånstans möjligen...?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-02-23 19:49

En snabb sökning på nätet indikerar att det är vanligt med problem relaterade till Yosemite och Filevault, känns som man borde vänta med att aktivera det.

Dock visade prestandatest på en tidigare version, Lion, att prestandaförlusten bara handlade om några procent.
http://osxdaily.com/2011/08/10/filevault-2-be...

Det tråkiga är att Filevault inte fungerar med till exempel Undercover.
Så vill man ha möjligheten att spåra (med mera) datorn så hamnar man i valet och kvalet...

/Andreas

edit: fummelfinger...

overkill

Krypterad sedan länge

  • Medlem
  • Lomma
  • 2015-02-24 10:08

FileVault och Little Snitch! Mums.

Ursprungligen av mattiL:

En snabb sökning på nätet indikerar att det är vanligt med problem relaterade till Yosemite och Filevault, känns som man borde vänta med att aktivera det.

Dock visade prestandatest på en tidigare version, Lion, att prestandaförlusten bara handlade om några procent.
http://osxdaily.com/2011/08/10/filevault-2-be...

Några procent är rätt mycket.

Anta att man använder datorn 70h i veckan och prestandaförlusten är 1%. Då förlorar man 36,4 h per år, dvs en och en halv dag. Inte okej.

Ursprungligen av carlsson:

Några procent är rätt mycket.

Anta att man använder datorn 70h i veckan och prestandaförlusten är 1%. Då förlorar man 36,4 h per år, dvs en och en halv dag. Inte okej.

Jag är tvungen att ha Filevault igång på min bärbara jobbdator. Det är värt den eventuella prestandaförlusten för oss att hålla datan krypterad. Jag har dock inte märkt någon skillnad före eller efter jag satte igång funktionen.

Med risk för att bli lite OT - är det någon som vet om t.e.x. Espionage har liknande prestandapåverkan som Filevault?
Det verkar ju fungera med mitt Undercover...

/Andreas

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2015-02-24 10:43
Ursprungligen av carlsson:

Några procent är rätt mycket.

Anta att man använder datorn 70h i veckan och prestandaförlusten är 1%. Då förlorar man 36,4 h per år, dvs en och en halv dag. Inte okej.

Jag blir imponerad om du känner av en faktisk produktivitetsförlust av 1% lägre prestanda. Men det är klart, om skyffling av stora filer fram och tillbaka på disken är centralt i ens jobb så måste man ju väga eventuell prestandaförlust mot säkerhet. I slutändan handlar det om prioriteringar.

Vid vanligt användande är det snarare din reaktionsförmåga och "interaktionslagg" som är flaskhalsen. Under den lilla stund det tar att flytta muspekaren till rätt knapp eller länk på skärmen hinner datorn vara inaktiv större delen. Dessutom, spelar det någon roll att det tar 1,01 sekunder istället för 1 sekund att öppna ett dokument om det ändå tar en timme att läsa det?

Det kan också vara relevant att jämföra nuvarande Filevault 2 mot gamla Filevault som bara krypterade hemkatalogen. Där kunde diskprestandan sjunka med 30-40% med kryptering påslaget.

Det är nog klart att man inte känner av den skillnaden. Men vetskapen om det påverkar...

Tror dock att det är betydligt mindre än en procent.

FileVault är ju ett måste. I kombination med Time Machine är det het oslagbart.
Säg att jag är på väg hem och jag glömmer datorn på bussen (med 100 % säkerhet är den borta i och med det), istället för att få panik och ångest så åker jag bara rätt ut till Apple Store köper en ny dator åker hem och synkar och har direkt en identisk dator och jag behöver inte bry mig om att någon ska komma åt allt jag hade i datorn. Så sjukt avslappnande att ha den vetskapen då man springer runt med en dator full med viktiga saker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-02-25 22:50
Ursprungligen av mattiL:

En snabb sökning på nätet indikerar att det är vanligt med problem relaterade till Yosemite och Filevault, känns som man borde vänta med att aktivera det.

Jag körde FileVault med Mavericks och hade flera konstiga problem (kom inte ihåg exakt vilka dock..). Min lösning blev att partionera disken och kryptera den partition där system inte är. På så sätt har jag säkrat det jag vill. Ex går Mail fint att lägga på en andra partition.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-02-26 07:50

Krypterat sen länge, kan inte påstå att jag upplevt någon märkbar prestandaförändring. Känns som en självklarhet i dagens integritetskränkande samhälle.

Det är synd att man inte kan kombinera filevault med gästkonto eller hitta min Mac.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2015-03-02 09:32
Ursprungligen av Anders Wilhelmsson:

Det är synd att man inte kan kombinera filevault med gästkonto eller hitta min Mac.

Att hitta min Mac fungerar. Gästkontot går att använda men användaren kan bara starta Safari. Typ.

Krypterar allt, inte bara mina bärbara datorer utan även mina stationära. Använder man en dator med en modern CPU från Intel som har AES-NI så är I/O-prestandaförlusten runt 20–30%, men vad gör det när datan är säker?

1
Bevaka tråden