Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri på svenska i iOS 8.3

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kan meddela alla er som inte kunnat testa att det funkar klockrent med Siri. Iofs kanske jag inte har så bred skånska som många andra men ja. Jag kan iaf inte ringa till Skatteverket och komma rätt. Så med det som utgångspunkt funkar Siri riktigt bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-25 13:33
Ursprungligen av grenhall:

Kan meddela alla er som inte kunnat testa att det funkar klockrent med Siri. Iofs kanske jag inte har så bred skånska som många andra men ja. Jag kan iaf inte ringa till Skatteverket och komma rätt. Så med det som utgångspunkt funkar Siri riktigt bra.

Kan inte ringa Skatteverket och komma rätt?

Största problemet jag stött på är att Siri envisas med tro att när jag svarar ja vid tex "ska jag skicka sms; avbryt eller ja" tolkas ja som "jag" men å andra sidan så gillar Siri att kalla mig Läderlappen så jag förlåter henne

Ursprungligen av Stellan Freij:

men å andra sidan så gillar Siri att kalla mig Läderlappen så jag förlåter henne

Var glad för det, Siri kallade min dotter för Clamydia

Hur är betan i övrigt? Stabil, några appar som inte fungerar?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2015-02-25 19:30
Ursprungligen av disktant:

Var glad för det, Siri kallade min dotter för Clamydia

Inte så kul. Får man fråga efter hennes riktiga namn?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-02-25 20:35
Ursprungligen av The Cat:

Inte så kul. Får man fråga efter hennes riktiga namn?

Gissning...Claudia?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-02-26 01:01
Ursprungligen av zinned:

Har jag aldrig haft problem med...men vi Skåningar är kanske bättre på engelska än er i Sthlm

Kommer från Dalarna så det kanske är dalmålet som ställer till det.

Ursprungligen av grenhall:

Kan meddela alla er som inte kunnat testa att det funkar klockrent med Siri. Iofs kanske jag inte har så bred skånska som många andra men ja. Jag kan iaf inte ringa till Skatteverket och komma rätt. Så med det som utgångspunkt funkar Siri riktigt bra.

Nja. Så enkelt är det inte. Kan du få väderprognosen? Jag fick inte den att fungera

Sedan så har folk (exvis jag) problem om man gör en uppgradering. Då kan du tvingas göra en återställning av din inställningar för att få igång Siri.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja. Så enkelt är det inte. Kan du få väderprognosen? Jag fick inte den att fungera

Sedan så har folk (exvis jag) problem om man gör en uppgradering. Då kan du tvingas göra en återställning av din inställningar för att få igång Siri.

Om du menar Apples egna väder app så fungerar den utmärkt med Siri. Är det något speciellt du tänker på?

  • Medlem
  • London, United Kingdom, United Kingdom
  • 2015-02-26 09:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Hur som helst så verkar det vara en aning tveksam funktion. Siri verkar inte höra något alls utan avslutar alltid med "förlåt, vad var det du sade?". Även dikteringen slutade fungera på min telefon så jag återställer tillbaka till 8.1.3.

Valt språk spelar ingen roll, Siri hör ingenting på engelska heller.

Det kan ju bero på att du inte har ett bra uttal på engelska? Många i Sverige tror sig prata engelska, men det är snarare svengelska, och det har Siri stora problem med att förstå. Det är betoning, uttal osv som kan vara svårt för Siri att förstå.

Ursprungligen av hagander:

Det kan ju bero på att du inte har ett bra uttal på engelska? Många i Sverige tror sig prata engelska, men det är snarare svengelska, och det har Siri stora problem med att förstå. Det är betoning, uttal osv som kan vara svårt för Siri att förstå.

Jag tror att du ska läsa om vad jag skriver. I 8.3 beta 2 så finns det ett fel som gör att Siri inte "hör någonting". Du håller in knappen, talar och efter 1-2 sekunder så avbryter Siri och säger att den inte uppfattade något. Detta oavsett språk, dialekt eller uttal. Det är ett känt fel som åtgärdas genom att återställa inställningarna.

I 8.1.3 så jag har inga större problem att få Siri att begripa vad jag säger på engelska.

Ursprungligen av Stellan Freij:

Om du menar Apples egna väder app så fungerar den utmärkt med Siri. Är det något speciellt du tänker på?

Att Siri i min telefon inte kunde ta fram vädret när jag frågade efter det. Men eftersom det verkar fungera för andra så är det väl troligen något individfel som de fixar i kommande betauppdatering.

Ursprungligen av The Cat:

Antar att du skämtar. Diktering och Siri är långt ifrån samma tjänst. Längtar efter att få styra mitt hem med rösten. Tack Apple.

damn visste inte dictation fungerade på svenska, den är ju grymt
Men jag håller med Siri är trevligt med om det fungerar på engelska, har provat engelska men det är jätte jobbigt, har nog fel dialekt för den flippar ut och det blir bara fel .....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-27 00:48

Döpte vår katt till Siri, hon är lika olydig och otydlig som Apple Siri

Ursprungligen av hagander:

Det kan ju bero på att du inte har ett bra uttal på engelska? Många i Sverige tror sig prata engelska, men det är snarare svengelska, och det har Siri stora problem med att förstå. Det är betoning, uttal osv som kan vara svårt för Siri att förstå.

Många i Storbritanien tror sig prata engelska - det går inte heller alltid......

Ursprungligen av cubeis:

Döpte vår katt till Siri, hon är lika olydig och otydlig som Apple Siri

hehe det var bra

Ursprungligen av zinned:

Kan inte ringa Skatteverket och komma rätt?

Ja. Alla sådana talmenyer är sjukt dåliga. "Beskriv ditt ärende så ska jag hjälpa dig"... Nej.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja. Så enkelt är det inte. Kan du få väderprognosen? Jag fick inte den att fungera

Sedan så har folk (exvis jag) problem om man gör en uppgradering. Då kan du tvingas göra en återställning av din inställningar för att få igång Siri.

Ja självfallet kan jag det. Det som jag såg att Macworld hade problem med är en felformulering från Siri när hon frågar om hon ska skicka ett mail eller sms. Då svarar folk "Ja" och då tolkar Siri det som "Jag". Det är egentligen inte speciellt konstigt eftersom det uttalas på samma vis. Däremot kommer det nog i slutliga versionen av iOS 8.3 att efterfrågas om Siri ska "Skicka" eller "Avbryta". Annars upplever jag inga direkta problem. Tycker det är fantastiskt smidigt att äntligen kunna hitta kontakter med ÅÄÖ via Siri.

Tyvärr kör jag inte betan på min 6+ för jag är aningen beroende av kompabilitet med vissa program. Men jag kanske skulle testa det på 6:an iofs.

  • Medlem
  • Orust
  • 2015-02-28 19:03

Jag kan bara skicka sms till mej själv, det förstår Siri. Men ska jag skicka till någon annan så går det inte. Namnet kommer upp på skärmen, men Siri säger bara "Hoppsan, någonting gick fel. Kan du försöka igen?"

Verkar vara samma på samtal, kan bara ringa mej själv

Edit: Idag fungerar det bättre, det kanske var lördagsgroggen som ställde till det:)

Senast redigerat 2015-03-01 08:54
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-03-13 16:49

Laddade ner som IOS utvecklare IOS 8.3 beta 3 idag och prövade givetvis Siri på svenska på en gång.
Detta blev resultatet som nog kan sägas blev svengelska. Kanske bara funkar så idag den 13:e, eller är det fler som har samma fel? (OBS varning för skratt...) Siri verkar något dysfunktionell

Ursprungligen av Nexus:

Laddade ner som IOS utvecklare IOS 8.3 beta 3 idag och prövade givetvis Siri på svenska på en gång.
Detta blev resultatet som nog kan sägas blev svengelska. Kanske bara funkar så idag den 13:e, eller är det fler som har samma fel? (OBS varning för skratt...) Siri verkar något dysfunktionell

Intressant. Jag har inga sådana där problem även om det känns som att Siri har en "dialekt" åt något håll. Men talavkodningen fungerar bra och missar sällan. Jag kör också med en 6:a som du verkar göra.

Lite chockad över hur buggigt Siri på svenska är. Siri är tre år gammalt och haft svenska utvecklare/översättare i två år.

Siri förstår inte ens enklare frågor som "Vem är Sveriges kung?" och "Hur många bor i Malmö?" (även om denna fråga är med i lista av tips!)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-03-15 13:06

Båda de frågorna fixar min, den slår upp det från webben. Eller menar du att Siri inte läser uppsvaret direkt?

Ursprungligen av kenjon:

Båda de frågorna fixar min, den slår upp det från webben. Eller menar du att Siri inte läser uppsvaret direkt?

Webbsökning är en "cop-out". Det gör Siri när den inte vet svaret.

Ursprungligen av NiklasHS:

Webbsökning är en "cop-out". Det gör Siri när den inte vet svaret.

Och vad är det för fel med det?

Ursprungligen av BlackSmp:

Och vad är det för fel med det?

Det blir ett extra steg istället för att få svaret presenterat till sig direkt.

Edit: Jag är med i public beta för OSX, men hittar ingen länk för iOS. How come?

Senast redigerat 2015-03-15 17:05
Ursprungligen av barbapappa_86:

Det blir ett extra steg istället för att få svaret presenterat till sig direkt.

Edit: Jag är med i public beta för OSX, men hittar ingen länk för iOS. How come?

Ok, ni vill ha en WolframAlpha sökning istället för en google sökning ungefär som när du söker på USAs president med engelsk Siri. Men även på engelska så ger "Who is the king in Sweden" en webbsökning och inte en WolframAlpha sökning

Skillnaden är iofs att sökningen "vem är president i USA" ger en webbsökning på svenska och inte en WolframAlpha sökning (som den gör på UK-english) så det finns någonting som skiljer mellan de olika språkmotorerna.

När det gäller betan så tror jag att du måste vänta tills du får en inbjudan till IOS betan. Alla som jag känner till har fått ett inbjudningsmejl innan de kom åt betan.

BTW: Jag frågade Siri hur många människor som bor i Sverige och fick till svar att hon inte kan visa alla mina kontakter. Det blev en FeedbackIssue. Min första anmälda issue är Siris röst glömmer bort minustecknet vid temperaturer under noll. Om det är -3 grader så säger hon "tre grader" och det är en viss skillnad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, ni vill ha en WolframAlpha sökning istället för en google sökning ungefär som när du söker på USAs president med engelsk Siri. Men även på engelska så ger "Who is the king in Sweden" en webbsökning och inte en WolframAlpha sökning

"Who is the king of Sweden?" kanske ger bättre resultat?

Ursprungligen av matssoderstrom:

"Who is the king of Sweden?" kanske ger bättre resultat?

Aha

Edit: Japp, nu håller jag med, de behöver "tweaka" sina algoritmer för när de ska använda WolframAlhpa. Jag misstänker att problemet som de måste lösa kan vara att WolframAlhpa inte förstår svenska (men det var länge sedan som jag provade WolframAlpha så jag vet inte om den kan svenska eller inte)

Annat exempel. Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på detta. Jag har kört Siri på engelska för lite för att känna till detta.

Bevaka tråden