Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siri på svenska i iOS 8.3

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Summering av svenska Siri så här långt: Fungerar på det stora taget ganska bra. Ibland helt klockrent som när jag skickade ett meddelande till min fru i morse utan att plocka upp telefonen från fickan.

Fast ibland så skulle det gå snabbare att ta fram telefonen än att snirkla sig fram via "Ändra..." väntan och mutter "Jämrans korkskalle till telefon..:" "Ändra..." ... "ÄNDRA".... "avbryt..."

Rent allmänt så har Siri svårt att skilja på "jag" och "ja". Ofta när jag ska svara "ja" på en fråga som Siri ställer så tycker den att jag säger "jag". (Jag borde nog skicka in en feedback om detta)

Sedan så låter inte talsyntesen naturlig. Vissa ord betonas helt fel och jag börjar tro att vårt sätt att skapa sammansatta ord ställer till det. Sammansatta ord uttalas som separata ord men "ihopsatta". Detta är också möjligt att märka i karttjänsten där exempelvis "Svartövägen" utalas som "Svart Ö Vägen"

Men på det stora taget så är det ett framsteg med Siri på svenska.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-03-17 09:05

Ni som upplever problem med "Ja" och "Jag", hur uttalar ni dessa då?

På Skånska, eller egentligen kanske mer Malmöitiska, så uttalas "Ja" som du uttalar början av ordet "JAkt" till skillnad från t ex ordet "JAgad".

Man kan ju tycka att det borde finnas nån sorts logik som gör att om Siri ställer en fråga så borde bara ja och nej vara acceptabla svar (plus eventuellt några andra varianter på svar). Att svara jag på en ja/nej fråga borde Siri förstå att det inte ens kan vara ett rimligt alternativ.

Ursprungligen av zinned:

Ni som upplever problem med "Ja" och "Jag", hur uttalar ni dessa då?

På Skånska, eller egentligen kanske mer Malmöitiska, så uttalas "Ja" som du uttalar början av ordet "JAkt" till skillnad från t ex ordet "JAgad".

Här uppe så blir det "ja" som i "jagad" och definitivt likt "ja" i "jag"

Jag kom på att det borde gå att prova med diktering för att se hur det går med skånska även om du inte har betan installerad. För mig är det helt omöjligt att få till ett "ja" även med dikteringen

Klassisk svar

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2015-04-01 16:09

Kört "MoreSiri" genom Cydia ett tag nu och det har fungerat klockrent med svenskan. Riktigt schysst att det kom tillslut!

Bevaka tråden