Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ppt -> Pdf

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 10:28

Tjena,

en kund har ett gäng powerpointfiler på sin sajt. De flesta filer är i storleken 5-6 Mb, och nu vill kunden ha ett alternativ för modemanvändare som bara vill ta till sig informationen/innehållet i ppt-filen. Min tanke var att publicera PDF-filer, hårt komprimerade, som man enkelt kunde ladda hem.

Har testat att dels exportera PDF direkt inifrån Powerpoint X, men filerna blir ju faktiskt större än nativeformatet. Provade sedan att skriva ut PPT-filen till en PostScript-fil och sedan importerade jag den i Acrobat Distiller 6 med superduperkomprimering. Filerna blir fortfarande lika stora som PPT-filen.

Efter det testade jag att installera OpenOffice och exportera en PDF därifrån. Filen blir mindre, men kvaliteten på bilder etc är för jävlig...

Hit me med era powertips om hur jag kan få hyfsad kvalitet på bilder och får ner filstorleken rejält.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-14 12:22

Ett tips kan vara att skaffa Keynote och öppna .ppt filerna där och sedan exportera som pdf. Har för mig att senaste uppdateringen till Keynote bla fixade till så att exporterade pdf-filer blir rejält mindre.

Sen finns ju det där lilla pdf-optimeringsprogrammet som tydligen skall var grymt. Minns dock inte vad det heter nu. sök på pdf på Versiontracker så hittar du det.

Prova att strunta i Adobes PDF och spara som pdf (apples) direkt i utskriftdialogen.

Då ska det bli skärmdumpar i pdf-filen istället. Bör bli mindre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 13:07

mattan> tack, laddade hem PDFEnhancer och komprimerade den (redan hårt komprimerade) filen jag körde genom Distiller. Det verkade göra en hel del.

Original-PPT: 6.9 Mb
(OSX-PDF: 22.8 Mb)
Distiller-PDF: 7.2 Mb
PDFEnhancer-version av Distiller-PDF: 3.6 Mb

Intressant är att PDFEnhancer-versionen av OSXPDF-versionen blev 4.8 Mb. Alltså verkar begreppet 'skit in-skit ut' inte kunna appliceras här. Jag trodde mao att OSX-PDF-versionen skulle bli mindre via PDFEnhancer jämfört med den som Distiller redan hade massakrerat.

Gorner> som du ser ovan så blir alltså inte OSX-versionens PDF alls mindre...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-14 14:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gorner
Prova att strunta i Adobes PDF och spara som pdf (apples) direkt i utskriftdialogen.

Då ska det bli skärmdumpar i pdf-filen istället. Bör bli mindre.

Nu blir ju bitmappgrafik sällan mindre än objektgrafik...

I stand corrected.

Men Powerpoint har en förmåga att lämna ifrån sig otroligt stora filer när man exporterar till pdf eller dyl. Sidorna blir väldigt tunga i acrobat och kan ta ett antal sekunder att bläddra fram när man har en presentation.

Gör man då en os x pdf så blir det mycket smidigare.

Men jag är helt medveten om att pixlar blir tyngre än vektorer.

Du kan öppna PPT i illustrator och spara ner dom som antingen PDF el. eps.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-14 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn
Du kan öppna PPT i illustrator och spara ner dom som antingen PDF el. eps.

Hurdå? Illustrator 10 'ser' inte native PPT-dokument, och 'place' fungerar inte heller.

Det jag är ute efter är ngn slags smart batchlösning som verkligen får ner storleken på PDF:en.

Dessa steg bör få ner filstorleken:

* Ta bort alla övergångar melllan bilder i ppt-filerna
* Skapa en PostScript Level 3-fil, med kompletta teckensnitt
* Se till ha lämpliga inställningar i Distiller, t.ex. 72 dpi, automatisk komprimering, låg kvalitet, alla bilder konverteras till sRGB, delmängdsinkluderade teckensnitt etc
* Välj om möjligt Acrobat 5, eller kanske t.o.m. Acrobat 6 (dvs PDF 1.4 el 1.5)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 09:16

* Ta bort alla övergångar melllan bilder i ppt-filerna

- det är det som är problemet. Jag tror inte kunden vill betala för en manuell genomgång av alla ppt-dokument, men jag inser samtidigt att grunden i små filer bottnar i ett 'rätt' skapat originaldokument, t ex 'less bitmaps & more vectors'.

* Skapa en PostScript Level 3-fil, med kompletta teckensnitt

- jepps

* Se till ha lämpliga inställningar i Distiller, t.ex. 72 dpi, automatisk komprimering, låg kvalitet, alla bilder konverteras till sRGB, delmängdsinkluderade teckensnitt etc

- jepps

* Välj om möjligt Acrobat 5, eller kanske t.o.m. Acrobat 6 (dvs PDF 1.4 el 1.5)

- jo, i Distiller är lägsta nivån Acrobat 5 om jag fattade saken rätt.

Rätt intressant ändå, att PDFEnhancer lyckades klämma ned filstorleken så pass rejält gentemot vad Distiller klarar (läs min tabell tidigare i denna tråd)

Ett tips, vet inte om det fungerar, öppna den stora PDF,n i Photo Shop, gör om upplösningen till 72 dpi, spara som PDF?

F

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-17 13:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Ett tips, vet inte om det fungerar, öppna den stora PDF,n i Photo Shop, gör om upplösningen till 72 dpi, spara som PDF?

F

Näe, det kommer inte att fungera. Som tidigare påpekats i denna tråd så är ju bitmaps oerhört mycket större filstorleksmässigt gentemot vektorer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrkz
Näe, det kommer inte att fungera. Som tidigare påpekats i denna tråd så är ju bitmaps oerhört mycket större filstorleksmässigt gentemot vektorer.

Okej då, vill man bara ha en liten PDF, öppna den i PS, spar den i lågupplöst Jpg, spara om den som PDF. En 7 MB blir väl ca 400k??
( Riktiga snålvarianten är att montera den lågupplösta Jepg i Word och spara Word dok. som PDF:) )

F

1
Bevaka tråden