Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Okänd enhet vid Airdrop-delning

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-18 19:07

Ibland använder jag Airdrop för att dela filer mellan iOS-OS X och omvänt. Det jag tycker är underligt är att vid delning kan jag se en iPad som tillhör en för mig okänd person. Denna person syns på samtliga mina enheter, en iPad(iOS 8.1.3) en iPhone(iOS 8.1.3) och en iMac(10.10.3).

För mig känns inte detta normalt. Om någon har sett detta tidigare eller vet vad det kan bero på så vore jag tacksam för tips.

  • Har återställt router och bytt ut lösenord för både router och WLAN

  • Bytt lösenord på iCloud

  • Slagit av/på WiFi och Bluetooth

  • Startat om samtliga enheter

  • Ändrat från "Alla" till "Kontakter"

Nedersta användaren på bilden är för mig helt okänd.

Senast redigerat 2015-04-18 20:04
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-18 19:16

Någon som använder ditt WLAN?
Kolla med t ex LANScan eller motsvarande.
Testa att byta lösenord på ditt trådlösa

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-18 19:21
Ursprungligen av kenjon:

Någon som använder ditt WLAN?
Kolla med t ex LANScan eller motsvarande.
Testa att byta lösenord på ditt trådlösa

Jag var tyvärr lite otydlig men bytte även lösenord för WLAN. Ska kolla upp mjukvara som kollar användare på nätverket. Tack för tipset!

Edit: Hittade bara enheter som jag kunde identifiera som mina egna i LANScan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-04-18 23:14

Inget som ligger kvar i cachen? Finns den där även efter en omstart?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-19 07:34
Ursprungligen av kenjon:

Inget som ligger kvar i cachen? Finns den där även efter en omstart?

Kan inte se enheten nu men det krävs också att enheten är väckt ur vila för att den ska synas i Airdrop. Kommer under kvällen att kolla fler gånger om enheten dyker upp.

Ursprungligen av joakimo:

Kan inte se enheten nu men det krävs också att enheten är väckt ur vila för att den ska synas i Airdrop. Kommer under kvällen att kolla fler gånger om enheten dyker upp.

Tycker AirDrop har funkat sådär faktiskt. Hade min sons namn på min telefon hur länge som helst. Nu funkar det dock. Men AirDrop går helt/delvis på både WiFi och BT så även om du byter lösenordet på WiFi kan det fortfarande dyka upp folk i närheten som har AirDrop aktiverat på BT. Tror inte det krävs verifiering innan man faktiskt ska skicka något om personen har "Synlig för alla" igång.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2015-04-19 09:41
Ursprungligen av grenhall:

Tycker AirDrop har funkat sådär faktiskt. Hade min sons namn på min telefon hur länge som helst. Nu funkar det dock. Men AirDrop går helt/delvis på både WiFi och BT så även om du byter lösenordet på WiFi kan det fortfarande dyka upp folk i närheten som har AirDrop aktiverat på BT. Tror inte det krävs verifiering innan man faktiskt ska skicka något om personen har "Synlig för alla" igång.

Nu när du säger det så låter det rimligt att jag kan se enheten för att personen har "Alla" inställt, jag tänkte aldrig så långt.

Tack för hjälpen!

Airdrop

Airdrop använder BT för att skapa ett peer-to-peer Wi-Fi nätverk. Man behöver inte vara på samma Wlan för att utbyta filer över Wi-Fi.
Detta är också en av anledningarna till att man kan ha problem med sin trådlösa uppkoppling.

Ursprungligen av kenjon:

Någon som använder ditt WLAN?
Kolla med t ex LANScan eller motsvarande.
Testa att byta lösenord på ditt trådlösa

AirDrop kräver inte att man är ansluten till samma Wi-Fi-nät, faktum är att man inte ens behöver vara ansluten till ett för att använda det, så sannolikt är det så som man kommit fram till längre ned i tråden att personen bara råkar finnas i närheten och har satt AirDrop till "Alla".

Senast redigerat 2015-04-20 09:27
Ursprungligen av grenhall:

Tycker AirDrop har funkat sådär faktiskt. Hade min sons namn på min telefon hur länge som helst. Nu funkar det dock. Men AirDrop går helt/delvis på både WiFi och BT så även om du byter lösenordet på WiFi kan det fortfarande dyka upp folk i närheten som har AirDrop aktiverat på BT. Tror inte det krävs verifiering innan man faktiskt ska skicka något om personen har "Synlig för alla" igång.

Det är riktigt, AirDrop använder både Wi-Fi och Bluetooth. Man kan försöka skicka till vem som helst som visas under AirDrop men mottagaren behöver alltid acceptera det man försöker skicka till dem. Enda gången man kan skicka något med AirDrop utan att den mottagande enheten behöver acceptera det är om man använder AirDrop mellan sina egna enheter där båda enheterna är inloggade på samma iCloud-konto

1
Bevaka tråden