Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kom igång med IOS-utveckling

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Att utveckla en egen IOS-app är en utmaning som tilltalar många. I den här artikelserien kommer 99mac att visa dig hur det går till. Serien förutsätter en viss programmeringsvana, men ingen erfarenhet av apputveckling för mobila plattformar.

Läs hela artikeln här

Intressant. Jag har länge funderat på om jag ska försöka lära mig skriva en egen GPS-app. Finns det inbyggda GPS-funktioner i Swift? Är det görbart om man inte har några egentliga kunskaper inom ren programmering? Jag har däremot pulat en del med bash-script och liknande.

Ursprungligen av erro67:

Intressant. Jag har länge funderat på om jag ska försöka lära mig skriva en egen GPS-app. Finns det inbyggda GPS-funktioner i Swift? Är det görbart om man inte har några egentliga kunskaper inom ren programmering? Jag har däremot pulat en del med bash-script och liknande.

Jag gjorde appen My Geo Spot på två månader utan några kunskaper i Swift sedan tidigare. Men jag är utvecklare inom webb sedan tidigare.

Skönt att veta vad man ska göra för att dryga ut en usel inkomst den dagen när man går i pension; programmering. Jag är novis i ämnet, men dom verktyg som nu börjar dyka upp (mycket tack vare Apples traditionella sätt att hantera hatverket) gör det möjligt för amatörer som jag att snabbt dyka ner i verksamheten. Programmering kräver bara en dator och man kan göra det varsomhelst - det är som att skriva musik med gitarr (en verksamhet som jag ägnat mig åt i 35 år men som inte gett mig många kronor ) - kräver bara tid och ett litet bärbart billigt verktyg. Och efterfrågan är oändlig och marknaden lär växa i tusen år till - minst.
Om typ 15 år när jag går i pension så kanske verktygen är ännu enklare att använda (jag började med HTML när man bara satt och skrev kod, men det blev kul först när DreamWeaver kom...eller iWeb för den delen).

Det gäller ju att ha idéer förstås, men det oroar jag mig aldrig för. Kommer jag på en hundradel så många app-idéer som jag kommer på låtidéer så är jag nöjd. Annars får man programmera åt andra på beställning...som att göra beställningsfilm eller beställningsmusik som jag gjort mååååånga gånger. Det är OK också...för pengarna...men ett par egna coola app-idéer skulle sitta fint.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2015-05-01 17:38

Rekommenderar Lynda.com
Grymma kurser.
Klart enklaste sättet att komma igång.

Ursprungligen av erro67:

Intressant. Jag har länge funderat på om jag ska försöka lära mig skriva en egen GPS-app. Finns det inbyggda GPS-funktioner i Swift? Är det görbart om man inte har några egentliga kunskaper inom ren programmering? Jag har däremot pulat en del med bash-script och liknande.

Swift är ett programmeringsspråk, det innehåller inte den sortens funktioner. Däremot kan med det språkets hjälp anropa funktioner i andra kodbibliotek och ramverk, där den typen av funktionalitet finns.

Den enda buggen är att folk felaktigt tror att felande "programmeringskunskaper" är det som står mellan dem och en lukrativ app (en i högen av MÅNGA idéer som gemene man alltid bär på).

Har man en appidé kan man sätta sig ner med papper och penna och rita ut hela appen så först. Om man sen tänker göra appen själv, så kan man skapa de grafiska elementen i nästa steg. Kanske ta foton? Spela in video?

Har man väl kommit så långt (2-3% av alla snackare kanske?) och fortfarande tror på idén, så kan man ju kika på programmeringen, eller troligare för många—bara köpa in tjänsten. Undantaget är då de som gör det som ett personligt projekt och vill lära sig programmera lite samtidigt.

Men har man inte ritat ut hela sin app inklusive navigering, så har man ingen appidé.

Detta är inte menat att låta bittert! Men eftersom "det är så lätt" med papper och penna, så kan det vara bra att börja där. Då kommer nog en och annan upptäcka att luftmotståndet är större än man kanske först tror?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Den enda buggen är att folk felaktigt tror att felande "programmeringskunskaper" är det som står mellan dem och en lukrativ app (en i högen av MÅNGA idéer som gemene man alltid bär på).

Har man en appidé kan man sätta sig ner med papper och penna och rita ut hela appen så först. Om man sen tänker göra appen själv, så kan man skapa de grafiska elementen i nästa steg. Kanske ta foton? Spela in video?

Har man väl kommit så långt (2-3% av alla snackare kanske?) och fortfarande tror på idén, så kan man ju kika på programmeringen, eller troligare för många—bara köpa in tjänsten. Undantaget är då de som gör det som ett personligt projekt och vill lära sig programmera lite samtidigt.

Men har man inte ritat ut hela sin app inklusive navigering, så har man ingen appidé.

Detta är inte menat att låta bittert! Men eftersom "det är så lätt" med papper och penna, så kan det vara bra att börja där. Då kommer nog en och annan upptäcka att luftmotståndet är större än man kanske först tror?

Väl talat. Och vill man lära sig kan man även skriva app-idén i pseudokod under tiden man lär sig, så kommer man ihåg hur man tänkte och hur det fungerade "på riktigt". Tror man lär sig snabbare då. Och alla kan skriva pseudo.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Swift är ett programmeringsspråk, det innehåller inte den sortens funktioner. Däremot kan med det språkets hjälp anropa funktioner i andra kodbibliotek och ramverk, där den typen av funktionalitet finns.

Det var ungefär så jag menade. API kallas det väl? Finns det några bra exempel eller guider förutom Apples egna sidor?

  • Medlem
  • 2015-05-02 10:01
Ursprungligen av Redaktionen:

Fram till 2014 utvecklades alla IOS-appar i språket Objective-C.

Det har funnits flera alternativ till Objective-C. Xamarins version av C# är extremt populär, bland annat eftersom de gör det mycket enklare att dela kod mellan iOS, Android och Windows. Med Xamarin Forms kan du till och med använda samma användargränssnitt på alla tre OS. Rekommenderar starkt att man kollar på det om man inte vill begränsa sig till iOS, eller vill använda C# som är ett modernt högnivåspråk. Det har väldigt användbara funktioner som t. ex. async/await som gör det betydligt enklare att skriva asynkron kod i C# än med i princip något annat programmeringsspråk.

Man kan väl bygga appar med Apples Xcode.app? Jag pillade med det för några år sedan...eller minns jag fel?

  • Medlem
  • 2015-05-02 11:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Man kan väl bygga appar med Apples Xcode.app? Jag pillade med det för några år sedan...eller minns jag fel?

Man kan absolut använda Xcode om man vill. Men det finns flera alternativ. Förutom att man naturligtvis kan använda vilken texteditor som helst så har t. ex. Xamarin en egen utvecklingsmiljö samt ett väldigt användbart plugin till Visual Studio. Det senare har blivit populärt bland iOS-utvecklare som kör Mac men som gör all utveckling i Visual Studio i en virtuell Windows-maskin.

Med det slipper dom nu alltså...Visual Studio släpptes ju nyss för Mac.
Rekomenderar di Visual Studio? Är det ännu användarvänligare (för oss noviser) än Xcode?

Ursprungligen av cdecl:

Det senare har blivit populärt bland iOS-utvecklare som kör Mac men som gör all utveckling i Visual Studio i en virtuell Windows-maskin.

  • Medlem
  • 2015-05-02 12:17
Ursprungligen av Demiurgen:

Med det slipper dom nu alltså...Visual Studio släpptes ju nyss för Mac.

Tyvärr inte. Visual Studio Code är något helt annat än Visual Studio och de delar i princip inget förutom delar av namnet.

Ursprungligen av Demiurgen:

Rekomenderar di Visual Studio? Är det ännu användarvänligare (för oss noviser) än Xcode?

Jag skulle absolut rekommendera Visual Studio av bland annat den anledningen. Anledningarna emot är dock att man än så länge behöver Windows, och även om Visual Studio numera är gratis så kostar Xamarins Visual Studio-plugin rätt mycket. Om man ger sig på C# så skulle jag som novis börja med Xamarin Studio som går att köra direkt i OS X.

Ursprungligen av Redaktionen:

Att utveckla en egen IOS-app är en utmaning som tilltalar många. I den här artikelserien kommer 99mac att visa dig hur det går till. Serien förutsätter en viss programmeringsvana, men ingen erfarenhet av apputveckling för mobila plattformar.

Läs hela artikeln här

Man måste kanske inte använda xcode.

Kanske detta kan var av intresse: http://xojo.com

Man kan på denna plattform bygga appar för OSX, Windows, Linux och IOS.

1
Bevaka tråden