Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mitt liv med Apple Watch, del 3

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jakob fortsätter att bekanta sig med sin nya klocka, och upptäcker aktivitetsfunktioner, pulsmätare, fjärrkontroller och mycket annat.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-05 22:57

@jakobnilsson Hur var det egentligen med notiserna som tas emot på klockan, är dessa dubletter från telefonen eller kan man välja om de ska enbart dyka upp på klockan? Om de nu är dubletter, säg att du tar bort en notis på klockan - tas den då också bort från din telefon?

Kul att träningsfunktionerna får du motiverad. Det är främst dessa funktioner samt notiser som får mig att vilja köpa Watch. Ska bli spännande att se hur batteritiden blir när Apple tillåter fulla appar.

Ursprungligen av zinned:

@jakobnilsson Hur var det egentligen med notiserna som tas emot på klockan, är dessa dubletter från telefonen eller kan man välja om de ska enbart dyka upp på klockan? Om de nu är dubletter, säg att du tar bort en notis på klockan - tas den då också bort från din telefon?

Så här funkar notiser på Apple Watch: För systemapparna (Aktivitet, Bilder, Mail, Meddelanden etc) går det att välja antingen "spegla Iphone" eller anpassat. Spegla Iphone innebär att de visas på båda platserna, och tar jag bort en notis från telefonen försvinner den direkt från klockan, och vice versa.

Hur notiser kan anpassas beror på appen - ibland finns bara alternativet att inte visa dem alls (men fortfarande visa dem på Iphone), ibland går det att finjustera. Exempelvis för kalenderappen går det att välja att visa/inte visa inbjudningar, kommande aktiviteter, notiser från delade kalendrar etc. För Meddelanden går det att välja om notiser ska upprepas för ett oläst meddelande (och hur många gånger, upp till 10), och om notisen ska ge haptisk återkoppling och/eller ljud eller ingetdera.

För installerade appar (både från Apple och tredje part) går det bara att välja "spegla från Iphone" eller inte alls. Allt detta ställs in via Apple Watch-appen på Iphone.

Det går inte att välja att få notiser på klockan, men inte på Iphone.

Värt att nämna är också att om du använder din Iphone och får exempelvis ett meddelande så kommer det inte synas som en notis på klockan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 10:44

Hur ofta mäter den pulsen ? Läste nått om var 10:e minut i tidigare notiser eller inlägg det är ju lite svagt ?

Bra reportage Jakob sen vet jag inte om jag köper något i dagsläget för att det i "framtiden" kan tänkas uppfylla mina behov fullt ut

Ursprungligen av cubeis:

Hur ofta mäter den pulsen ? Läste nått om var 10:e minut i tidigare notiser eller inlägg det är ju lite svagt ?

Bra reportage Jakob sen vet jag inte om jag köper något i dagsläget för att det i "framtiden" kan tänkas uppfylla mina behov fullt ut

Den mäter pulsen var tionde minut utan att du behöver göra något. Men om du startar ett träningspass med klockan kollar den pulsen kontinuerligt under passet. Det går att kolla pulsen när som helst också med hjälp av en sådan där "snabbtitt".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 11:54
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Den mäter pulsen var tionde minut utan att du behöver göra något. Men om du startar ett träningspass med klockan kollar den pulsen kontinuerligt under passet. Det går att kolla pulsen när som helst också med hjälp av en sådan där "snabbtitt".

Då så tack för kaffet Ida nu fick jag köpbegär . Jag får väl rätta in mig i ledet och lägga en beställning på en sportig variant .
Jag har fått puls noja efter lite hårdare träning senaste åren

Sportvarianten finns väl i 42 mm ?

Ursprungligen av cubeis:

Då så tack för kaffet Ida nu fick jag köpbegär . Jag får väl rätta in mig i ledet och lägga en beställning på en sportig variant .
Jag har fått puls noja efter lite hårdare träning senaste åren

Sportvarianten finns väl i 42 mm ?

Det gör den. När du ändå håller på kanske du kan skänka en till mig med? Sitter här mitt emot Jakob och är avundsjuk, så avundsjuk!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-05-06 12:04
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det gör den. När du ändå håller på kanske du kan skänka en till mig med? Sitter här mitt emot Jakob och är avundsjuk, så avundsjuk!

Klart att du ska ha en klocka ida det får vi fixa Följer det med extra armband i andra färger som man kan byta med vid köp tänker på gummi armbanden till Apple watch sport . Apple kanske säljer dom löst vid sidan om ?

Ursprungligen av cubeis:

Klart att du ska ha en klocka ida det får vi fixa Följer det med extra armband i andra färger som man kan byta med vid köp tänker på gummi armbanden till Apple watch sport . Apple kanske säljer dom löst vid sidan om ?

Du får med ett armband i vald färg. Armbandet består av tre delar, två av dem är likadana men olika långa så att armbandet ska passa så bra som möjligt på din handled. Vill man ha andra färger eller något annat armband säljs de separat.

Kan intyga att det är oerhört smidigt att få pulsen läst under dagen. Blir nog mer effektivt imorgon när jag faktiskt har haft klockan på mig en hel dag. Snittpuls 65 för en överviktig datornörd. Helt OK.

Jakob har du haft möjlighet att testat ApplePay med AppleWatch?

Ursprungligen av Chaosstar:

Jakob har du haft möjlighet att testat ApplePay med AppleWatch?

Finns bara en svensk kortutgivare som stödjer det och det är Eurocard, men jag vet inte om det bara för deras beta-test eller om det är generellt. Annars krävs ett bankkort från USA för att kunna aktivera Apple Pay i iOS även om man ändrar region till USA. Mest för kännedom.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jakob har du haft möjlighet att testat ApplePay med AppleWatch?

Tyvärr hann jag inte med det under min vistelse i USA, det skulle också kräva att jag kopplar ett amerikanskt betalkort till telefonen och klockan. Hoppas på en Apple Pay-lansering i Sverige snart, för det verkar riktigt smidigt att betala med Apple Watch - faktiskt ännu smidigare än att göra det på Iphone.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-05-07 13:38

AmEx borde ju kunna införa det snabbt....

Jakob, nån kommentar på Kelbys inlägg?
http://scottkelby.com/2015/im-dumping-my-appl...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-08 13:12
Ursprungligen av Chaosstar:

Jakob, nån kommentar på Kelbys inlägg?
http://scottkelby.com/2015/im-dumping-my-appl...

Ja - klapphatt.

Om han ser till att ladda den på natten, som de flesta andra, så finns där inget problem. Skulle han sedan ha ett användande som är så pass mycket större än alla andra att han måste ladda den under dagen, so be it. Inget konstigt.

Hur som helst var detta med batterikapaciteten han visste om på förhand. Dessutom så är ju batteriet bättre än vad som sas under keynoten.

Han klagar ju de gånger som han inte laddat den över natten och det är väl allmänt känt att klockan klara en dag och inte mer. Ärligt talat så har jag lite svårt att förstå hans klagomål.

Ursprungligen av Chaosstar:

Jakob, nån kommentar på Kelbys inlägg?
http://scottkelby.com/2015/im-dumping-my-appl...

Intressanta åsikter av Kelby. Apple skulle säkert inte ha något emot om han löste sitt problem genom att köpa en andra Apple Watch

Jag har dock svårt att känna igen mig i problematiken. Apple Watch version 1 är uttalat konstruerad för att räcka en hel dag, och laddas under natten. Om Kelby inte vill göra det (eller glömmer) skapar han ett eget problem. Jag förstår inte riktigt varför han inte gör som jag och förvarar laddaren på nattduksbordet bredvid sängen. På det sättet är det bara att peta på klockan om jag vaknar mitt i natten och vill se tiden, och på det sättet är klockan alltid laddad på morgonen.

Primärt verkar det som att han är ute efter en apparat som visar tiden och inte mycket annat, annars vore inte en vanlig klocka ett alternativ. Min egen erfarenhet med Apple Watch är att den ger mig många fler fördelar än att visa tiden och gör att jag slipper dra fram Iphone ur fickan. Aktivitetsappen är mördarfunktionen för mig just nu, det har blivit lite av ett beroende att hålla koll på min rörelse och puls. Fortsätter det så här kommer mitt 50-åriga jag troligtvis hålla med Tim Cook om att klockan kan "förändra ens liv".

Inne på andra dagen med min klocka och jag förstår inte problemet. Det tar runt en timme att ladda klockan och igår när jag hade haft den på mig hela dagen och klockan slagit 01:22 så var där 46% batteri kvar på den. Min iPhone 6 Plus ligger idag på 53% med 8h 41 min användning och 1 dag 1 timmes vänteläge.

Har ALDRIG i hela mitt liv upplevt så bra och hållbar batteritid. Det är sjukt. Men det är klart hade man haft igång notifikationer för minsta lilla fis på klockan så hade nog batteriet bara hållit i just en dag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-05-08 18:50

En sak som slog mig nu som ni med klocka kan svara på.

Dikteringen för att skicka sms fungerar ju på svenska men hur reagerar den på egna kortkommandon som man har lagt in? Om man t ex bokstaverar "mvh", skriver den då ut "Med vänlig hälsning"?

Ursprungligen av zinned:

En sak som slog mig nu som ni med klocka kan svara på.

Dikteringen för att skicka sms fungerar ju på svenska men hur reagerar den på egna kortkommandon som man har lagt in? Om man t ex bokstaverar "mvh", skriver den då ut "Med vänlig hälsning"?

Nej det gör den inte. Dikteringen fungerar på svenska så du kan säga "Med vänlig hälsning".

Testade precis.

Har mitt systemspråk på engelska även på telefonen numera. Däremot region satt till svenska och svenska tangentbordet inlagt.

Funkar jättebra. Siri hittade till och med rätt kontakt fastän personen i fråga har ett svenskt efternamn med Ö.

Ville bara ta upp åter igen det här med batteritid.

Jag har iofs varit på kontoret typ 16h idag men har inte laddat telefonen sedan igår. Klockan tog jag av laddaren vid 06:30 imorse och den visar just nu 44% kvar. Då har jag precis kommit hem från en 35 minuters träningsrunda och fått både en drös med telefonsamtal, mail, sms och notifikationer.

Telefonen ligger på... tja se bilden. Iphone 6 Plus.

1
Bevaka tråden