Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple keyboard

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Apple keyboard men hittar inte tangenten för Print Screen. Finns det ett kortkommando?

  • Medlem
  • 2015-06-23 03:23

Kommando (⌘)-Shift-3 för hela skärmen, Kommando (⌘)-Shift-4 för delyta.

https://support.apple.com/en-us/HT201361

Menar du i Windows kan du testa F14, eller kolla i tabellen här:

https://support.apple.com/en-us/HT202676

@Gullvi, du har lagt tråden i avdelningen för tillbehör till iPhone och iPad.

Om tråden ligger fel, och det handlar om att tangentbordet är kopplat till en dator, så har du fått svar i inlägg 2.

Men om tråden ligger rätt, och det faktiskt är tangentbord till iPhone eller iPad som avses, så får du gärna utveckla och förtydliga frågeställningen lite.

Senast redigerat 2015-06-23 07:43

Om det gäller dator så kan du också starta appen Skärmavbildning och köra därifrån eller det som erak skriver.

iPhone / iPad håller man ner klickar man på hemknappen och "släck" knappen samtidigt. (eller vad sjutton nu knappen heter )

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-06-23 14:04

Apple Keyboard

Jag är inte så rutinerad på detta. Det är Windows 7 jag har. Har försökt med F14, men inget händer.
"Kommando (⌘)-Shift-4 för delyta". Det första tecknet inom parantes vet jag inte vad det står för. Trycker man på "Shift4" eller
"Shift-4"?

Just nu hittade jag "Commandotecknet!
Jag köpte detta tangentbordet hos Elgiganten för ett år sedan men har inte använt det förrän nu. Det fanns ingen bruksanvisning med utan det låg tomt i kartongen. Jag vet inte hur man aktiverar den numeriska delen.
Tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2015-06-23 20:28
Ursprungligen av Gullvi:

Jag är inte så rutinerad på detta. Det är Windows 7 jag har. Har försökt med F14, men inget händer.
"Kommando (⌘)-Shift-4 för delyta". Det första tecknet inom parantes vet jag inte vad det står för. Trycker man på "Shift4" eller
"Shift-4"?

http://www.cnet.com/forums/discussions/how-do...

  • Medlem
  • 2015-06-24 14:34
Ursprungligen av Gullvi:

Jag är inte så rutinerad på detta.
/.../
"Kommando (⌘)-Shift-4 för delyta". Det första tecknet inom parantes vet jag inte vad det står för. Trycker man på "Shift4" eller "Shift-4"?

Det gör inget, men det är svårt att hjälpa utan tillräckligt med information, därför skrev jag ut tips för både Windows och OS X. Det ovan gäller enbart OS X.

Ursprungligen av Gullvi:

Det är Windows 7 jag har. Har försökt med F14, men inget händer.

Jo, men är det Windows på en PC eller genom Boot Camp på en Mac? F14 sätts som print screen genom Apples drivrutiner i Boot Camp på en Mac. Kör du på en PC är det inte säkert någon knapp fungerar. Jag gissar att du redan vet att skärmbilden endast hamnar i urklipp, testa alla högre F-knappar och klistra in efteråt. Fungerar ingen kan du antingen köra Snipping Tool eller installera Applekeys 2 som sätter F13 som print screen.
http://www.dieselstation.com/software/

Jag är även lite nyfiken över varför man eventuellt köper ett Apple-tangentbord om man avser att använda det med en PC?

Ursprungligen av erak:

Jag är även lite nyfiken över varför man eventuellt köper ett Apple-tangentbord om man avser att använda det med en PC?

Jag har det på mitt jobb. Det är ett bra tangentbord helt enkelt

  • Medlem
  • /dev/null
  • 2015-06-24 21:40

Själv använder jag mig av SharpKeys för att lägga till de knappar jag vill ha. Till exempel har jag F13 som ljud av/på, F14/15 för att höja och sänka volymen, F16, F17, F18 för att byta till föregående låt, pausa/spela och byta till nästa låt, och F19 för just Print Screen.
Trots att programmet ser ut att vara gammalt så fungerar det ända upp till Windows 8, och jag misstänker att det fungerar även i Windows 10.

http://www.randyrants.com/2011/12/sharpkeys_3...

Ah, fattade inte att det var ett apple-tangentbord och Windows. Kör bara via Parallells och då funkar ju vissa saker i Windows som dom gör på en Mac.

Jag har problem med synen och ville ha ett vitt tangentbord. Vände mig till Elgiganten som tog hem detta till mig. De frågade inte vad jag skulle ha det till. Det fanns ingen bruksanvisning alls med i förpackningen.

Senast redigerat 2015-06-25 13:07

Här finns en manual, vet inte om den är behjälplig för ditt problem på Windows, men här är den i alla fall:
https://manuals.info.apple.com/MANUALS/1000/M...
De kanske inte skickar med sånt paper längre, förr fick man med det om jag inte minns fel.

Annars hitta ngn programvara som du kan ställa in tangenterna med på windows, som @ToJa92 hänvisade till tex.

  • Medlem
  • 2015-06-25 13:43
Ursprungligen av Gullvi:

Det fanns ingen bruksanvisning alls med i förpackningen.

En bruksanvisning hade inte hjälpt för användning i Windows då tangentbordet inte är avsett för det.

Det absolut enklaste sättet att ta en skärmdump i Windows 7 är att använda det medföljande programmet Skärmklipp. Klicka på Startbollen, skriv Skärmklipp i sökrutan och kör programmet "Skärmklipp" som ploppar fram i Startmenyn. Resten bör vara ganska självförklarande (markera område eller hel skärm, klicka på disketten för att spara, kuvert för att skicka med epost osv).

  • Medlem
  • 2015-06-25 14:53

Snipping tool är nämnt åtminstone 2 ggr redan om man räknar länkar

Ursprungligen av erak:

Snipping tool är nämnt åtminstone 2 ggr redan om man räknar länkar

Då jag ansåg att tidigare inlägg i tråden var bra men onödigt komplicerade svar på en relativt enkel fråga, så ville jag bara göra det enklare för trådskaparen (och andra som kanske tittar på denna tråd om 2 år och har samma enkla problem).

Dessutom heter det inte Snipping Tool i ett svensk Windows, så trådskaparen hade haft ytterligare jobb framför sig att lista ut vilket program det skrivs om på sidorna som det länkades till.

1
Bevaka tråden