Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver jag virusskydd?

Tråden skapades och har fått 120 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2015-08-24 09:52
Ursprungligen av andas:

Jag håller med dig. Vi slutar att vaccinera oss nu!!! Det är väl upp till var och en att veta vem dom har umgåtts med och om dem har umgåtts med någon som är smittad av kikhosta, smittkoppor eller något annat. En gång blir vi övervaccinerade och det är det värsta som hänt samhället och vi borde strunta i vaccineringar helt. Jag måste nog säga att din jämförelse var det sämsta jag sett på länge.

Mina damer och herrar, ett av de sämre inläggen på länge

Se inlägg #57 för svar och observera, vaccinering är frivillig och inte alls självklar.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2015-08-24 10:47
Ursprungligen av mendezzz:

Hur vet ni att ni aldrig har haft någon skadlig kod när ni inte har något program som kan identifiera sådan?

Skadlig kod vill i de flesta fall kommunicera (attackera) omvärlden. Det övervakar och stoppar man med en brandvägg.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-24 21:20
Ursprungligen av juanito:

Av dessa 93% så hade ungefär 99% antivirus, och det hjälpte dem inte från att bli crackade.

Att bli utsatt för en riktad attack går det knappt att skydda sig alls för. Det finns alltid en väg in. Men det är stor skillnad på en sådan attack och det som såkallade antivirus skyddar dig emot.

Ja, förmodligen körde de AV då det är ett lager av skydd alla bör ha. Sedan måste man ha andra också.

Det är inte bara riktade attacker som kan infektera dig. Det finns mycket bredare attacker också.

Virus ÄR inget problem i Mac-världen och nästan ingen Mac-användare på planeten har någonsin haft ett antivirusprogram på sin Mac och så har det varit i snart 30 år. Detta KAN man dra slutsatser av.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-24 22:20
Ursprungligen av Demiurgen:

Virus ÄR inget problem i Mac-världen och nästan ingen Mac-användare på planeten har någonsin haft ett antivirusprogram på sin Mac och så har det varit i snart 30 år. Detta KAN man dra slutsatser av.

1991-92 så gick PCn om Apple datorerna i antal sabotage program. På 80 talet var det omvänt. Så du har rätt snart 30 år sen.

Ursprungligen av filuren:

Frågan är bra och relevant, och jag tackar dig för den. Sanningen är att jag egentligen inte vet, däremot är jag nära övertygad om att virus inte finns hos oss. Detta av framför allt två anledningar:
- Några av oss (testgrupp) kör Little Snitch. Ingen har sett några misstänksamma utflöden.
- Ingen har råkat ut för något elände som kan relateras till virus.

Det värsta som hänt, mig veterligen, är att en person installerade MacKeeper. Tack vare bra och enkel info på nätet var skiten lätt att bli av med.

Men, som sagt, helt säker på att något hänt oss är jag inte. Men ingenting tyder eller har tydit på det.

Å andra sidan har du en poäng. Virusprogram hittar väl bara redan kända "virus" som återfinns i dess databas. Du kan ju sitta på en jäkla massa ännu ej upptäckta "virus" och först om ett halvår när de fått tillräckligt stor spridning och något mjukvaruföretag tagit sig samman och uppdaterat sin databas kommer du att bli varse det som sedan länge pågått i din digitala värld.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-08-25 11:44
Ursprungligen av martinator:

Å andra sidan har du en poäng. Virusprogram hittar väl bara redan kända "virus" som återfinns i dess databas. Du kan ju sitta på en jäkla massa ännu ej upptäckta "virus" och först om ett halvår när de fått tillräckligt stor spridning och något mjukvaruföretag tagit sig samman och uppdaterat sin databas kommer du att bli varse det som sedan länge pågått i din digitala värld.

Javisst, men den dagen de hittar ett virus för macosx då ska jag scanna och verifiera, än finns inga virus definitioner till macosx. Några definitioner på trojaner och adware finns. Men dessa är jag tämligen säker på att jag är helt fri från i min dator, då jag känner mitt eget betende och svagheter.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-01 11:52
Ursprungligen av juanito:

Javisst, men den dagen de hittar ett virus för macosx då ska jag scanna och verifiera, än finns inga virus definitioner till macosx. Några definitioner på trojaner och adware finns. Men dessa är jag tämligen säker på att jag är helt fri från i min dator, då jag känner mitt eget betende och svagheter.

Finns nog lite fler än "några" då det upptäcktes 200 000 nya malware per dag under 2014 för alla plattformar.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-01 17:27
Ursprungligen av zappee:

Finns nog lite fler än "några" då det upptäcktes 200 000 nya malware per dag under 2014 för alla plattformar.

200000 per dag? :|
Var hittar du den siffran?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-01 20:27
Ursprungligen av zappee:

Finns nog lite fler än "några" då det upptäcktes 200 000 nya malware per dag under 2014 för alla plattformar.

Alla plattformar innerbär inte att de är kompatibla med alla plattformar. Du hittar kanske 20 till osx och resten i princip till Android och Windows.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-02 00:58
Ursprungligen av mattiL:

200000 per dag? :|
Var hittar du den siffran?

http://www.pandasecurity.com/mediacenter/src/...

Ursprungligen av juanito:

Alla plattformar innerbär inte att de är kompatibla med alla plattformar. Du hittar kanske 20 till osx och resten i princip till Android och Windows.

Har jag sagt att de är kompatibla med alla plattformar?
20st totalt?
Vad baserar du summan på?

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-02 11:08
Ursprungligen av zappee:

http://www.pandasecurity.com/mediacenter/src/...

Har jag sagt att de är kompatibla med alla plattformar?
20st totalt?
Vad baserar du summan på?

Lika planlös summa som det du angav, men dock långt vettigare.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 01:30
Ursprungligen av juanito:

Lika planlös summa som det du angav, men dock långt vettigare.

Skillnaden är att min summa stämmer.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 08:25
Ursprungligen av zappee:

Skillnaden är att min summa stämmer.

Min är inte långt från sanningen heller, dessutom tillför det diskussionen något av reellt värde.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 14:18
Ursprungligen av juanito:

Min är inte långt från sanningen heller, dessutom tillför det diskussionen något av reellt
värde.

Jo, det är den.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 15:25

så det var 200 och inte 20. 20 fortfarande mer reellt än 200000 per dag, för diskussionen.

Vad förresten betyder malicious files i denna graf.

Senast redigerat 2015-09-03 15:51
  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 18:50
Ursprungligen av juanito:

så det var 200 och inte 20. 20 fortfarande mer reellt än 200000 per dag, för diskussionen.

Vad förresten betyder malicious files i denna graf.

Snälla, läs innan du kommenterar.
200000 var för ALLA plattformar.

Du kan läsa mer här, https://eugene.kaspersky.com/2014/09/29/the-e...

  • Medlem
  • International user
  • 2015-09-03 18:58
Ursprungligen av zappee:

Snälla, läs innan du kommenterar.
200000 var för ALLA plattformar.

Du kan läsa mer här, https://eugene.kaspersky.com/2014/09/29/the-e...

Men alla plattformar är ointressant när vi pratar mac.

Intressant skillnad där mellan Finland och Sverige undrar vad det beror på, mer lättlurade?

Hej ni som kan. Fick ett samtal av min far som är 98 år gammal. Han hade haft ett samtal med någon från Microsoft Support som ville uppgradera hans Safari som "gått ut". Han pratade i en timme och under tiden släppte han in dem i sin dator. Har spärrat bankkort men vad kan de ha installerat? Räcker MacScan? Vad kan hända? Ska dit imorgon och städa.
Tacksam för svar.
Claes

Ursprungligen av Claes Löfgren:

Hej ni som kan. Fick ett samtal av min far som är 98 år gammal. Han hade haft ett samtal med någon från Microsoft Support som ville uppgradera hans Safari som "gått ut". Han pratade i en timme och under tiden släppte han in dem i sin dator. Har spärrat bankkort men vad kan de ha installerat? Räcker MacScan? Vad kan hända? Ska dit imorgon och städa.
Tacksam för svar.
Claes

Primärt är de ute efter Windows-användare så tror inte de installerat något alls.

Men söka med ex Malwarebytes Anti-malware for Mac är en bra början.

  • Medlem
  • 2015-09-13 23:50
Ursprungligen av Claes Löfgren:

Hej ni som kan. Fick ett samtal av min far som är 98 år gammal. Han hade haft ett samtal med någon från Microsoft Support som ville uppgradera hans Safari som "gått ut". Han pratade i en timme och under tiden släppte han in dem i sin dator. Har spärrat bankkort men vad kan de ha installerat? Räcker MacScan? Vad kan hända? Ska dit imorgon och städa.
Tacksam för svar.
Claes

Har de fått tillgång till datorn så är det bara att glömma att det går att städa. Formatera och installera om, återställ från backup. Möjligen har de installerat ett rootkit i EFI, i så fall är det bara att köpa ny dator som gäller och skicka den gamla på återvinning. Apple har haft många säkerhetshål i EFI så det är definitivt något som de kan ha gjort.

Vad gäller MacScan är väl åsikterna delade?

Citat:

That would depend on what you feel you need it for. Hopefully you've read TheSafeMac article on MacScan and realize it's one of the worst malware detectors available, but it's the only one that specialized in SpyWare which most other A-V scanners completely ignore.

https://discussions.apple.com/thread/6476467

The Safe Mac-artikeln som det hänvisas till: http://www.thesafemac.com/macscan-disappoints...

Jag startade en tråd igår om att jag skulle vilja veta vilket program som rekommenderas för att kontrollera filer som jag tar in i min dator. Eftersom jag inte fick inte mycket respons samt blev rekommenderad att inte starta ny tråd så hoppas jag kan få lite feedback här när ni ändå diskuterar virus? Jag är ju en normal användare och har normal sund förnuft samt förlitat mig att det inte finns några virus på Mac. Efter att ha läst denna tråd inser jag att borde haft med kontroll.
Nämligen har jag påbörjat en distanskurs och i det ingår att man ska packa upp och öppna ett antal filer. Jag öppnade en fil och efter det så hände konstiga olika saker i min dator. Jag vet dock inte om det finns ett samband med för säkerhetsskull vill jag kontrollera ifall dessa filer inte innehåller skadlig kod eller malware eller dylikt. Det finns så mycket utbud att antivirusprogram så jag känner mig lite vilsen om vilken som jag ska välja. Därför skulle jag vara tacksam ifall ni kan ge mig lite tips om ett enkel program som kollar filerna.

  • Avstängd
  • 2015-09-17 09:47
Ursprungligen av calinou:

Jag startade en tråd igår om att jag skulle vilja veta vilket program som rekommenderas för att kontrollera filer som jag tar in i min dator. Eftersom jag inte fick inte mycket respons samt blev rekommenderad att inte starta ny tråd så hoppas jag kan få lite feedback här när ni ändå diskuterar virus? Jag är ju en normal användare och har normal sund förnuft samt förlitat mig att det inte finns några virus på Mac. Efter att ha läst denna tråd inser jag att borde haft med kontroll.
Nämligen har jag påbörjat en distanskurs och i det ingår att man ska packa upp och öppna ett antal filer. Jag öppnade en fil och efter det så hände konstiga olika saker i min dator. Jag vet dock inte om det finns ett samband med för säkerhetsskull vill jag kontrollera ifall dessa filer inte innehåller skadlig kod eller malware eller dylikt. Det finns så mycket utbud att antivirusprogram så jag känner mig lite vilsen om vilken som jag ska välja. Därför skulle jag vara tacksam ifall ni kan ge mig lite tips om ett enkel program som kollar filerna.

tror du verkligen att kursen har skickat dig infekterade filer?
att du fått problem med datoern beror 100% på andra saker tex att du själv ställt till det

Ursprungligen av Tcopc:

tror du verkligen att kursen har skickat dig infekterade filer?
att du fått problem med datoern beror 100% på andra saker tex att du själv ställt till det

Jag påstår inte att filerna är infekterade. Jag har läst alla inlägg och det framgår väldigt riktigt att man ska ha kontroll över bl a främmande filer man öppnar. Jag kanske har ställt till det som du påstår. Man kan ju inte utesluta den "mänskliga faktorn".

  • Avstängd
  • 2015-09-17 10:15
Ursprungligen av calinou:

Jag påstår inte att filerna är infekterade. Jag har läst alla inlägg och det framgår väldigt riktigt att man ska ha kontroll över bl a främmande filer man öppnar. Jag kanske har ställt till det som du påstår. Man kan ju inte utesluta den "mänskliga faktorn".

så varför ska du ha antivirus om filern inte är infekterade?
om du läst alla inlägg så vet du att man inte behöver,kommer alltid finnas kontrollfreak som är rädd för allt

Ursprungligen av Tcopc:

så varför ska du ha antivirus om filern inte är infekterade?
om du läst alla inlägg så vet du att man inte behöver,kommer alltid finnas kontrollfreak som är rädd för allt

Skadliga troll är värre än virus. De skriver vad som helst utan belägg.

  • Avstängd
  • 2015-09-17 11:32
Ursprungligen av calinou:

Skadliga troll är värre än virus. De skriver vad som helst utan belägg.

Citat:

Nämligen har jag påbörjat en distanskurs och i det ingår att man ska packa upp och öppna ett antal filer. Jag öppnade en fil och efter det så hände konstiga olika saker i min dator.

var det inte du som skrev detta? du säger själv att det är filen du packat upp som ställt till det.
distanskurdsen du går är det en datorkurs?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-17 17:49

För att återgå till frågan, börja här:
http://www.macworld.co.uk/feature/mac-softwar...

Ursprungligen av kenjon:

För att återgå till frågan, börja här:
http://www.macworld.co.uk/feature/mac-softwar...

Tack för länken! Bra informativ sida som tar upp det väsentligaste.
Fortfarande svårt av avgöra vad gäller mitt behov. Jag surfar inte på skumma sidor och spelar inte dataspel så kanske att Avira som är gratis kan vara bra? Jag vill gärna veta vad du tycker.

Bevaka tråden