Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple lanserar Ipad Pro

Tråden skapades och har fått 70 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple lanserar Ipad Pro, en ny Ipad-variant med större bildskärm och nya tillbehör.

Läs hela artikeln här

iPad & Pencil...Wacom har just nu svår ångest...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2015-09-09 19:54

Äntligen den iPad jag väntat så länge på! - ”iPadPro”

Är det här vad jag ska uppdatera min Macbook Air från 2011 med? Det är det eller nästa generation Macbook...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-09 21:48

Om den kört OS-X så hade jag fattat, men nu känns den rätt meningslös.
Den kommer inte hamna hemma hos mig i alla fall.
Med OS-X hade den varit en Macbok überAir lixom

Pennan funkar bara på Pro, eller?

Jag blev ju mer sugen på den än själva pro'n, alltså.
Kommer väl till senare lanserade iPads sen i så fall, eller vad tror ni?

Ursprungligen av panther:

Pennan funkar bara på Pro, eller?

Jag blev ju mer sugen på den än själva pro'n, alltså.
Kommer väl till senare lanserade iPads sen i så fall, eller vad tror ni?

Ja den borde funka till nya iPad också men man vet ju aldrig med Apple.

Ursprungligen av Perobous:

Ja den borde funka till nya iPad också men man vet ju aldrig med Apple.

Nej, den kräver mer än mjukvara för att fungera som den ska och fungerar endast med iPad Pro.

En dålig surface-kopia. Och väldigt handikappad är den också.

Vill jag ha en surfplatta tar jag en iPad. Vill jag ha en handhållen dator med touchscreen så blir det inte en iPad Pro.
Nej Macbook och Macbook Air fyller detta utrymme bättre.

Ursprungligen av keptang:

Nej, den kräver mer än mjukvara för att fungera som den ska och fungerar endast med iPad Pro.

Misstänkte också det, åtminstone nu.
Annars hade väl de haft med den funktionen på nya mini'n.
Men det kanske hade varit orättvist gentemot iPad Air?
Kommer väl förmodligen när nya iPad Air släpps, kanske nästa år?
Who knows?

Ursprungligen av panther:

Kommer väl förmodligen när nya iPad Air släpps, kanske nästa år?
Who knows?

Ja det låter vettigt tycker jag.

Serenity Caldwell/iMore: Why I'm excited--and a little nervous--for the Apple Pencil stylus

Questions

  • Will it incorporate palm rejection, so you can rest your hand on the screen while drawing?

  • Will you be able to tap and draw at the same time?

  • How bad is the latency between drawing lines and having them appear?

  • Can you write quickly without crazy tapping noises driving you insane or slanting your writing?

  • How good is the pressure sensitivity?

Ursprungligen av keptang:

Nej, den kräver mer än mjukvara för att fungera som den ska och fungerar endast med iPad Pro.

Jag menade alltså kommande nya iPad. Men det kan vara så att pennan ändå fungerar till viss del med äldre iPads.

Ursprungligen av Perobous:

Jag menade alltså kommande nya iPad. Men det kan vara så att pennan ändå fungerar till viss del med äldre iPads.

Kommer den fungera med iPhone 6S tro...

Jag tror att alla iPads och iPhones kommer i framtiden (fr.o.m. iPhone 7 och andra iPads som kommer ungefär då) att vara "Pencil-optimerade".
Så - nu blir det ingen ny iPad eller iPad Mini föränn det skett...

Ursprungligen av Chaosstar:

Serenity Caldwell/iMore: Why I'm excited--and a little nervous--for the Apple Pencil stylus

Questions

  • Will it incorporate palm rejection, so you can rest your hand on the screen while drawing?

  • Will you be able to tap and draw at the same time?

  • How bad is the latency between drawing lines and having them appear?

  • Can you write quickly without crazy tapping noises driving you insane or slanting your writing?

  • How good is the pressure sensitivity?

Den har palm rejection och den ska vara väldigt bra enligt vad jag läste (men hittar inte källan nu)

Tap and draw at the same time visades väl under demodelen om jag inte minns fel? De visade något med en linjal men jag kan minnas fel.

"tappy noises" är en bra fråga. Det är en nackdel med dagens stylus och jag tror att den kommer att ha samma problem

Och som en bisak så gick min stylus sönder totalt just innan de presenterade Apple Pen:) Det är inget skämt. Den hade iofs varit dålig länge men gav upp ungefär då...

Ursprungligen av Chaosstar:

Kommer den fungera med iPhone 6S tro...

Jag är ganska säker på att svaret är nej

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-09-10 07:54

Apple har plockat bort iPad Pro (November) på de svenska sidorna. Bara iPad mini 4 finns inte ens nya Apple tv syns.

Blev lite småsugen, men väntar nog lite på att köpa.

Videoredigering?

Video redigerar jag på min 27” iMac. Frågan är om jag skulle använda en iPad Pro till videoredigering. Kortet från kameran stoppar jag in baktill på min iMac och minne finns det gott om i den stationära datorn. Med tanke på att jag har en gammal iPad 2 blir det nog ett köp ändå.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2015-09-10 09:51
Ursprungligen av Redaktionen:

Apple lanserar Ipad Pro, en ny Ipad-variant med större bildskärm och nya tillbehör.

Läs hela artikeln här

Enligt Adobe så har den visst 4 GB ram.

iPad Pro is great for creative workflows with a high res 12.9″ touch screen display at 2732 x 2048 pixels, A9X chip, and 4GB RAM

http://blogs.adobe.com/conversations/2015/09/...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-09-10 11:30

iPad Pro är precis vad den heter - en platta för professionellt bruk. Den ska inte ersätta (eller konkurrera med) laptops. Den tar efter Wacom brädor.

Personligen har jag väntat på en ny iPad Air. Synd att den inte blivit uppdaterad. Jag måste uppgradera min gamla från 2011 och det känns jättesurt att behöva köpa en 1 år gammal padda för priset av ny.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-10 16:13

Om den bara hade haft ett fack,.. där man kunde stoppa in pennan baklänges..!

Nu får vi nöja oss med tappa bort den lilla änd-hylsan;-P

  • Medlem
  • 2015-09-10 20:05
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag tror att alla iPads och iPhones kommer i framtiden (fr.o.m. iPhone 7 och andra iPads som kommer ungefär då) att vara "Pencil-optimerade".
Så - nu blir det ingen ny iPad eller iPad Mini föränn det skett...

Kan inte låta bli. Som Note serien

Ursprungligen av PaO:

Kan inte låta bli. Som Note serien

Nej, du har fel. Inte som Noteserien. Nu får vi se hur det ska göras på rätt sätt...

  • Medlem
  • 2015-09-10 20:21
Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, du har fel. Inte som Noteserien. Nu får vi se hur det ska göras på rätt sätt...

Kanske det. Så om några år kanske jag byter ut min Note mot en iPhone X Plus med inbyggd stylus ; -)
Väldigt lik en upphottad Note 12 Pro enligt mig i alla fall

Vad är största skillnaden mot Surface och Note Pro enligt dig.

Annars är det trevligt att Apple äntligen satsar på produktiviteten hos iPad

  • Medlem
  • 2015-09-10 20:22
Ursprungligen av jas:

Om den bara hade haft ett fack,.. där man kunde stoppa in pennan baklänges..!

Nu får vi nöja oss med tappa bort den lilla änd-hylsan;-P

Du kan ju stoppa i spetsen i ladduttaget och bryta pennan

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2015-09-10 21:03

Väldigt trevligt med storleken och aktiv digitizer/penna. Ser verkligen fram emot att testa denna!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Är det här vad jag ska uppdatera min Macbook Air från 2011 med? Det är det eller nästa generation Macbook...

Har samma dilema, har suttit med MBP 2010 och velat köpa en ny Macbook Air men ville ha en bättre skärm först. Nu verkar Apple göra lite galna produkter som inte alls tilltalar mig. Nya Macbook är för klen tycker jag och en port är riktigt dålig, Nya iPad pro är helt enkelt inget för mig, vill ha en riktig OS och tangentbord, orkar inte heller hålla i en flimsig och tung tablet, speciellt då jag gillar och ha datorn på benen och soffan etc....
Kanske ny MBP, har alltid gillar Macbook Air så det är tråkig om Apple tar bort det och inte satsar vidare på det. Har alltid tyckt att just den produkten haft en super potential att bli den bästa. Speciellt nu med de nya chipen som kommer från Intel kunde det bli riktigt nice. Oavsett det är klokt och vänta tills apple gör en uppdatering till nya skylake. Nyfiken på vad du köper

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2015-09-11 12:35
Ursprungligen av PaO:

Du kan ju stoppa i spetsen i ladduttaget och bryta pennan

Bara den inte fastnar..;-P

Bevaka tråden