När jag kollar under Airplay ikonen i menyraden (El Capitan) så står det så här: Ansluten TV: DELL 2414H.
Efter att ha sökt på webben så verkar det som att flera har "problem" med den här skärmen, speciellt tillsammans med datorer som inte har stöd för senaste Displayport. Det har inte min Macbook Pro mid-2012 heller, så jag kör på den lägre standarden, vilket också är standard i skärmens inställningar.
När jag tittar under Bildskärm i inställningar i OS X så ser det inte konstigt ut på något vis. Här tänkte jag mig att jag skulle få information om det var så att operativet såg skärmen som en TV. Men där är bara en symbolisk svart skärm (som iofs ser ut som en tv, snudd på).
Vad har jag då läst om denna skärm såhär i efterhand? Jo...att när man kopplar den till vissa datorer (främst windows, vad jag kan läsa), så upptäcks skärmen som just en TV, och därav får man bland annat ett sämre färgspektra, färgdjup...eller vad det nu står. Det blir anpassat för TV istället, och har inte samma färgomfång (eller vad det nu stod) som en vanlig skärm.
Skärmen har allehanda ingångar och jag kör med en MDP (thunderboltuttaget) till Displayport. Sladd medföljde. Som jag har läst så verkar även vissa har problem med att köra HDMI, och får lite problem då med.
På Dells hemsida anges inget stöd för Mac på denna skärm. Intressant. Vad det innebär förstår jag inte riktigt.
Nåväl. Hur sjutton vet jag om skärmen är upptäckt rätt? Jag har lite problem som kommer och går, bland annat så finns där ett svagt, svagt mönster som är lätt att se när det är en solid, mörkare färg bakom. Byter jag från 60 till 50hz och tillbaka, så försvinner problemet. En knepig sak är att jag har två val av 60hz i bildskärmsinställningarna - men det är ingen skillnad.
Är Dells skärmar ovanligt bökiga tillsammans med Mac? =/
Mvh!