Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spara SMS från iPhone i OS X?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2016-01-16 14:19

Frågan har säkert varit uppe tidigare även om inte jag har lyckats googla fram den.

Jag planerar att göra en hel återställning av telefonen men skulle först behöva spara ett par viktiga sms-konversationer med jobbanknytning. Vill spara dessa till min MBA. Helst till ett program som gör att man snabbt kan få en överblick över konversationerna. Ett överskådligt gränssnitt liksom.

Någon här med erfarenhet kring detta som kan tipsa om ett bra program för ändamålet?

iPhone 6+ med iOS 9.2
MBA 2013 med 10.11.2
Senaste iTunes 12.x

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-16 14:32

Jag har sett tips om iExplorer men aldrig prövat det själv
https://www.macroplant.com/iexplorer/features...

Om du har iTunes-backup (ej krypterad) så går det att plocka ut databasen därifrån.

  • Medlem
  • 2016-01-16 21:19
Ursprungligen av keptang:

Om du har iTunes-backup (ej krypterad) så går det att plocka ut databasen därifrån.

Är det typ såhär du tänker dig? Verkar krångligt. Hade varit enklare med ett färdigt program. Tyvärr kostade programmet som @IngoX tipsade om 35USD, lite väl saftigt kanske.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-17 00:14
Ursprungligen av Dalle:

Är det typ såhär du tänker dig? Verkar krångligt. Hade varit enklare med ett färdigt program. Tyvärr kostade programmet som @IngoX tipsade om 35USD, lite väl saftigt kanske.

Använd en kombination av metoderna - gratis! Om du bara behöver möjlighet att gå tillbaka och se på någon konversation så kan du använda iExplorer oregistrerat för att enkelt läsa en backupfil från iTunes. Jag testade just, och den sköter om allt "det krångliga" som står i MacWorld-artikeln. Det är enkelt och mycket överskådligt, men du kan bara titta och inte exportera ut texten i demoläge. Men det kanske räcker för ditt behov?

Se till att göra en okrypterad backup i iTunes. I och för sig kan iExplorer dekryptera en iTunes-backup om man har rätt lösenord, men om du inte kommer ihåg det i framtiden är du körd. Gör en extra kopia av mappen som hör till aktuell enhet som ligger i ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup och spara undan på säkert ställe. Om du behöver den i framtiden kan du ta hela den mappen och lägga tillbaks i ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup på en helt annan mac och läsa med iExplorer (Jag lyckas inte få iExplorer att öppna en backup-mapp som ligger på annan plats). Och om du behöver ha ut infon som text eller pdf får du betala. Eller göra på det krångliga sättet...

Om du har säkerhetskopierat flera enheter på samma dator och har svårt att klura ut vilken av mapparna i ~/Library/Application Support/MobileSync/Backup som tillhör den aktuella enheten finns det ett knep: Öppna iTunes > Inställningar > Enheter. Där ser du vilka säkerhetskopior som finns. Om den aktuella enheten inte har ett unikt namn kan du lista ut vilken det är utifrån backupdatum (den du nyss gjorde). Högerklicka på den och välj "Visa i Finder"

Ursprungligen av Dalle:

Frågan har säkert varit uppe tidigare även om inte jag har lyckats googla fram den.

Jag planerar att göra en hel återställning av telefonen men skulle först behöva spara ett par viktiga sms-konversationer med jobbanknytning. Vill spara dessa till min MBA. Helst till ett program som gör att man snabbt kan få en överblick över konversationerna. Ett överskådligt gränssnitt liksom.

Någon här med erfarenhet kring detta som kan tipsa om ett bra program för ändamålet?

iPhone 6+ med iOS 9.2
MBA 2013 med 10.11.2
Senaste iTunes 12.x

Om du orkar, tryck på respektive meddelande i iOS och välj Kopiera. Klistra sedan in detta i t.ex. en anteckning. Upprepa för varje meddelande i konversationen du vill spara och skapa en ny anteckning för varje konversation

  • Medlem
  • 2016-01-17 10:32

Tack för tipsen @IngoX ! Det får nog tills vidare bli just den kombination du beskrev.
Men om någon annan läser denna tråd och sitter inne med ett litet guldkorn till tips på ett program så får ni gärna tipsa.

  • Medlem
  • 2016-01-17 10:33
Ursprungligen av pushloop:

Om du orkar, tryck på respektive meddelande i iOS och välj Kopiera. Klistra sedan in detta i t.ex. en anteckning. Upprepa för varje meddelande i konversationen du vill spara och skapa en ny anteckning för varje konversation

Det blir tyvärr för mycket jobb.

Senast redigerat 2016-01-17 18:25
Ursprungligen av Dalle:

Tack för tipsen @IngoX ! Det får nog tills vidare bli just den kombination du beskrev.
Men om någon annan läser denna tråd och sitter inne med ett litet guldkorn till tips på ett program så får ni gärna tipsa.

Kolla https://imazing.com
Fick det med en bundle, ska tydligen vara bra. Har inte hunnit kolla än.
Har däremot för mig att föregångaren DiskAid var helt ok.
Står att det är gratis download, kolla vad du kan göra med den versionen.

Jag kör med iExplorer. Svinbra! Du kan spara rubbet i olika format. Sparar du från messenger i pdf så kommer det att se ut precis som det gör i telefonen med pratbubblor smileys bilder mm.

  • Medlem
  • 2016-01-17 16:56

Jag slog till på en licens till iExplorer. Kostade en slant, men nu är jag på den säkra sidan.
Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-17 18:17
Ursprungligen av Dalle:

Det blir tyvärr göt mycket jobb.

Då är det ju värt pengarna

1
Bevaka tråden