Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med ljud

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
sedan en vecka tillbaka har jag fått tre problem med min iphone (5s).
1. När jag pratar i telefon så hör jag inte ljudet om jag inte har på högtalar-funktionen. Det är lite besvärligt när jag sitter på tåg/buss....
2. När jag lyssnar på SR radio så fungerar bara max-ljud-inställningen. Jag kan inte sänka ljudet på telefonen... - antingen vrålar iphonen ut nyhetern i köket (besvärligt på morgonen) eller så får jag låta bli att lyssna på radio...
3. Det funkar inte att lyssna med lurar. När jag pluggar in mitt headset i iphonen så låter det ingenting i lurarna.

Jag misstänker att allt handlar om en inställning, men jag förstår inte vilken... Mitt alarm t.ex. fungerar, det låter och jag kan justera volymen.
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

• Medlem
  • Göteborg
  • 2016-01-30 19:24
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
sedan en vecka tillbaka har jag fått tre problem med min iphone (5s).
1. När jag pratar i telefon så hör jag inte ljudet om jag inte har på högtalar-funktionen. Det är lite besvärligt när jag sitter på tåg/buss....
2. När jag lyssnar på SR radio så fungerar bara max-ljud-inställningen. Jag kan inte sänka ljudet på telefonen... - antingen vrålar iphonen ut nyhetern i köket (besvärligt på morgonen) eller så får jag låta bli att lyssna på radio...
3. Det funkar inte att lyssna med lurar. När jag pluggar in mitt headset i iphonen så låter det ingenting i lurarna.

Jag misstänker att allt handlar om en inställning, men jag förstår inte vilken... Mitt alarm t.ex. fungerar, det låter och jag kan justera volymen.
Med vänlig hälsning, Jonas Ludvigsson

Jag tror inte att en inställning kan ge den kombinationen av symtomen 1-3. Mer troligt ett hårdvarufel. Eller generellt mjukvarufel, i så fall återställning av telefonen enligt barbapappas länk förra inlägget.

Några tankar för felsökning:

1) Det kan ju vara hörlurshögtalaren som är trasig. Men det kan också hänga ihop med symtom 3. Skräp, fukt eller kortslutning i hörlurskontakten kanske får iphonen att tro att det sitter headset inkopplade. Då kopplas hörlurshögtalaren ur men man kan aktivt välja högtalarsamtal. Men det stämmer inte med symtom 2 eftersom radio inte borde höras alls ur högtalare om iphonen tror att headset är tillkopplat.

2) Funkar volyminställning i andra ljud-appar? Pröva radera SR-appen (du förlorar eventuella favoriter och nedladdade program) och installera igen.

3) Prövat att lurarna funkar i annan apparat? Prövat med andra lurar? Rensa hörlurskontakten (se ovan under 1).

Senast redigerat 2016-01-30 20:12
1
Bevaka tråden