Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Resursläckage" OS X 10.7.5 i samband med torrents

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har ett problem med min Mini som jag kör 10.7.5 på. Vill av flera anledningar så långt som det är möjligt låta bli att uppgradera den, men det vore smidigt om jag kunde lösa ett problem som jag har på den.

I samband med hantering av torrents hamnar jag ofta i någon slags läge med "resursläckage". Problemet yttrar sig oavsett torrent-klient och router. Jag har haft det under en längre tid med flera olika konfigurationer där det enda som är konstant är just Minin.

Jag misstänker att det har något att göra med torrentklientens portallokering, men kan inte komma på vad det skulle vara och hur jag kan komma runt problemet. I samband med att klienten har ett antal torrents som laddar ser jag det första (som jag tror är relaterat) symptomet i och med att nedladdningshastigheten är extremt hoppig. Den går allt från 0 till drygt 10 MB/sekund och slår väldigt mycket fram och tillbaka mellan ändlägena. Om detta har något med mitt slutliga problem att göra är jag inte säker på, men det är en magkänsla jag har.

Efter en stund (eller snarare ett hyfsat godtyckligt antal nedladdningar) "hänger" sig torrent-klienten. Inga mer uppkopplingar görs och det räcker inte med att starta om klienten utan hela Minin måste startas om. Spelar ingen roll hur länge klienten får stå i "hängt" läge, inte ens flera dagar frigör resurser automatiskt.
Så snart som Minin är omstartad snurrar det på för fullt igen, men samma hoppande hastighet finns fortfarande kvar. Under tiden som torrentklienten hänger (dvs innan omstarten) fungerar däremot fortfarande allt annat, dvs både lokal nätverksaccess och internet inklusive Bredbandskollen som ger ungefär samma resultat som vanligt.

Någon idé vad detta skulle kunna bero på?

Just nu kör jag Transmission om det är några inställningar i klienten som jag behöver peta på...

MVH

Jonas

  • Medlem
  • 2016-02-16 22:35

Har du testat att Transmission specifikt är tillåtet i brandväggen (om den nu alls är på)? Vad har du testat vad gäller inställningar?

Har i ärlighetens namn inte testat så mycket inställningar mer än default. Det lirar ju som sagt med hyfsade hastigheter ändå.
Att brandväggen skulle vara inblandad tvivlar jag på. Antingen släpper den igenom trafiken, eller så gör den det inte.

Har däremot fått ytterligare bekräftelse på att jag är på rätt spår när det gäller portrelaterat efter att ha testat lite mer själv. I läget när klienten hänger säger portstatus i nätverksinställningarna att porten är stängd. Det räcker att i inställningarna klicka "Randomize" på porten och vips går indikeringen från Closed till Open. Av någon anledning verkar inte alla aktiva nedladdningar starta om direkt, men efter en omstart av klienten snurrar det igen.

Gissar på att alternativet "Randomize port on launch" skulle göra att det till och med räcker att enbart starta om klienten utan att manuellt klicka Randomize i inställningar. Frågan är alltså numera snarare vad som gör att en fullt(?) fungerande port helt plötsligt stängs?

Just nu har jag i inställningarna

  • Micro Transport Protocol (uTP) är enabled

  • en slumpad port som indikerar Open

  • Randomize port on launch är disabled

  • Automatically map port är enabled

MVH

/Jonas

  • Medlem
  • 2016-02-16 23:38

"Att brandväggen skulle vara inblandad tvivlar jag på. Antingen släpper den igenom trafiken, eller så gör den det inte."

Jaha, okej, då var det avklarat. Lycka till med felsökningen.

Ursprungligen av alix:

"Att brandväggen skulle vara inblandad tvivlar jag på. Antingen släpper den igenom trafiken, eller så gör den det inte."

Jaha, okej, då var det avklarat. Lycka till med felsökningen.

Nu svarade jag iofs inte för att vara dryg, bara utifrån min bild av hur en brandvägg fungerar. Exakt hur skulle brandväggen sporadiskt/intermittent blockera? Möjligen att routerfunktionen (t.ex. i kombination med UPnP) skulle kunna ställa till det, men utveckla gärna om brandväggen. Vad är det jag borde kolla med brandväggen mer exakt?

Brandväggen på Minin är hur som helst avstängd och jag har inte gjort några speciella inställningar på routern överhuvudtaget.

MVH

Jonas

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Nu svarade jag iofs inte för att vara dryg, bara utifrån min bild av hur en brandvägg fungerar. Exakt hur skulle brandväggen sporadiskt/intermittent blockera? Möjligen att routerfunktionen (t.ex. i kombination med UPnP) skulle kunna ställa till det, men utveckla gärna om brandväggen. Vad är det jag borde kolla med brandväggen mer exakt?

Brandväggen på Minin är hur som helst avstängd och jag har inte gjort några speciella inställningar på routern överhuvudtaget.

MVH

Jonas

Jag skulle tro att ditt problem kommer sig av att programmet du använder dig av skapar en subprocess som använder sig av porten som du säger är markerad som stängd. En misstanke är att denna subprocess har hamnat i ett läge där den inte funkar som den ska men heller inte har kraschat helt. Därför hjälper det inte att bara starta om klienten eftersom den kommer att försöka kontakta den befintliga processen, som inte svarar...

Du kan använda dig av kommandot netstat i en treminal för att ta reda på vilken process som tjuvhåller porten och sedan slå ihjäl den med kill. Förmodligen behövs kill -9 <process id> om processen inte svarar på anrop.

Därefter borde det räcka med att starta om din torrentklient.

Ang. "hoppigheten": har du begränsat hur mycket av din utgående bandbredd som torrentklienten får använda? I annat fall kan du råka ut för att någon tankar från dig med en sådan hastighet att din klient inte kan bekräfta de TCP paket som du själv laddar ner. Eftersom de klienter du tankar ifrån inte skickar nya paket förrän de fått bekräftelsen att det förra paketet kommit fram sjunker hastigheten stokastiskt.
Testa att sätt uppladdningshastigheten till max 80% av din maximala bandbredd uppströms. På så sätt finns det utrymme för att skicka tillbaka bekräftelsepaketen på det du laddar ner.

Edit: stavfel...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-17 10:26
Ursprungligen av HåkanE:

Ang. "hoppigheten": har du begränsat hur mycket av din utgående bandbredd som torrentklienten får använda? I annat fall kan du råka ut för att någon tankar från dig med en sådan hastighet att din klient inte kan bekräfta de TCP paket som du själv laddar ner. Eftersom de klienter du tankar ifrån inte skickar nya paket förrän de fått bekräftelsen att det förra paketet kommit fram sjunker hastigheten stokastiskt.
Testa att sätt uppladdningshastigheten till max 80% av din maximala bandbredd uppströms. På så sätt finns det utrymme för att skicka tillbaka bekräftelsepaketen på det du laddar ner.

Det där kan jag skriva under på. Eller rättare sagt - det är så det fungerar och att allokera 100% kommer att testa prioriteringen av paket upströms.

Från Transmissions wiki:

Citat:

6. Are you uploading too fast?

If you try to upload to the limit of your connection bandwidth you may block your own downloads (which also use a little bit of upload bandwidth). It's best to limit uploads to no more than around 80% of nominal upload bandwidth. Remember many network connections are asymmetric - which in practice means that upload speeds may only be a fraction of download speeds. If your upload bandwidth is say 25KBytes/sec then a good value for torrent upload limits might be 20KBytes/sec.

Ursprungligen av frazze:

Det där kan jag skriva under på. Eller rättare sagt - det är så det fungerar och att allokera 100% kommer att testa prioriteringen av paket upströms.

Från Transmissions wiki:

Har dessvärre inte det problemet, är inte i närheten av min maximala uppladdningshastighet.

Hej,

Misstänker det är din router. Har haft dessa problem förr i tiden, då var det routern som bara klarade x antal anslutningar och sen fylls. Torrenter skapar massor med anslutningar.

Vad har du för router?

Ursprungligen av _empty:

Hej,

Misstänker det är din router. Har haft dessa problem förr i tiden, då var det routern som bara klarade x antal anslutningar och sen fylls. Torrenter skapar massor med anslutningar.

Vad har du för router?

Bytte upp mig till en Asus RT-AC87U strax efter jul, men har haft samma problem på min tidigare D-Link DIR-655.
Skulle verkligen ett bufferproblem i routern lösas genom att enbart boota om datorn även när jag har statiskt portnummer i Transmission? Eller är det något magiskt som händer via UPnP i kombination med det statiska portnumret som gör att kommunikationen inte alls går på denna statiska port?

Just nu har jag ju min manuella workaround att slumpa fram en ny port i torrentklienten, men det vore spännande att få reda på vad det egentligen är som händer och lösa root cause.

/J

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-19 10:21

Bla säger man om denna produkt
• Firmware is not stable
• Major new features are undocumented
• Cannot achieve 5 GHz four stream link rates

Har du uppdaterat firmware på den?

Ursprungligen av frazze:

Bla säger man om denna produkt
• Firmware is not stable
• Major new features are undocumented
• Cannot achieve 5 GHz four stream link rates

Har du uppdaterat firmware på den?

Inte dagligen, men åtminstone för någon månad sedan körde jag den allra senaste releasen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2016-02-19 16:44

Det enda som du inte har ändrat på är väl OSX, om jag har följt tråden rätt. Och det är väl inte första gången som ett OS har problem med minneshanteringen... Vad jag försöker att säga är att om du har provat olika routrar och olika torrent-klienter, så sitter alltså felet antingen utanför din avlämningspunkt för Internet-anslutningen eller i OSX. Du väljer vem du vill ge dig på...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-02-19 21:09

Ett annan tänkbar orsak är att du har en långsam mekanisk disk, och att du laddar ner så snabbt att RAM-minnet blir fullt (har du lite RAM-minne?) och när det är fullt börjar den skriva till mekaniska disken som, om den är jättelångsam, då avstannar nedladdningen medan den skriver ut cache (åtminstone så de flesta torrent-klienter fungerar).

1
Bevaka tråden