har lyckats hitta en hårddisk nu men relativt ny Time machine kopia av inkommande och utgående mail. Men undrar nu om jag återställer "skickade mail" till den kopian, tar den bort alla nyare mail då eller lägger den till det som redan ligger där? Jag vill ju plussa ihop nya och äldre mail?
Som jag förstår det raderade du kontot upplagd i Mail-appen med inställningar för POP innan du skapade det nya kontot i Mail som hämtar mail enligt IMAP. Och det var orsaken till att du förlorade dina gamla mail, du borde istället haft kvar det gamla POP-kontot parallellt med det nya. Då hade du enkelt kunnat dra över de gamla POP-mailen till det nya kontot, och samtidigt fått dem uppladdade tillbaka på servern, så som det fungerar med IMAP. I mailappen ser ett POP-konto och ett IMAP-konto ut som två olika konton, fast de egentligen hämtar mail för samma adress på samma mailserver.
Om du nu har hittat en Time Machine-kopia med det gamla POP-kontot bör du kunna återställa det och få det så som du borde gjort från början. Den skickat-mapp som hör till det återskapade POP-kontot kommer inte slås ihop med din nuvarande skickat-mapp. Men jag har aldrig använt Time Machine återställning inifrån Mail-appen, så det är bara ett välgrundat antagande från min sida
Tillägg: däremot har jag använt funktionen "importera brevlådor" (eller liknande namn) och då lägger sig alla importerade mail i en separat mapp som inte är knuten till något befintligt konto, garanterat helt riskfritt. Sitter dock inte vid en mac nu så jag kan guida till vilken mapp på backupen du ska navigera till. Men den ligger i backupens /användare/library