Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPS (avbrottsfri kraft) till burk och NAS..

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, jag behöver en UPS.

Jag vill ha en bra UPS och är beredd att betala för en riktig pryl. Den ska orka driva en hel del känslig elektonik, framförallt min Synology DS 1513+ Har kikat på CyberPower CP1500PFCLCD med äkta (true) sinusvåg. Vad tror ni om den? (För 230V givetvis.) Priset i Sverige är nästan 3000 kr.

Är det någon i forat som kan rekommendera en bra UPS? Något liknande CyberPowers modell med äkta sinusvåg? Marknaden verkar som vanligt vara en djungel.

Tack för input!

Här är ett alternativ:
APC Smart UPS

Om den är bättre vet jag ej, men APC är världsledande på detta. Denna modell har äkta sinusvåg.

Stort tack!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-06-03 05:42

Om du vill ha en som skal skydda viktig elektronik se då till att köpa en Online UPS. Vet inte om APC har några i sitt sortiment. Här kan du läsa lite om skillnaderna mellan on-line och line interactiv UPS. http://blog.tripplite.com/line-interactive-vs... .Bor själv på en plats med mycket strömavbrott och svajig nätspänning so är i färde med att köpa en själv. Jag har haft några billiga men de håller bara typ ett år.

Senast redigerat 2016-06-03 06:23
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2016-06-03 05:54

Här en demo på skillnaden mellan de två systemen. https://youtu.be/Z5DyzSUsNC4

Senast redigerat 2016-06-03 06:27

OK.

Här har du ett exempel på en online UPS från APC:
Online UPS från APC
Online UPS från APC

Ursprungligen av Snabeldrake:

Ok, jag behöver en UPS.

Jag vill ha en bra UPS och är beredd att betala för en riktig pryl. Den ska orka driva en hel del känslig elektonik, framförallt min Synology DS 1513+ Har kikat på CyberPower CP1500PFCLCD med äkta (true) sinusvåg. Vad tror ni om den? (För 230V givetvis.) Priset i Sverige är nästan 3000 kr.

Är det någon i forat som kan rekommendera en bra UPS? Något liknande CyberPowers modell med äkta sinusvåg? Marknaden verkar som vanligt vara en djungel.

Tack för input!

De flesta UPS-er har bara effekt nog för att datorsystemen skall hinna göra en kontrollerad avstängning.
Skall du kunna köra datorn och NAS-en samtidigt?
Det enklaste systemet är att inte gå över 230V växelspänning utan att koppla in NAS-en direkt om den liksom min har en egen extern nätadapter på tex 12V likspänning.
Ett kapslat blybatterier och en bra laddare kan vara en möjlighet för den händige;)
Tänk på att ett blybatteri kan ha en spänning på upptill ca 14V DC!

En "bra" UPS är en svår fråga. Dom flesta för 3-8kkr klara kanske 5-10 minuter men är beroende på hur mycket man har igång och inkopplat samtidigt.
Dom vi har på jobbet kostar tex flera hundra tusen.
En ide som jag själv lutar åt är kanske 3 st av denna typ https://www.dustin.se/product/5010750616/smar... eller 2 st och en större.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-06-04 00:40
Ursprungligen av Saffran:

De flesta UPS-er har bara effekt nog för att datorsystemen skall hinna göra en kontrollerad avstängning.
Skall du kunna köra datorn och NAS-en samtidigt?
Det enklaste systemet är att inte gå över 230V växelspänning utan att koppla in NAS-en direkt om den liksom min har en egen extern nätadapter på tex 12V likspänning.
Ett kapslat blybatterier och en bra laddare kan vara en möjlighet för den händige;)
Tänk på att ett blybatteri kan ha en spänning på upptill ca 14V DC!

Smart idé, men då får du inte en UPS som säger åt NASen att sova.
Känns som att en UPS är mitt sista steg i att säkra min data. Hört att en RAID5 som skriver data ogillar elavbrott.

-En sån där "billigare" in-line, som tar ett par ms på sig att koppla på strömmen, går det köra dator/NAS med ett par ms glapp?

Ursprungligen av reboot81:

Smart idé, men då får du inte en UPS som säger åt NASen att sova.
Känns som att en UPS är mitt sista steg i att säkra min data. Hört att en RAID5 som skriver data ogillar elavbrott.

-En sån där "billigare" in-line, som tar ett par ms på sig att koppla på strömmen, går det köra dator/NAS med ett par ms glapp?

En del NAS/DASar har inbyggd batteribackupp så dom hinner gå ner på rätt sätt. Min Drobo 5D har dessutom en snabb SSD på 240GB som buffert och det har funkat utan problem hitintills.

Ursprungligen av CekariYH:

En "bra" UPS är en svår fråga. Dom flesta för 3-8kkr klara kanske 5-10 minuter men är beroende på hur mycket man har igång och inkopplat samtidigt.
Dom vi har på jobbet kostar tex flera hundra tusen.
En ide som jag själv lutar åt är kanske 3 st av denna typ https://www.dustin.se/product/5010750616/smar... eller 2 st och en större.

Vissa UPS kan starta en dieselmotor med generator, så behovet av lång batteritid är inte stort. Men man måste ha tillräcklig lång batteridrift så att utrustningen får ström tills generatorn kommer i stabilt varvtal, mellan 3-5 min. Men detta är för de mest kräsna personer eller verksamhet som har kritisk utrustning som måste vara igång till varje pris, t.ex. En hjärt-och-lung maskin kopplad till patient på sjukhus. I de flesta fall räcker det med att utrustningen automatisk har tid att stänga av sig själva på ett betryggande sätt.

Ursprungligen av The Real Viking:

Vissa UPS kan starta en dieselmotor med generator, så behovet av lång batteritid är inte stort. Men man måste ha tillräcklig lång batteridrift så att utrustningen får ström tills generatorn kommer i stabilt varvtal, mellan 3-5 min. Men detta är för de mest kräsna personer eller verksamhet som har kritisk utrustning som måste vara igång till varje pris, t.ex. En hjärt-och-lung maskin kopplad till patient på sjukhus. I de flesta fall räcker det med att utrustningen automatisk har tid att stänga av sig själva på ett betryggande sätt.

Precis så

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-05 13:53

Behövs längre drifttid har de flesta UPSer uttag för extra batterier.

1
Bevaka tråden