Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför inget Imessage till Android

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apples meddelandetjänst Imessage kommer även fortsättningsvis att vara exklusiv för företagets egna plattformar, enligt en anonym chef inom Apple.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 12:49

Men hur attraktiv är tjänsten när man bara kan nå hälften av sina vänner med den?
Och det saknas ju inte alternativ.

  • Medlem
  • 2016-06-17 12:58

Apple har inget behov av att göra annat än stora vinster, och det är nog en sund strategi att hålla tjänster så proprietära som möjligt i det sammanhanget. Jag skulle tycka att det vore konstigt om Apple gör sina tjänster tillgängliga via Android. Väldigt konstigt. Sjukt, rentav. Ur ett företagsekonomiskt perspektiv, alltså.

Jag förstår Apples resonemang delvis. Samtidigt är just själva grundfunktionen med en meddelandetjänst att det går att kommunicera med den. Tjänsten i sig skulle alltså bli mer attraktiv om den även nådde Android-användare. Utan att förvandlas till gröna SMS-bubblor alltså.

  • Avstängd
  • 2016-06-17 13:31
Ursprungligen av Json_81:

Men hur attraktiv är tjänsten när man bara kan nå hälften av sina vänner med den?
Och det saknas ju inte alternativ.

Kan inte du skicka ett sms till dom genom iMessage-appen?

Så - det var bara ännu ett "rykte"...ännu en gång någon som fixade till klickar och annonsintäkter igen Orkade man så skulle man börja lista källan till alla rykten som visar sig vara nys så att man vet vem som är lögnhals/mytoman/bedragare därute. Det kanske finns en sådan lista?
Nå - det har ju ingen betydelse egentligen; jag skickar mess från mina Macar, iPads och min iPhone - har mottagaren en Apple-manick och AID så är det ett iMessage jag skickar...om inte så är det ett SMS som jag skickar. Jag behöver inte tänka på det...det funkar helt transparent och "osynligt"...faktiskt en av Apples pärlor vad gäller developement....en sak som fått alldeles för lite hyllning och spotlight...underskattat... Fria SMS har väl alla idag så money is not an issue either.
Man kan ju inte skicka bilder/video om mottagaren inte har iMessage...men försöker man så säger iMessage till och man kan då skicka ett mail istället om man vill.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 14:00
Ursprungligen av Hffre:

Kan inte du skicka ett sms till dom genom iMessage-appen?

Givetvis, men apple går ju ifrån att det är en text-tjänst nu.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 14:03
Ursprungligen av Demiurgen:

Fria SMS har väl alla idag så money is not an issue either.
Man kan ju inte skicka bilder/video om mottagaren inte har iMessage...men försöker man så säger iMessage till och man kan då skicka ett mail istället om man vill.

Läste en som kommenterade just det på ett amerikanskt forum, alla har fria sms men slösar hellre på sin data-cap med imessage.

Bilder går visst att skicka, går som mms. Inte lika bra kvalitet förstås.

Ursprungligen av Demiurgen:

Så - det var bara ännu ett "rykte"...ännu en gång någon som fixade till klickar och annonsintäkter igen Orkade man så skulle man börja lista källan till alla rykten som visar sig vara nys så att man vet vem som är lögnhals/mytoman/bedragare därute. Det kanske finns en sådan lista?
Nå - det har ju ingen betydelse egentligen; jag skickar mess från mina Macar, iPads och min iPhone - har mottagaren en Apple-manick och AID så är det ett iMessage jag skickar...om inte så är det ett SMS som jag skickar. Jag behöver inte tänka på det...det funkar helt transparent och "osynligt"...faktiskt en av Apples pärlor vad gäller developement....en sak som fått alldeles för lite hyllning och spotlight...underskattat... Fria SMS har väl alla idag så money is not an issue either.
Man kan ju inte skicka bilder/video om mottagaren inte har iMessage...men försöker man så säger iMessage till och man kan då skicka ett mail istället om man vill.

Vad gäller 99 så märker vi upp sådana här uppgifter som just "rykten" redan i rubriken, och självklart anger vi källan.
Just detta verkar onekligen ha varit ogrundat - även om det visserligen talade om Imessage för Android "under året" så det är ju möjligt att det dyker upp.

Men precis som du skriver är det ju för många knappast ett stort problem i praktiken - integrationen med vanliga sms är fantastiskt välgjord i Imessage!

  • Avstängd
  • 2016-06-17 14:05
Ursprungligen av Json_81:

Givetvis, men apple går ju ifrån att det är en text-tjänst nu.

Då skickas det som ett MMS
Det jag reagerar över är ditt påstående att du inte kunde kommunicera med hälften av dina vänner genom iMessage.

  • Medlem
  • 2016-06-17 14:37
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag förstår Apples resonemang delvis. Samtidigt är just själva grundfunktionen med en meddelandetjänst att det går att kommunicera med den. Tjänsten i sig skulle alltså bli mer attraktiv om den även nådde Android-användare. Utan att förvandlas till gröna SMS-bubblor alltså.

Håller med

Tror även att nu när Apple öppnar upp mycket till tredje part så är det ett misstag att tro att hårdvara säljer enbart på en meddelandetjänst

Vi får se när Google släpper Duo och Allo

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 16:19
Ursprungligen av Hffre:

Då skickas det som ett MMS
Det jag reagerar över är ditt påstående att du inte kunde kommunicera med hälften av dina vänner genom iMessage.

Ok, dålig formulering. Det går fortfarande att nå dem, men man har inte behövt bry sig om de har iphone eller inte.
Det ändras nu, de kanske löser att delar av de nya funktionerna går som MMS, men det mesta kommer inte göra det.
Varför ska man då använda imessage när t ex messenger fungerar likadant och fungerar med 90% av vännerna istället?

Jag kan för mitt liv inte begripa syftet med olika meddelandetjänster som suger datatrafik när alla har gratis obegränsad SMS numera. Förutom för det fåtal som tillbringar en betydande del av sin tid utomlands då, möjligen.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag kan för mitt liv inte begripa syftet med olika meddelandetjänster som suger datatrafik när alla har gratis obegränsad SMS numera. Förutom för det fåtal som tillbringar en betydande del av sin tid utomlands då, möjligen.

Eller personer som kommunicerar mycket med folk som inte bor i Sverige? Kan ju vara ett bra användningsområde istället för SMS.

Men det sköter man väl med den globala standarden Skype, som finns till precis allting, som alla har, och dessutom är helt gratis för stationärt bruk?

Ursprungligen av GustafMA:

Men det sköter man väl med den globala standarden Skype, som finns till precis allting, som alla har, och dessutom är helt gratis för stationärt bruk?

Det är ingen global standard, långt ifrån, hyfsat standard med Skype for Business (eller Lync) för företagsmarknaden, men inte för privatpersoner.

Det finns många alternativ som finns gratis på flesta plattformar, Skype, LINE, Viber, Signal, Telegram, Whatsapp, Messenger osv.
Olika tjänster är olika populära på olika marknader, kontinenter, länder.

Är väl enklare att använda något som finns inbyggt i många enheter (i framtiden kanske alla?), tycker iallafall jag och troligen många med mig.

SMS är ett dåligt alternativ.

Jag har hittills i alla fall inte stött på någon som inte haft Skype att kommunicera med när det behövts. Och för trafik som inte går internationellt är ju SMS - som också är universellt - gratis. Man ska nog ha ett väldigt högt premium på det där med förinstallation för att tycka att man behöver så mycket annat. I all synnerhet en tjänst som per definition inte kommer nå alla man vill kommunicera med. (Jag utesluter för all del inte att det finns folk på det här forumet som av ideologiska och emotionella skäl ser det senare som en feature. Men nu pratar jag om normala människor...)

  • Medlem
  • 2016-06-17 20:01

De stora meddelandeapparna är Whatsapp och Facebook Messenger (båda ägs av Facebook). De ligger på en miljard respektive 900 miljoner användare. Skype ligger på 300 miljoner och Imessage på 250 miljoner. Både Whatsapp och Facebook Messenger har telefonsamtal i appen, Messenger också videosamtal. Därför är de väldigt populära i utvecklingsländer där telefonsamtal och sms kostar. Plus att de egentligen bara har en mobil plattform, där saknas oftast datorer i den utsträckning som vi har.

http://expandedramblings.com/index.php/how-ma...

Fair enough. Jag kommunicerar inte med någon i något u-land, så det är möjligt att mitt intryck av "men alla har väl Skype numera?" är en observatörseffekt.

  • Medlem
  • 2016-06-17 20:14
Ursprungligen av GustafMA:

Fair enough. Jag kommunicerar inte med någon i något u-land, så det är möjligt att mitt intryck av "men alla har väl Skype numera?" är en observatörseffekt.

Det kan säkert vara sant, fast mer regionalt än globalt då.

Ursprungligen av GustafMA:

Fair enough. Jag kommunicerar inte med någon i något u-land, så det är möjligt att mitt intryck av "men alla har väl Skype numera?" är en observatörseffekt.

Beror mer på hur du definierar ett U-land verkar det som.
Verkar mer relatera till hur just du ser det med dina kontakter än hur det egentligen ser ut i världen.

Du kan kolla igenom denna presentation om du vill för att se hur det ser ut i världen, den visar social media-använding i 31 olika länder.

Frankrike, 8e plats för Skype.
Kanada, 6e plats för Skype.
Tyskland, 4e plats för Skype.
USA, 8e plats för Skype.
Osv..

Inget av ovan länder kan väl anses vara U-länder.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-17 20:47

[quote name="keptang" postid="2279175"hyfsat standard med Skype for Business (eller Lync) för företagsmarknaden,[/quote]

Som är helt uselt och ligger långt efter de flesta tjänster på konsumentmarknaden.
Vet inte hur MS tänker där.

Ursprungligen av keptang:

Beror mer på hur du definierar ett U-land verkar det som.
Verkar mer relatera till hur just du ser det med dina kontakter än hur det egentligen ser ut i världen.

Du kan kolla igenom denna presentation om du vill för att se hur det ser ut i världen, den visar social media-använding i 31 olika länder.

Frankrike, 8e plats för Skype.
Kanada, 6e plats för Skype.
Tyskland, 4e plats för Skype.
USA, 8e plats för Skype.
Osv..

Inget av ovan länder kan väl anses vara U-länder.

Tja, om det är så - och en snabb inventering vid frukostbordet i morse tyder på att kik, whatsup och yikyak tydligen är de ledande meddelandetjänsterna i det demografiska segmentet som ännu inte har visitkort - så är väl behovet av ytterligare en sådan tjänst, som per definition inte ens når en betydande minoritet av användarna, definitivt obefintligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-20 11:21
Ursprungligen av GustafMA:

Men det sköter man väl med den globala standarden Skype, som finns till precis allting, som alla har, och dessutom är helt gratis för stationärt bruk?

Denna skrivna kommentar äro för mig en stor överraskning. Skriven av en person vars språkbruk i övrigt tenderar vara vederbörlig, så ser vi i denna skrivna kommetar för personen ett sälsynt språkmissbruk, då denne påstår att mjukvaran och tjänsten Sype är en standard. Här vore det passligt att studera vad som utgör en såkallad standard, samt hur en standardisering går till.

;-D

Förövrigt gillar jag GustafMA's språkbruk.

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-20 11:32
Ursprungligen av GustafMA:

Jag kan för mitt liv inte begripa syftet med olika meddelandetjänster som suger datatrafik när alla har gratis obegränsad SMS numera. Förutom för det fåtal som tillbringar en betydande del av sin tid utomlands då, möjligen.

Jag kan inte för mit liv begripa varför man skulle prioritera SMS numera då man har obegränsad data.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-06-20 11:35
Ursprungligen av juanito:

Denna skrivna kommentar äro för mig en stor överraskning. Skriven av en person vars språkbruk i övrigt tenderar vara vederbörlig, så ser vi i denna skrivna kommetar för personen ett sälsynt språkmissbruk, då denne påstår att mjukvaran och tjänsten Sype är en standard. Här vore det passligt att studera vad som utgör en såkallad standard, samt hur en standardisering går till.

;-D

Förövrigt gillar jag GustafMA's språkbruk.

Det beror ju på vad man avser med ordet "standard". Jag tror Skype kan vara standard på t ex företaget Microsoft Globalt på deras kontor världen över....

  • Medlem
  • International user
  • 2016-06-20 12:23
Ursprungligen av kenjon:

Det beror ju på vad man avser med ordet "standard". Jag tror Skype kan vara standard på t ex företaget Microsoft Globalt på deras kontor världen över....

Jovisst Microsoft kan ha standardiserat bruket av Skype på sina kontor. Det har även företaget jag jobbar för, men Skype är i sig ingen standard. Lika lite som Windows är en standard.

Är det bara jag som tycker att Skype's iOS app är fullkomligt värdelös!?
För mig är den då inget alternativ till iMessage, WhatsApp & Messenger.

  • Avstängd
  • 2016-06-20 15:13
Ursprungligen av Json_81:

Ok, dålig formulering. Det går fortfarande att nå dem, men man har inte behövt bry sig om de har iphone eller inte.
Det ändras nu, de kanske löser att delar av de nya funktionerna går som MMS, men det mesta kommer inte göra det.
Varför ska man då använda imessage när t ex messenger fungerar likadant och fungerar med 90% av vännerna istället?

Den siffran är det en verifierad siffra för alla personer som har en mobiltelefon?
Mig veterligen finns det dom som har en smartphone men inte ett FB-konto och dom som har en vanlig mobiltelefon som inte går att installera Messenger på. Sen finns det dom som har ett FB-konto men som vägrar använda Messenger.
Så iMessage är det program som man når flest använder eftersom det har både SMS,MMS och iMessage.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-06-20 15:45
Ursprungligen av Hffre:

Den siffran är det en verifierad siffra för alla personer som har en mobiltelefon?
Mig veterligen finns det dom som har en smartphone men inte ett FB-konto och dom som har en vanlig mobiltelefon som inte går att installera Messenger på. Sen finns det dom som har ett FB-konto men som vägrar använda Messenger.
Så iMessage är det program som man når flest använder eftersom det har både SMS,MMS och iMessage.

Ja, den är statistiskt säkerställd, för allt och alla.

Visst finns det de som varken har FB eller smartphone, det var därför jag inte skrev 100%.
SMS kan inte innehålla bilder, MMS kan bara ha lågupplösta bilder och kostar fortfarande pengar i en del (många?) abbonnemang.

Bevaka tråden