Blev till slut tvungen att "uppgradera" från 10.6 till 10.11 El Capitan (vilket redan varit uppe i surtråden).

MBP 15" early 2011, 8 GB RAM, 1TB SSD, AMD Radeon HD 7650M 1GB, 2,3 GHz i7 quad.

Förr var ju quicklook väldigt smidigt. Men nu fungerar inte ens ordentlig förhandsvisning av bilder (alltså inte nog med att man tagit bort stödet för alla icke-Apple videoformat).

1. Körde förut med Sneak Peek Photo för att få tillgång till extrainfo, exif mm direkt i förhandstitten med QL. SPP är numera utgången så har avinstallerat enligt utvecklarens instruktioner, inkl en speciell uninstaller. "Halva" SPP ligger dock kvar i QL. Någon som känner igen detta? Finns inget kvar i systemet (inkl Bibliotek) som skulle kunna förknippas med SPP. Något tips för att rensa allt som har med QL att göra förutom att installera om OSX? (För det hinner jag inte - jag jobbar på den här burken).

2. Inte nog med att det är en massa slask kvar från SPP (som man till nöds kan leva med) så visar inte QL rätt förhandsvisningar! Väljer jag alla bilder i en bildmapp eller helt enkelt stegar med piltangenterna inne i mappen, så visar QL kanske var tredje fjärde bild fel. Man ser bara föregående bild. Se bild nedan. Det finns bara en bild på loket, inte två. Samma sak händer om man väljer alla bilder i mappen, kör QL och sedan stegar sig fram med piltangenterna.

Bläddrar man riktigt långsamt blir det bättre men inte helt felfritt (obs att jag har SSD - inget lagg från slö HD alltså). Det är inte alltid samma bilder som blir fel. Det spelar ingen roll om det är en mapp med hundratals bilder eller som här bara ett fåtal.

Skulle man få för sig att köra QL i fullskärm skiter det sig rejält efter ett par bilder. Föregåendebilder visas överlappande på nästa bild. Ibland bara grått eller distorderad (kan inte fångas med skärmavbildning - det blir bara vitt eller grått - se bild nedan).

QLs tumnagelbild visas dock korrekt.

Ja, jag har loggat ut, startat om, återställt SMC, PRAM, skivkontrollerat, reparerat behörigheter med hjälp av terminalen, samt kastat alla inställningar, containers etc som hör ihop med QL och SPP. Har även kört combouppdateringen till 10.11.6.

Installera om systemet finns inte på kartan i nuläget.

Senast redigerat 2016-08-18 14:40