Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motstridiga landskoder?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tycker att mitt nätverk dippar och inte alltid vill som jag
Trådlösa diagnosen ger mig detta besked.
-Motstridiga landskoder, kontakta nätverkets ägare för hjälp med problemet.
Ser att det finns ett antal avvikare i min omgivning, men vad kan jag göra åt det, och vad innebär det för mig?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-09-26 19:15

Börja med att berätta vad det är för nätverk, vilken utrustning och vilka programversioner (firmware) du har.

Som mattiL skriver, mer info behövs.

Kanske detta kan vara ngt:
http://www.yac.mx/sv/pc-tech-tips/mac/Ways_To...

I första hand vill jag bara veta vad det motstridiga landskoder betyder och vad det kan ha för negativ inverkan på mitt nätverk och om jag i sådana fall kan göra något åt det. Återkommer med min setup om det behövs för att kunna förklara betydelsen av den information som jag får av diagnosen.

Ursprungligen av nyulrika:

I första hand vill jag bara veta vad det motstridiga landskoder betyder och vad det kan ha för negativ inverkan på mitt nätverk och om jag i sådana fall kan göra något åt det. Återkommer med min setup om det behövs för att kunna förklara betydelsen av den information som jag får av diagnosen.

Då kan du förslagsvis följa länken i min tidigare post.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Då kan du förslagsvis följa länken i min tidigare post.

Självklart har jag läst detta, det är den enda information som jag har hittat på nätet. I den texten sägs att det kan vara problem om det finns motstridiga landskoder och det enda sättet är att knacka på hos alla grannar och fråga om det är de som ev har fel inställningar. Jag tänkte att det fanns något bättre sätt. I min omgivning finns det både GB, EU, NO, DE.....

Senast redigerat 2015-09-28 18:38

Det är så enkelt att du inte kan göra något åt saken.
Dvs. om du inte går och säger till alla grannar att deras Wifi måste konfigureras om.

Så släpp felmeddelandet och fortsätt felsök annat.

I praktiken handlar det om kanaler som skall kunna användas.
I ex. 2,4GHz-nät har vi i Europa kanal 1-13 tillgängliga. USA har bara kanal 1-11 (med undantag) och Japan har kanalerna 1-14 tillgängliga (resten av Asien har bara 13 kanaler).

Det du skall tänka på är att alltid välja 2 kanaler ifrån andra nätverk så gott det går för att få så lite störningar som möjligt.

Ursprungligen av Borttaget:

Det är så enkelt att du inte kan göra något åt saken.
Dvs. om du inte går och säger till alla grannar att deras Wifi måste konfigureras om.

Så släpp felmeddelandet och fortsätt felsök annat.

I praktiken handlar det om kanaler som skall kunna användas.
I ex. 2,4GHz-nät har vi i Europa kanal 1-13 tillgängliga. USA har bara kanal 1-11 (med undantag) och Japan har kanalerna 1-14 tillgängliga (resten av Asien har bara 13 kanaler).

Det du skall tänka på är att alltid välja 2 kanaler ifrån andra nätverk så gott det går för att få så lite störningar som möjligt.

Tackar! Tänker inte gå runt och fråga mina grannar hur de har konfigurerat Har upplevt det som om nätverket hoppar ur och behövt söka igen för att få kontakt, så när jag hittade denna förklaring tyckte jag att det stämde väl med mina problem. Men tänkte att det måste väl finnas något sätt att komma runt....
Så här såg det ut hos mig för en stund sedan. Förslag på bra kanaler för 2,4 och 5:an? Några DE brukar även finnas där för det mesta.

Senast redigerat 2018-07-23 13:42
Ursprungligen av nyulrika:

Förslag på bra kanaler för 2,4 och 5:an? Några DE brukar även finnas där för det mesta.

Prova med förslagen du får i samma fönster.
Så här ser min ut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-09-28 22:20

Med så många grannar är det bara att välja 5 GHz.

Ursprungligen av kenjon:

Med så många grannar är det bara att välja 5 GHz.

Hur ändrar man landsnummer? Jag får GB på routern och min mac?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-09-23 15:57
Ursprungligen av lellesamor:

Hur ändrar man landsnummer? Jag får GB på routern och min mac?

Se inlägg nr 7.
Hur du får GigaByte? Va?

Ursprungligen av reboot81:

Se inlägg nr 7.
Hur du får GigaByte? Va?

antar att det är Storbritanien som avses

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-23 16:36
Ursprungligen av lellesamor:

Hur ändrar man landsnummer? Jag får GB på routern och min mac?

Om det är ditt eget nätverk och din egen router som ger landskod GB så kan du troligen, beroende på modell, korrigera detta i routerns inställningar. Annars är det bara att strunta i det.

Ursprungligen av IngoX:

Om det är ditt eget nätverk och din egen router som ger landskod GB så kan du troligen, beroende på modell, korrigera detta i routerns inställningar. Annars är det bara att strunta i det.

JO men problemet är att ljudet har börjat klippa mot nätet vid spotify spelning och det är rätt irriterade. Jag kan inte hitta någon inställning på routern om detta. Det är ingen dålig router en asus RT -Ac66U trippelband. (om det nu inte är spotify.)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-09-23 17:00
Ursprungligen av lellesamor:

JO men problemet är att ljudet har börjat klippa mot nätet vid spotify spelning och det är rätt irriterade. Jag kan inte hitta någon inställning på routern om detta. Det är ingen dålig router en asus RT -Ac66U trippelband. (om det nu inte är spotify.)

Ja, och som sagts tidigare i tråden, felaktiga landskoder är inte orsaken till detta problem. Du får försöka få så störningsfri miljö som möjligt. Dels genom att använda en kanal som används minst i din närmiljö, och eliminera andra störningskällor (placering, annan trådlös utrustning etc) Jämför prestanda med kabel så får du reda på om det är Spotify i sig som krånglar.

Ursprungligen av lellesamor:

Hur ändrar man landsnummer? Jag får GB på routern och min mac?

Asus har valt att ta bort denna möjlighet och fixar firmware som gäller för områden.

Med andra ord sitter nästan hela Europa med Storbritannien (GB) när man kör engelska språket på routern.

Och det kvittar iofs för hela europa har samma standard.

Ursprungligen av Borttaget:

Asus har valt att ta bort denna möjlighet och fixar firmware som gäller för områden.

Med andra ord sitter nästan hela Europa med Storbritannien (GB) när man kör engelska språket på routern.

Och det kvittar iofs för hela europa har samma standard.

jag uppdaterade datorn till senaste. Har vänta lite då jag har jobb som jag måste få iväg först. Blev lite bättre. Ibland undrar jag om Apple skickar iväg lite trassel två veckor innan nytt system kommer så man "tvingas" uppdatera.

Senast redigerat 2018-07-23 15:16
1
Bevaka tråden