Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Android står för 9 av 10 sålda telefoner

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Trots all uppståndelse över Apples senaste telefoner är det Android-plattformen som dominerar försäljningen av smarta telefoner rejält.

Läs hela artikeln här

Tja alla kanske inte har mellan 5000-11000kr att lägga på en mobil. Vissa kanske fortfarande bara ringer och sms:ar med sina telefoner ???

Ursprungligen av Ancientdragon:

Tja alla kanske inte har mellan 5000-11000kr att lägga på en mobil. Vissa kanske fortfarande bara ringer och sms:ar med sina telefoner ???

Ska du ha en toppmodell får du lägga över 5000kr vad du än väljer.
Och Androidtelefoner för 1500kr räcker väldigt långt för de allra flesta, gäller bara att man inte förväntar sig att allt ska vara på samma nivå som på topmodellerna.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2016-11-03 20:56

http://surfa.se/android-marknadsandel-iphone-...

Håller inte med om slutsatsen däremot att det skulle vara svårt att förklara skillnaden mellan sverige (hur väl nu den siffran stämmer) och globalt. I stort sett alla här har ju råd om de verkligen vill, så är det ju inte i resten av världen.

Jag har en Windows mobil ja. Kostade 1500 spänn + 500 för ett minne på 128GB. Duger åt mig. Har dock en Sony mobil med Android också. 2500 kronor kostade den. Jag pillar dock inte med appar så mycket. Ringer och smsar, lyssnar på musik.

Som sagt .. man räknar hela världen och skulle man bara räkna länder som tex Sverige skulle det vara helt andra siffror

Ursprungligen av MalcomX:

Som sagt .. man räknar hela världen och skulle man bara räkna länder som tex Sverige skulle det vara helt andra siffror

Det är en global marknad, vad lilla Sverige påverkar globalt är nog marginellt med 0,13% av jordens befolkning.

  • Medlem
  • 2016-11-04 04:59

Något annat men ändå Android
Köpte ny surfplatta till barnen då den ena pajade
Lenovo Tab med IPS skärm hyfsad upplösning, hyfsad grafik och SD kort plats
699 kr

  • Avstängd
  • 2016-11-04 06:36
Ursprungligen av PaO:

Något annat men ändå Android
Köpte ny surfplatta till barnen då den ena pajade
Lenovo Tab med IPS skärm hyfsad upplösning, hyfsad grafik och SD kort plats
699 kr

Precis den passar till barn. Men inte oss som har lite krav på prestanda,kvalite och upplevelsen.

  • Avstängd
  • 2016-11-04 11:28

Android dominerar i antal medans Apple i förtjänst. Vilket företag kommer att kasta in handduken först?

Ursprungligen av Hffre:

Android dominerar i antal medans Apple i förtjänst. Vilket företag kommer att kasta in handduken först?

Tror LG, Sony och HTC ligger risigt till. HTC tillverkar dock de nya Pixel mobilerna som säljer bra. Sony har haft problem men de gör faktiskt vinst på sin mobildivision igen. Sen tror jag Xperia XZ och X Compact som kom sent under det här året säljer rätt bra också.

Så då har vi LG som har misslyckats med sina modulära mobiler med en konstig design m.m.. Ligger risigast till. Men vi får väl se vad som händer.

Tror också Samsung problemen har gjort att många har tappat förtroendet för det varumärket. Ger en öppning för andra.

Jag förstår att jämförelsen görs och att den skapar rubriker. Dock tycker jag att det finns en skev vinkling i att jämföra ett operativsystem som bara en tillverkare tillhandahåller gentemot ett operativsystem som ett flertal tillverkare tillhandahåller. Jag ser inte att det går att dra intressanta och lite djupare slutsatser utifrån resultatet.

  • Medlem
  • 2016-11-04 14:08
Ursprungligen av Hffre:

Android dominerar i antal medans Apple i förtjänst. Vilket företag kommer att kasta in handduken först?

Apple har högst kassa men ingen innovation utan kör på förvaltning. Upp till bevis 2017 med ny design

Samsung repar sig från Note 7 fadäsen såvida inte S8 brinner upp. S8 verkar riktigt intressant och är den tillverkare som lyfter sig mest gällande design och innovation

Huawei och andra kinesiska tillverkare kommer mycket starkt

Sony går med vinst

LG tänker om

HTC planerar

Vi får se men Apple får inte tappa mer nu. Jag ser hellre ett nytt Apple 2017 med nytänkande och större marknad på IOS vilket leder till allmänt bättre produkter för oss konsumenter

  • Medlem
  • 2016-11-04 14:43
Ursprungligen av PaO:

Apple har högst kassa men ingen innovation utan kör på förvaltning. Upp till bevis 2017 med ny design

Samsung repar sig från Note 7 fadäsen såvida inte S8 brinner upp. S8 verkar riktigt intressant och är den tillverkare som lyfter sig mest gällande design och innovation

Huawei och andra kinesiska tillverkare kommer mycket starkt

Sony går med vinst

LG tänker om

HTC planerar

Vi får se men Apple får inte tappa mer nu. Jag ser hellre ett nytt Apple 2017 med nytänkande och större marknad på IOS vilket leder till allmänt bättre produkter för oss konsumenter

Inte innovativ? Tryckkänslig knapp och skärm med en massa annat som inte Note har. Vissa mobiler har vissa specialiteter och andra har andra saker. Vi förstår att du älskar samsung att samsungs specialitet som är så innovativ är ju brinnande telefonen. trots utbytta enheter.

Inte konstigt att 9/10 enheter som säljs är android, fler mobiler som säljs har ju android än ios och wp.

Är frågeställningen om det är Apple eller Google (Alphabet) som tjänar mest per såld enhet så är svaret inte så enkelt att det är den som har sålt flest telefoner med sitt eget operativsystem då Google säljer Android till priset av luft (tar in pengar på tjänsterna).

  • Medlem
  • 2016-11-04 17:08
Ursprungligen av Drive:

... Inte konstigt att 9/10 enheter som säljs är android, fler mobiler som säljs har ju android än ios och wp.

Det har du helt rätt i! Bra observation.

  • Medlem
  • 2016-11-04 17:15
Ursprungligen av Drive:

Inte innovativ? Tryckkänslig knapp och skärm med en massa annat som inte Note har. Vissa mobiler har vissa specialiteter och andra har andra saker. Vi förstår att du älskar samsung att samsungs specialitet som är så innovativ är ju brinnande telefonen. trots utbytta enheter.

Inte konstigt att 9/10 enheter som säljs är android, fler mobiler som säljs har ju android än ios och wp.

Apple gör fortfarande väldigt bra produkter och vi är bortskämda med att Apple lyckats förändra hela industrier. Men iPhone har samma design för tredje året i rad med usel screen to body ratio. IOS är inte överlägset Android. Samsung har tagit över design stafettpinnen. Apple slutar tillverka flera saker och måste försvara sina beslut inför kunderna. Apple är idag speciellt efter Macbook Pro eventet tyvärr en i mängden. Det tar längre och längre tid för Apple att uppdatera sina produkter och när det väl händer är kritiken där. Det håller inte i längden utan Apple måste komma med en killer iPhone 2017 med OLED skärm ny design i glas och integrerad fingeravtryck läsare i skärmen och sedan visa vart företaget är på väg med någon form av röd tråd.

Vi får se hur det utvecklar sig men med så mycket resurser tycker jag att Apple borde kunna presentera mer innovativa produkter

  • Medlem
  • 2016-11-04 17:19
Ursprungligen av barbapappa_86:

Är frågeställningen om det är Apple eller Google (Alphabet) som tjänar mest per såld enhet så är svaret inte så enkelt att det är den som har sålt flest telefoner med sitt eget operativsystem då Google säljer Android till priset av luft (tar in pengar på tjänsterna).

Bra sammanfattning Google (Alphabet) drar ju in pengar på reklam och information mm. Apple är ju betydligt mer beroende av att iPhone säljer. Dock är Apples kunder extremt lojala och villiga att betala vilket gör ju att Apple tjänar ofantliga pengar

  • Medlem
  • 2016-11-04 18:30
Ursprungligen av Scarecrow:

Jag förstår att jämförelsen görs och att den skapar rubriker. Dock tycker jag att det finns en skev vinkling i att jämföra ett operativsystem som bara en tillverkare tillhandahåller gentemot ett operativsystem som ett flertal tillverkare tillhandahåller. Jag ser inte att det går att dra intressanta och lite djupare slutsatser utifrån resultatet.

Men så är det. Har påpekat detta i åratal. Vill man köra iOS så måste man köpa iPhone och vill man använda Android så är det bara att välja något annat märke än Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-04 20:42

Så oerhört ointressant jämförelse, trodde vi kunde slippa sådana lågstadie clickbait-artade artiklar här..

Självklar säljer de flest, de har ju flertalet olika telefoner. Apple har en. Ska ni komma med en artikel på ämnet så kan ni väl iaf vara seriösa nog att jämföra äpplen med äpplen och inte med päron.

För övrigt, vad e det för rubrik? Android säljer inga telefoner. Eller ni menar att de står för produktionskostnaden av telefonerna som säljs av andra? Kom igen nu, lite mer seriositet.

  • Medlem
  • 2016-11-04 21:04
Ursprungligen av zinned:

Så oerhört ointressant jämförelse, trodde vi kunde slippa sådana lågstadie clickbait-artade artiklar här..

Självklar säljer de flest, de har ju flertalet olika telefoner. Apple har en. Ska ni komma med en artikel på ämnet så kan ni väl iaf vara seriösa nog att jämföra äpplen med äpplen och inte med päron.

För övrigt, vad e det för rubrik? Android säljer inga telefoner. Eller ni menar att de står för produktionskostnaden av telefonerna som säljs av andra? Kom igen nu, lite mer seriositet.

Rubriksättaren menar nog att Android står för den grundläggande programvaran i 875 av 1000 sålda smarta mobiltelefoner.

  • Avstängd
  • 2016-11-05 06:04
Ursprungligen av Alix:

Rubriksättaren menar nog att Android står för den grundläggande programvaran i 875 av 1000 sålda smarta mobiltelefoner.

Menar kanske dom gör men det är inte vad det står.
Enklare att skriva Android än att räkna upp alla andra tillverkare som inte är Apple.

Det må ju vara som så att det säljs långt fler androidtelefoner än iPhone, men det är inte många tillverkare som gör vinst. På den fronten krossar Apple konkurrenterna: http://nordic.businessinsider.com/apple-104-percent-smartphone-industry-profits-q3-2016-bmo-capital-markets-samsung-2016-11?r=US&IR=T

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-05 10:53
Ursprungligen av Hffre:

Menar kanske dom gör men det är inte vad det står.
Enklare att skriva Android än att räkna upp alla andra tillverkare som inte är Apple.

Nej.

Rubriken i sig självt är felaktig på så många sätt. Om man nu vill beskriva det du säger så skriver man t ex "Android OS finns i nio av tio sålda telefoner". Även så, det är ju fullkomligt ointressant data. Dels för att den är självklar men också för att den inte kan användas som bas för någon vettig jämförelse med något annat på något sätt.

  • Medlem
  • 2016-11-05 11:18

Det är inte svårt att förstå vad som menas med rubrik eller artikel, i sak. 9 av 10 sålda mobiler drivs av Android. Simple as that. Om det är intressant eller inte är ingen objektiv fråga, det beror på betraktaren. Nej, det är något annat som klämmer i skon. Antagligen uppfattningen att artiklar om Android är oönskade. Att Android är oönskad. Och så vidare. Men nu är det som det är med 99Macs publiceringspolicy. De skriver självklart om Android eftersom det finns i snart var persons hand. Även medlemmar här, och Macanvändare, varav PaO och jag själv är några.

  • Avstängd
  • 2016-11-05 12:11
Ursprungligen av zinned:

Nej.

Rubriken i sig självt är felaktig på så många sätt. Om man nu vill beskriva det du säger så skriver man t ex "Android OS finns i nio av tio sålda telefoner". Även så, det är ju fullkomligt ointressant data. Dels för att den är självklar men också för att den inte kan användas som bas för någon vettig jämförelse med något annat på något sätt.

Jag håller med dig om det var oklart på något sätt

Hah. Reggade mig och tryckte Download, Excelfilen kostar $7000.

Hade varit intressant att se siffror för västra Europa annars, eftersom 9 av 10 människor som bor på jorden är kineser. Typ.

Ville mest skriva att det är lite orättvist mot Apple att gå på globala siffror. Här i Sverige bedömer jag att de har ungefär 55% av marknaden istället (titta på nerladdningssiffror för likvärdiga "tredjepartsappar som alla använder").

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-05 13:35
Ursprungligen av zinned:

Nej.

Rubriken i sig självt är felaktig på så många sätt. Om man nu vill beskriva det du säger så skriver man t ex "Android OS finns i nio av tio sålda telefoner". Även så, det är ju fullkomligt ointressant data. Dels för att den är självklar men också för att den inte kan användas som bas för någon vettig jämförelse med något annat på något sätt.

Precis som @Alix är inne på så är nyheten tänkt att informera om hur situationen ser ut för de olika operativsystemen, där Android finns installerat på en stor mängd olika enheter från ett antal olika tillverkare. Om något skulle jag säga att siffrorna är imponerande för Apples del då de är ett företag med ett fåtal telefonmodeller och ett eget operativsystem och lyckas ändå roffa åt sig en tiondel av marknaden.

Och eftersom Android är ett operativsystem vore det redundant information att skriva Android OS i rubriken. Android har använts som ett samlingsbegrepp för produkter baserade på operativsystemet. Jag hade så klart gärna varit väldigt specifik i rubriken, men då hade den blivit en halv artikel lång, och det blir ingen bra läsning

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-11-06 11:04
Ursprungligen av Alix:

Det är inte svårt att förstå vad som menas med rubrik eller artikel, i sak. 9 av 10 sålda mobiler drivs av Android. Simple as that. Om det är intressant eller inte är ingen objektiv fråga, det beror på betraktaren. Nej, det är något annat som klämmer i skon. Antagligen uppfattningen att artiklar om Android är oönskade. Att Android är oönskad. Och så vidare. Men nu är det som det är med 99Macs publiceringspolicy. De skriver självklart om Android eftersom det finns i snart var persons hand. Även medlemmar här, och Macanvändare, varav PaO och jag själv är några.

Du fattar fortfarande inte.

Det handlar inte om att man inte förstår rubriken, vi gör det. Det handlar om att den är direkt felaktig och annonserar fel innehåll. Framför allt är den en struntartikel, i stil med rent clickbait och ger inget mervärde alls. För min del handlar det alltså inte ett enda dugg om Android vs Apple, det är för mig helt ointressant.

Ursprungligen av ekloev:

Precis som @Alix är inne på så är nyheten tänkt att informera om hur situationen ser ut för de olika operativsystemen, där Android finns installerat på en stor mängd olika enheter från ett antal olika tillverkare.

Det är rubriken dålig på att informera om

Ursprungligen av ekloev:

Och eftersom Android är ett operativsystem vore det redundant information att skriva Android OS i rubriken. Android har använts som ett samlingsbegrepp för produkter baserade på operativsystemet. Jag hade så klart gärna varit väldigt specifik i rubriken, men då hade den blivit en halv artikel lång, och det blir ingen bra läsning

Du utgår från att alla vet att Android är ett operativ, det är det inte alla som gör.

Men men, jag har yttrat min åsikt och lämnar det för vad det är nu.

Ursprungligen av PaO:

Bra sammanfattning Google (Alphabet) drar ju in pengar på reklam och information mm. Apple är ju betydligt mer beroende av att iPhone säljer. Dock är Apples kunder extremt lojala och villiga att betala vilket gör ju att Apple tjänar ofantliga pengar

Lojaliteten hänger på iOS och inte bara Apple.
Precis som med android så är det bökigt att byta OS, allra helst om du investerat i appar och media.

Det som missas i dessa marknadsandels-undersökningar är hur många mobiler som fortsätter vara aktiva.

Vinner eller förlorar Apple mark eller behåller kunderna sina smartphones?

Android vinner säkert mark hela tiden med allt från 300:- och uppåt men hur länge hålls mobilerna aktiva?

Apple med försäljningssiffror som överstiger långt över iPhone 5S kan leva på den vinsten och slå alla andra på fingrarna.
De enda som gnäller är aktie-investerare när det inte ökar.

Bevaka tråden