Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple visar upp nya Macbook Pro

Tråden skapades och har fått 183 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-11-05 20:15

MagSafe is back

KickStarter - MagSafe

Ursprungligen av oskich:

MagSafe is back

KickStarter - MagSafe

2049 backare (just nu) kommer snart bli väldigt besvikna och känna sig lurade på pengar.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2016-11-05 20:46
Ursprungligen av keptang:

2049 backare (just nu) kommer snart bli väldigt besvikna och känna sig lurade på pengar.

"$77,895
pledged of $25,000 - 51 Days to go" - Känns som Apple har missat en rätt stor kundgrupp här...

  • Medlem
  • 2016-11-05 20:48
Ursprungligen av keptang:

2049 backare (just nu) kommer snart bli väldigt besvikna och känna sig lurade på pengar.

Eftersom Apple har patent på Magsafe och aldrig kommer att tillåta detta, eller har jag missat något?

Ursprungligen av oskich:

"$77,895
pledged of $25,000 - 51 Days to go" - Känns som Apple har missat en rätt stor kundgrupp här...

Adapter-köpare? Det tar man nog in enkelt på USB-C till Lightning, USB-C till USB-A osv.

Snapnator om den någonsin kommer levereras (januari utlovar man) kommer inte uppfylla det man säger. Det luktar 100% hoax om projektet.
Man begär för liten summa, $25k (locka folk, det är ju ändå inga stora summor det handlar om), så fort den uppfylls så läggs det såklart in ett stretch-goal för att få nya funktioner. Det är ju märkligt när man var i pre-production manufacturing redan i augusti och om 2 månader ska leverans till konsumenter ske.

Griffin BreakSafe som är en likadan produkt som redan finns på marknaden kan bara få ut 60w. Hur ska dessa människor kunna få ut 87w som krävs till 15"-aren.

Ursprungligen av Dalle:

Eftersom Apple har patent på Magsafe och aldrig kommer att tillåta detta, eller har jag missat något?

Det är inte magsafe.

Ville uppgradera min 2010 MBP men jag fick inte vill ha känslan.
Touchbar är ok till vissa saker men jag kommer inte att använda det som de visade, men så stor touchpad vem vill hålla på med touchbar. Känns inte smidigt alls.
Grafikkortet var bara mehh, 16GB minne max är inte heller så super. Batteritiden imponerar inte längre. Även Ms har insett det och utökade med 30% mer batteri.
Allt som allt så är jag inte imponerad alls. För det priset de begär för sitt bästa modell (ca 34k med bästa grafikkort) så vill jag ha mer. Jag är mer imponerad av Razor
http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer...

Det enda som talar för MB är deras OS som jag verkligen gillar annars imponerar Razor mer för mig med bättre grafikkort, mer portar, storlek, vikt etc..

Korkat, faktiskt, av Apple att försöka skriva historia med touch bar. När jag kör huvuduppgifter på jobbet så är skärmen stängd. Vill bara ha styrka och OSX, datorn är uppkopplad mot två displayer som är kallibrerade med ISF-standard. Så med smyguppdateringen under 2017 så kanske (om inte datorn kostar +40k).

Ursprungligen av reza666:

Ville uppgradera min 2010 MBP men jag fick inte vill ha känslan.
Touchbar är ok till vissa saker men jag kommer inte att använda det som de visade, men så stor touchpad vem vill hålla på med touchbar. Känns inte smidigt alls.
Grafikkortet var bara mehh, 16GB minne max är inte heller så super. Batteritiden imponerar inte längre. Även Ms har insett det och utökade med 30% mer batteri.
Allt som allt så är jag inte imponerad alls. För det priset de begär för sitt bästa modell (ca 34k med bästa grafikkort) så vill jag ha mer. Jag är mer imponerad av Razor
http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer...

Det enda som talar för MB är deras OS som jag verkligen gillar annars imponerar Razor mer för mig med bättre grafikkort, mer portar, storlek, vikt etc..

Ja spec på den var rysligt imponerande! Vilken otrolig dröm att köra OSX på det innehållet, dock ej skalet..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 14:02
Ursprungligen av reza666:

Det enda som talar för MB är deras OS som jag verkligen gillar annars imponerar Razor mer för mig med bättre grafikkort, mer portar, storlek, vikt etc..

Så att nya MBP har marknadens snabbaste SSD för bärbara datorer är inget som imponerar? 3.1GBps läshastighet och 2.2GBps skrivhastighet.

Ursprungligen av P1200VB:

Så att nya MBP har marknadens snabbaste SSD för bärbara datorer är inget som imponerar? 3.1GBps läshastighet och 2.2GBps skrivhastighet.

På pappret kanske för någon (och i benchmarkprogram), men i verkligheten skulle jag säga nej för alla flesta användare. Accesstiderna var det stora problemet med mekaniska hårddiskar, sen SSD/flash kom så är det problemet ett minne blott oavsett om det är senaste PCIe flash eller en några år gammal SATA-2 SSD.

Ursprungligen av D_Odell:

Ja spec på den var rysligt imponerande! Vilken otrolig dröm att köra OSX på det innehållet, dock ej skalet..

Precis tänk att köra OSX på denna monster, det vore drömmen.
Själv gillar jag skalet men det är lite skrikig (vilket jag gillar). Synd att Apple märket inte lyser längre. Apple tar ju bort allt som man en gång tyckte var häftigt
- Logo som lyser
- Bra batteritid
- Magsafe
- Portar (blir inte förvånad om de tar bort porten för hörlurar nästa gång)

Ursprungligen av keptang:

På pappret kanske för någon (och i benchmarkprogram), men i verkligheten skulle jag säga nej för alla flesta användare. Accesstiderna var det stora problemet med mekaniska hårddiskar, sen SSD/flash kom så är det problemet ett minne blott oavsett om det är senaste PCIe flash eller en några år gammal SATA-2 SSD.

Exakt min tanke!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 14:33

För de första SSD enheterna som kom var det just läs o skrivhasigheten som var den stora akilleshälen. Den var helt enkelt inte särskilt bra. Inte ens om man jämförde med en mekanisk hårddisk var det särskilt imponerande. Jag tycker personligen att det är mycket positivt att så inte är fallet längre. Arbetar man med stora o tunga filer är det av stor betydelse för datorns prestanda.

Ursprungligen av P1200VB:

För de första SSD enheterna som kom var det just läs o skrivhasigheten som var den stora akilleshälen. Den var helt enkelt inte särskilt bra. Inte ens om man jämförde med en mekanisk hårddisk var det särskilt imponerande. Jag tycker personligen att det är mycket positivt att så inte är fallet längre. Arbetar man med stora o tunga filer är det av stor betydelse för datorns prestanda.

Självklart är det bra men för det priset vill man att allt på datorn ska vara top of the line vilket det inte är enligt min mening.
Apple har en fetish. De vill hela tiden göra deras prylar tunnare och mer integrerat. Tex jag föredrar på en Pro laptop att jag ska kunna byta RAM, Batteri och SSD/M2 enkelt. Som sagt inte alls imponerad av en 30-40k laptop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-06 17:08
Ursprungligen av reza666:

Självklart är det bra men för det priset vill man att allt på datorn ska vara top of the line vilket det inte är enligt min mening.
Apple har en fetish. De vill hela tiden göra deras prylar tunnare och mer integrerat. Tex jag föredrar på en Pro laptop att jag ska kunna byta RAM, Batteri och SSD/M2 enkelt. Som sagt inte alls imponerad av en 30-40k laptop.

Jag håller med om att de inte är särskilt prisvärda och att det finns mer att önska. Jag hade tänkt uppgradera nu då min Macbook Pro från 2008 börjar bli lite till åren men tycker inte att de nya är värda sitt pris. Men det finns som sagt saker som imponerar som man måste ta med i beräkningen när man jämför med andra datorer som exempelvis den vrålsnabba lagringen, bra skärm, trackpad, tangentbord, byggkvalitet osv.

Ursprungligen av P1200VB:

Jag håller med om att de inte är särskilt prisvärda och att det finns mer att önska. Jag hade tänkt uppgradera nu då min Macbook Pro från 2008 börjar bli lite till åren men tycker inte att de nya är värda sitt pris. Men det finns som sagt saker som imponerar som man måste ta med i beräkningen när man jämför med andra datorer som exempelvis den vrålsnabba lagringen, bra skärm, trackpad, tangentbord, byggkvalitet osv.

På tal om trackpad, det är en anledning till varför jag inte köper pc laptop. Har haft så många olika värsting modeller som Alienware och blir alltid lika besviken. Ingen har lyckats göra en trackpad som fungerar lika smidigt och bra som Apple så visst gör de bra saker men det är man nu vann vid man vill att de ska även satsa på andra komponenter och ge mer för pengarna. Egentligen det enda de kan göra nu är bättre batteri, snabbare CPU/GPU. Resten av datorn är rätt najs. Förutom att de tog bort magsafe. Det var genialisk lösning.
Jag kan alltid önska mig allt man kunde uppgradera komponenter men om de ändå håller i 5-6 år som min har gjort så kan jag köpa det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-07 06:11
Ursprungligen av reza666:

På tal om trackpad, det är en anledning till varför jag inte köper pc laptop. Har haft så många olika värsting modeller som Alienware och blir alltid lika besviken. Ingen har lyckats göra en trackpad som fungerar lika smidigt och bra som Apple så visst gör de bra saker men det är man nu vann vid man vill att de ska även satsa på andra komponenter och ge mer för pengarna. Egentligen det enda de kan göra nu är bättre batteri, snabbare CPU/GPU. Resten av datorn är rätt najs. Förutom att de tog bort magsafe. Det var genialisk lösning.
Jag kan alltid önska mig allt man kunde uppgradera komponenter men om de ändå håller i 5-6 år som min har gjort så kan jag köpa det.

Så mycket snabbare CPU går nog inte att få tag i för tillfället. 15" Macbook Pro har i7-6920HQ som tillval och det är den högst klockade mobila 45W CPU som Intel tillverkar. Men Apple tar givetvis bra betalt för uppgraderingen.

http://ark.intel.com/sv/products/88972/Intel-...

Det här var väl en ganska rejäl sågning av nya MacBook Pro skulle jag säga. http://www.theverge.com/2016/11/7/13548052/th...

Ursprungligen av primu[s]®:

Det här var väl en ganska rejäl sågning av nya MacBook Pro skulle jag säga. http://www.theverge.com/2016/11/7/13548052/th...

Suck.

  • Avstängd
  • 2016-11-07 21:36

Blir intressant att se ifall Apple lyssnar på kritiken

Ursprungligen av Hffre:

Blir intressant att se ifall Apple lyssnar på kritiken

Jag tror att Apple är helt immuna mot kritik och feedback faktiskt.

  • Medlem
  • City
  • 2016-11-07 21:49

Har tänkt lite på hur de har löst värmeproblemet i närhet där nya touchbar finns. Min MacBook Pro mid 2014 är stekhet precis ovanför.
Känns som om det kommer bli en del saker som kan böjas/svällas om man pumpar på med lite FTP och surf.

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag tror att Apple är helt immuna mot kritik och feedback faktiskt.

Något måste de ändå lyssna på eftersom de sänkte priserna på adaptrar och även krediterade de som redan köpt sådana.
Deras policy nu är bara så inkonsekvent

Det verkar som högtalarna har hamnat på sidorna av tangentbordet? i varje fall på denna video ser det ut som
http://www.digitaltrends.com/computing/apple-...
Använder själv inte min styrplatta på min MBP men undrar varför styrplattan ska vara så stor?

Ursprungligen av calinou:

Använder själv inte min styrplatta på min MBP men undrar varför styrplattan ska vara så stor?

Om du hade använt den hade du förstått.
Styrplattan är grym, och det gör inget att den blir större!

Ursprungligen av carlsson:

Om du hade använt den hade du förstått.
Styrplattan är grym, och det gör inget att den blir större!

Har aldrig vant mig med styrplatta. Upplever att det tar dubbel så långt tid att utföra saker än med mus.

Ursprungligen av calinou:

Det verkar som högtalarna har hamnat på sidorna av tangentbordet? i varje fall på denna video ser det ut som
http://www.digitaltrends.com/computing/apple-...
Använder själv inte min styrplatta på min MBP men undrar varför styrplattan ska vara så stor?

Inget dåligt i det, men att de inte tillförde support för Apple pencil, yohoo?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-09 13:05
Ursprungligen av calinou:

Har aldrig vant mig med styrplatta. Upplever att det tar dubbel så långt tid att utföra saker än med mus.

Det beror på hur man använder datorn. Sitter man med den som en stationär dator (på samma plats) så förstår jag dej.
Jag sitter i soffan med datorn i knä't, i framsätet på bilar (support på fordonsdatorer), på en bänk i garaget... flyttar alltså omkring med den mycket. Att då behöva ta med en mus, koppla in den, hitta en plan yta att köra den på, är betydliga nackdelar för mej, där styrplattan är mycket mer praktisk.

Ursprungligen av calinou:

Har aldrig vant mig med styrplatta. Upplever att det tar dubbel så långt tid att utföra saker än med mus.

Helt klart en vanesak. Tog lite tid innan det var helt smidigt med styrplatta. När man väl fått till det så går man inte tillbaka till mus. Den får (damm) råttorna leka med nuförtiden

Det blir bara bättre och bättre... http://www.macrumors.com/2016/11/15/macbook-p...

Ursprungligen av primu[s]®:

Det blir bara bättre och bättre... http://www.macrumors.com/2016/11/15/macbook-p...

Det var väl inget nytt...?

Apple har ju slutat med uppgraderbart RAM och disk sedan några generationer tillbaka. Vilket jag hatar.

Bevaka tråden