Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstigheter med "Avancerad" - funktionen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag väljer att få fram den "avancerade" inläggsrutan när jag ska posta ett inlägg så klistras första inlägget i den aktuella tråden automatiskt in i textrutan. Jag kan förstå logiken i detta om jag svarar i en tråd med endast ett inlägg men om jag är inne på den 35e sidan i tråden så känns det väldigt främmande

Ursprungligen av Mymac4ever:

Om jag väljer att få fram den "avancerade" inläggsrutan när jag ska posta ett inlägg så klistras första inlägget i den aktuella tråden automatiskt in i textrutan. Jag kan förstå logiken i detta om jag svarar i en tråd med endast ett inlägg men om jag är inne på den 35e sidan i tråden så känns det väldigt främmande

Hej,

Snabbsvarsrutan är avsedd för att skriva ett snabbt svar till trådskaparen, vill du svara på ett individuellt inlägg klickar du på "svara" inuti detta inlägg (eller använder @användarnamn). I annat fall går det bra att radera texten som automatiskt infogas i textrutan, så skrivs inlägget utan citat.

Hälsningar,
Andreas

Senast redigerat 2013-12-09 11:57
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om jag väljer att få fram den "avancerade" inläggsrutan när jag ska posta ett inlägg så klistras första inlägget i den aktuella tråden automatiskt in i textrutan. Jag kan förstå logiken i detta om jag svarar i en tråd med endast ett inlägg men om jag är inne på den 35e sidan i tråden så känns det väldigt främmande

Det vet jag men jag menar knappen "Avancerad" som finns under snabbinläggsrutan, och som jag just klickat på vilket ger ovanstående citat, o inte "svara"-knappen som finns i anslutning till varje inlägg.

jag förstår inte varför det ska vara så många varianter. Den enda skillnaden i svarsrutans utseende som ett klick på "Avancerad" knappen ger är ett rubrikfält samt knappen som medger snabbinfogning av bilder från skrivbordet

Ursprungligen av Mymac4ever:

Det vet jag men jag menar knappen "Avancerad" som finns under snabbinläggsrutan, och som jag just klickat på vilket ger ovanstående citat, o inte "svara"-knappen som finns i anslutning till varje inlägg.

Ursprungligen av Mymac4ever:

jag förstår inte varför det ska vara så många varianter. Den enda skillnaden i svarsrutans utseende som ett klick på "Avancerad" knappen ger är ett rubrikfält samt knappen som medger snabbinfogning av bilder från skrivbordet

Tanken är att avancerat-delen ska ge oss plats att lägga till fler funktioner i framtiden. T.ex. hjälp- och formateringsknappar som annars skulle bli för betungande i trådvisningsvyn. Forumet är dimensionerat för att enkelt kunna byggas ut.

Ursprungligen av Andreas Dimestam:

Tanken är att avancerat-delen ska ge oss plats att lägga till fler funktioner i framtiden. T.ex. hjälp- och formateringsknappar som annars skulle bli för betungande i trådvisningsvyn. Forumet är dimensionerat för att enkelt kunna byggas ut.

Må så vara men varför kan inte denna få finnas med i trådvyn?

Enda skälet till att jag klickar på "Avancerad" är ju för att komma åt den knappen så att jag kan bifoga en bild från min egen dator

Det är ju ganska klart att jag och ovanstående mod har olika uppfattningar om det "fina" med den automatiska citeringen av första inlägget i en tråd när man klickar på "Avancerad" knappen. Enda skälet till att jag dock klickar på den är för att få åtkomst till denna lilla, nästan osynliga knapp som ENDAST är synlig efter att jag valt det avancerade läget.

Varför ska det vara så svårt att lägga in den i den vanliga kommentarsfältsvyn? Är det möjligen så att ni inte vill att den ska användas?

Jag kan ju påpeka att det är en rent h-vete att radera en massa onödig textcitering från tex iPhone

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-13 15:47
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om jag väljer att få fram den "avancerade" inläggsrutan när jag ska posta ett inlägg så klistras första inlägget i den aktuella tråden automatiskt in i textrutan. Jag kan förstå logiken i detta om jag svarar i en tråd med endast ett inlägg men om jag är inne på den 35e sidan i tråden så känns det väldigt främmande

Jag får ansluta mig till denna åsikt. Om man inte redan börjat citera ett visst inlägg så finns ingen anledning att just första inläggets text automatiskt ska infogas när man behöver mer avancerade redigeringsalternativ.

Som exempel ger jag detta inlägg: http://www.99mac.se/forum/p/2227774

Här vill trådskaparen själv lägga in en bild i ett senare inlägg. Det får till följd att han citerar sig själv från första inlägget. Det är inte användarvänligt.

Senast redigerat 2015-02-13 15:59
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-02 14:00

Nu bumpar jag detta önskemål igen. Det finns ingen logisk anledning till att det första inlägget skall citeras om jag vill förhandsgranska mitt inlägg eller lägga till en bildfil. Detta är de enda två funktioner som inte nås via snabbsvarsrutan. Båda funktionerna är användbara, ingen av dem motiverar citering av första inlägget i en lång tråd.

@Dimestam motiverar 2013 förekomsten av en Avancerad-sektion med att det är en plats för framtida funktioner. Sådan utveckling har inte skett på tre år. Men det är inte det frågan gäller!

Vi önskar enbart att man tar bort citeringen av första inlägget! Detta är ologiskt och var fel från början. Vill man citera inlägg finns både svara-knappen i varje inlägg, och möjligheten att markera flera inlägg och citera samtliga markerade. Att bara ta bort citeringen av första inlägget i Avanceratsektionen torde vara en enkel åtgärd som inte kräver mycket tid av en utvecklare. @Biberu ?

Att man sedan bara behöver Avancerat-sektionen när man ska förhandsgranska inlägg eller lägga till en bildfil är en annan fråga. Jag kan till nöds köpa motiveringen att det är en plats för (en obefintlig) utveckling. Men i väntan på det skulle det inte skada om framför allt funktionen för att lägga till en bildfil var mer lättillgänglig, den är svår att hitta för nya användare! Detta kan ni göra om det finns lite mer tid för en utvecklare: slopa Avancerat-knappen helt och ersätt den med en knapp för att lägga till fil samt en knapp för förhandsgranskning. Utveckling kan också vara att förenkla!

@IngoX: Tanken med detta var dels att den som besvaras ska notifieras, och dels att den som besvarar ska påminnas om att inlägg pekar tillbaks på tidigare delar av diskussionen. Vill man rikta ett svar till specifika användare så bör man överväga att @nämna eller citera så att övriga läsare lättare kan plocka upp sammanhanget. Den stora nackdelen med just den här varianten är att det blir ett extra steg att göra ett genrellt tillägg till diskussionen, men det är i.v.f. bakgrunden...

Har ändrat detta så att det fungerar som du föreslår nu: det blir inte längre några automatiska citat av trådstarten via det första inlägget. Strular det så prova rensa cache.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-07 18:21

Tack @Biberu, suveränt!
Växlar över till Avancerad så jag kan bjuda dig på en bakelse ...
...
Och ja!, nu slipper jag pillet att på iphonens lilla skärm radera det första inlägget från @Mymac4ever som annars hade klippts in. Tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-11-07 18:30
Ursprungligen av Dimestam:

Hej,

Snabbsvarsrutan är avsedd för att skriva ett snabbt svar till trådskaparen, vill du svara på ett individuellt inlägg klickar du på "svara" inuti detta inlägg (eller använder @användarnamn). I annat fall går det bra att radera texten som automatiskt infogas i textrutan, så skrivs inlägget utan citat.

Hälsningar,
Andreas

Ursprungligen av biberu:

@IngoX: Tanken med detta var dels att den som besvaras ska notifieras, och dels att den som besvarar ska påminnas om att inlägg pekar tillbaks på tidigare delar av diskussionen. Vill man rikta ett svar till specifika användare så bör man överväga att @nämna eller citera så att övriga läsare lättare kan plocka upp sammanhanget. Den stora nackdelen med just den här varianten är att det blir ett extra steg att göra ett genrellt tillägg till diskussionen, men det är i.v.f. bakgrunden...

Om tanken var att snabbsvarsrutan på ett enkelt sätt skall besvara och notifiiera trådskaparen så borde ju citeringen ha skett även där och inte bara när man växlar över till Avancerad. Men jag ska sluta tjata nu, är nöjd med förändringen och förenklingen.

Wohoo! Äntligen en lösning på denna nästan tre år gamla tråd som jag i princip hade gett upp kring. Tack @IngoX för att du tog upp stafettpinnen o tack @Biberu för att du fixade till det.
Ta en kaka...

1
Bevaka tråden