Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Produktionen av Iphone kan flytta till USA

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det som verkade vara kampanjretorik från Donald Trump kan bli verklighet då Apple påstås undersöka möjligheten att flytta produktionen av Iphone till USA.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-11-18 18:06

Usch, då blir väl byggkvalitéten lika dålig som på nuvarande amerikanska bilar.

Källkritik?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-19 13:59
Ursprungligen av Ola Hansen:

Källkritik?

Är det något särskilt du undrar över där?

Mac Pro late 2013 blev ju byggd i USA, men med iPhone undrar jag om dom klarar med dessa tolerans och och andra krav... inte dom närmaste åren iaf... gissar jag.

Ursprungligen av CekariYH:

Mac Pro late 2013 blev ju byggd i USA, men med iPhone undrar jag om dom klarar med dessa tolerans och och andra krav... inte dom närmaste åren iaf... gissar jag.

Varför skulle dom inte klara det? Det är ju samma tillverkare och företag(foxconn).

Ursprungligen av skrotnisse92:

Varför skulle dom inte klara det? Det är ju samma tillverkare och företag(foxconn).

Eh, Foxconn och dess arbetare finns ju inte i USA liksom...

  • Medlem
  • 2016-11-20 15:15

Om, jag säger om, tillverkningen flyttas till Amerikat så kommer snart en iPhone att kosta närmare 15 000 svenska riksdaler.

  • Medlem
  • 2016-11-20 16:07
Ursprungligen av ekloev:

Är det något särskilt du undrar över där?

Jag undrar i alla fall. I originalartikeln står det:

”… a source said …
… Another source said …
… the source said. …
… The person added …

Mycket spik och lite soppa? Det sammanfaller lite för väl med att Trump blev vald till president. Berörda företag vill nog, bakvägen, ge sken av att ta Trump på allvar.

Men det är ren konspirationsteori från min sida! Jag vet egentligen ingenting.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2016-11-20 16:13
Ursprungligen av Alix:

Jag undrar i alla fall. I originalartikeln står det:

”… a source said …
… Another source said …
… the source said. …
… The person added …

Mycket spik och lite soppa? Det sammanfaller lite för väl med att Trump blev vald till president. Berörda företag vill nog, bakvägen, ge sken av att ta Trump på allvar.

Men det är ren konspirationsteori från min sida! Jag vet egentligen ingenting.

Absolut, det är därför vi skrev "kan" i rubriken, det är inte en officiellt uttalad undersökning de genomför. Men med tanke på att Apple har flyttat produktion av Mac Pro till USA sedan tidigare är det inte otänkbart att de funderar över att göra samma sak med Iphone-familjen. Precis som med övriga delar av verksamheten gör Apple säkerligen en hel del undersökningar, tillverkar en hel del prototyper och annat som aldrig används i produktutbudet.

  • Medlem
  • 2016-11-20 16:51
Ursprungligen av ekloev:

Absolut, det är därför vi skrev "kan" i rubriken, det är inte en officiellt uttalad undersökning de genomför. Men med tanke på att Apple har flyttat produktion av Mac Pro till USA sedan tidigare är det inte otänkbart att de funderar över att göra samma sak med Iphone-familjen. Precis som med övriga delar av verksamheten gör Apple säkerligen en hel del undersökningar, tillverkar en hel del prototyper och annat som aldrig används i produktutbudet.

Frågan är bara hur det skiljer ut sig från vad ett företag alltid i princip kan tänkas överväga. Lägre kostnader är attraktivt, men till priset av minskad kontroll. Jag känner en produktionschef som hela tiden brottas med frågan var tillverkningen av företagets prylar ska ske; det är ett kommunicerande kärl mellan kostnad, kvalitet och kontroll.

Jag tror att det blir mera produktion inom USA (p.g.a. policy från Washington), men bara så det täcker deras inre marknad. Vi i andra länder som köper amerikansk IT-hårdvara kommer att levereras grejer gjorda i Kina etc som vanligt.
Någon skillnad i kvalitet beroende på ursprungsland tror jag inte på.

Ursprungligen av CekariYH:

Eh, Foxconn och dess arbetare finns ju inte i USA liksom...

Foxconn kan flytta. Och att skaffa ny personal går nog också? Behövs ju inte en asiat för att sätta ihop lite teknik(även om det är billigare idag). Det är väl detta som ska undersökas av foxconn.

Ursprungligen av skrotnisse92:

Foxconn kan flytta. Och att skaffa ny personal går nog också? Behövs ju inte en asiat för att sätta ihop lite teknik(även om det är billigare idag). Det är väl detta som ska undersökas av foxconn.

Nu när blandannat foxconn bytar ut människor till robotar i produktionsleden så kan ju lika gärna robotarna stå i USA (blir ju inte helt likt med kostnader men skillnaden borde bli betydligt mindre än om man behöver 10tusentals anställda). Vet inte hur stor del av en telefon som kan tillverkas av en robot dock. Men på lite sikt så borde väl hela processen kunna robotiseras, och mindre arbetskraft behövs för att hålla igång processen.

  • Medlem
  • 2016-11-20 23:36
Ursprungligen av Sledde:

Nu när blandannat foxconn bytar ut människor till robotar i produktionsleden så kan ju lika gärna robotarna stå i USA (blir ju inte helt likt med kostnader men skillnaden borde bli betydligt mindre än om man behöver 10tusentals anställda). Vet inte hur stor del av en telefon som kan tillverkas av en robot dock. Men på lite sikt så borde väl hela processen kunna robotiseras, och mindre arbetskraft behövs för att hålla igång processen.

Har det inte med alla självmord att göra
De fortsätter att drabba Apple indirekt

1
Bevaka tråden