Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Watch Series 2

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Le:

Folk vill ha nya Watch. Apple levererar inte i den utsträckning som täcker efterfrågan. Verkar synnerligen dumt när man slagit på stora trumman en tid innan.
Varför gör de på detta viset?

För att efterfrågan är något större än produktionen...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2016-10-06 20:05
Ursprungligen av BlackSmp:

För att efterfrågan är något större än produktionen...

Men Apple brukar väl vara ganska så bra på att bedöma marknaden vid nyintroduktioner.

Ursprungligen av Le:

Men Apple brukar väl vara ganska så bra på att bedöma marknaden vid nyintroduktioner.

Brukar de?

Ursprungligen av Le:

Men Apple brukar väl vara ganska så bra på att bedöma marknaden vid nyintroduktioner.

Ja, de har verkligen lyckats med iPhone 7/7+!

Det finns två scenarion:

1: Vi klagar på att det dröjer innan produkterna släpps i Sverige...

2: Produkterna släpps i stora delar av världen mer eller mindre samtidigt och vi klagar på att det inte finns några produkter i våra butiker och att vi får vänta några veckor om vi beställer on-line

Jag föredrar alternativ 2. Den totala väntetiden blir ofta kortare i det scenariot.

Och den logistik/tillverkningsexpert som kan lösa hur man rampar upp en produktion av en ny produkt (och med den efterfrågan som finns för närvarande) utan att landa i något av dessa två scenarion kan troligen med stor sannolikhet få ett jobb hos Apple eller valfritt tillverkningsföretag.

Men bara en hint innan ni söker: att sitta hemma bakom tangentbordet och spekulera i hur man gör räknas inte som en merit i din CV

Personligen så är jag inte säker på att problemen beror på att Apple har räknat fel utan snarare på att det är svårt att rampa upp produktionen och distributionen för flödet som finns. Det är ingen nytt problem. Sony Ericsson hade problem att rampa upp sin produktion för att möta efterfrågan på nya modeller när de var en dominerande spelare på mobiltelefonmarknaden. Och då presenterade de ändå telefonen månader innan den blev tillgänglig för marknaden.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns två scenarion:

1: Vi klagar på att det dröjer innan produkterna släpps i Sverige...

2: Produkterna släpps i stora delar av världen mer eller mindre samtidigt och vi klagar på att det inte finns några produkter i våra butiker och att vi får vänta några veckor om vi beställer on-line

Jag föredrar alternativ 2. Den totala väntetiden blir ofta kortare i det scenariot.

Och den logistik/tillverkningsexpert som kan lösa hur man rampar upp en produktion av en ny produkt (och med den efterfrågan som finns för närvarande) utan att landa i något av dessa två scenarion kan troligen med stor sannolikhet få ett jobb hos Apple eller valfritt tillverkningsföretag.

Men bara en hint innan ni söker: att sitta hemma bakom tangentbordet och spekulera i hur man gör räknas inte som en merit i din CV

Personligen så är jag inte säker på att problemen beror på att Apple har räknat fel utan snarare på att det är svårt att rampa upp produktionen och distributionen för flödet som finns. Det är ingen nytt problem. Sony Ericsson hade problem att rampa upp sin produktion för att möta efterfrågan på nya modeller när de var en dominerande spelare på mobiltelefonmarknaden. Och då presenterade de ändå telefonen månader innan den blev tillgänglig för marknaden.

Enig, jag föredrar också alternativ två, men skall jag vara ärlig sä borde man på ett eller annat sätt kunnat trygga ett större leverans- och informationsflöde. Och bara de faktum att man släpper telefonerna i olika omgångar till olika länder hade kunnat nyttjas smartare av Apple. Men, vad vet jag, det kanske de redan gör.

Det är säkerligen inte bara jag som sneglar på Google Pixel, med en tanke om att slopa min beställning på en sjua.. Med mer information hade detta aldrig varit ett problem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-10-07 11:31
Ursprungligen av BlackSmp:

För att efterfrågan är något större än produktionen...

Ursprungligen av BlackSmp:

Brukar de?

Ja, det tycker jag generellt. Oavsett, de har stenkoll på sin produktion och vilka volymer de kan producera under en given period så nog fasen vet de hur många enheter de kommer ha tillgängliga på utsatt releasedag. Sedan kan de aldrig veta exakt hur efterfrågan kommer vara men de har tidigare statistik att luta sig mot. T ex för iPhone är det bedrövligt att sätta ett releasedatum som de gjorde och samtidigt ha med så många länder i första vågen om de nu inte vet att de kan klara av att möta den efterfrågan de har bra koll på kommer finnas.

Många kan i mångt o mycket leverera oförtjänt gnäll mot Apple men här tycker jag de har gjort bort sig ordentligt. Både vad det gäller iPhone 7/7+ samt Apple Watch Series 2.

Det har väl alltid varit problem med att matcha efterfrågan vid introduktionen av nya iPhonemodeller?

Jag säger inte att det är bra. Jag tror bara att ni inte förstår hur stora mängder enheter som skeppas initialt.

Ursprungligen av chapterzwei:

Enig, jag föredrar också alternativ två, men skall jag vara ärlig sä borde man på ett eller annat sätt kunnat trygga ett större leverans- och informationsflöde. Och bara de faktum att man släpper telefonerna i olika omgångar till olika länder hade kunnat nyttjas smartare av Apple. Men, vad vet jag, det kanske de redan gör.

Det är säkerligen inte bara jag som sneglar på Google Pixel, med en tanke om att slopa min beställning på en sjua.. Med mer information hade detta aldrig varit ett problem.

Pixel. Den som Google säger så här om "inget att kommunicera kring eventuell lansering i Sverige i dagsläget"?

Ursprungligen av BlackSmp:

Pixel. Den som Google säger så här om "inget att kommunicera kring eventuell lansering i Sverige i dagsläget"?

Exakt, då har du en uppfattning om hur illa jag tycker lanseringen av sjuan varit.

Great, då är det bara att beställa.

Personligen tröttnade jag på att vänta på att min lokala digitalinn skulle få hem klockan och åkte till Täby Centrum och köpte direkt i AppleStore via bokning/upphämtning - fungerade väldigt smidigt
Passade även på att köpa det armband jag ville ha.
Imorgon blir det en första löptur för att testa GPS
Däremot tror jag inte att någon löpar-app (förutom apples egna) har uppdaterats så att de utnyttjar GPS:en ?, alltså Runkeeper, Strava, Endomondo mfl.
Om någon känner till appar som utnyttjar GPS förutom apples egna får ni gärna tipsa

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2016-10-15 16:05

Fick den 28:e som leveransdatum på min Nike klocka. Inget jag lider av...

Ursprungligen av The Cat:

Fick den 28:e som leveransdatum på min Nike klocka. Inget jag lider av...

Du går hemskt gärna skriva vad du tycker om den när du får den, är sugen på en Nike+. ?

Ursprungligen av The Cat:

Fick den 28:e som leveransdatum på min Nike klocka. Inget jag lider av...

Du ska nog vara glad med det datumet eftersom det är "lanseringsdagen" för den modellen

http://macworld.idg.se/2.1038/1.667548/nu-har...

Sedan är det ju inte så stor skillnad mot den "vanliga" Apple Watch Series 2 förutom armbandet och urtavlan - Nike appen kan man ju ladda hem ändå.

Efter lite trixande lyckades jag föra över musik från min iPhone till Apple Watch så att man kan ge sig ut och springa och lyssna på musik utan telefonen - Använder endast lokal musik än så länge eftersom jag inte prenumererar på Apple Music.

Har även anslutit trådlösa hörlurar utan problem.

Lite intressant att klockan även verkar ha stöd för externa lågenergi-bluetooth tillbehör, exempelvis externa pulsmätare som pulsbälte mm.

I inställningarna lyckades jag ansluta pulsmätaren i mina Jabra wireless pulse hörlurar som mäter pulsen i öronen (!) men jag tvivlar starkt på att det är någon app som tar emot informationen - det blir säkert bara struligt eftersom det krockar med pulsmätaren som finns i klockan.

  • Avstängd
  • 2016-10-16 19:40
Ursprungligen av kenjon:

Du är skyldig plånboken...? Det är väl du som är herre över plånboken.
Jag köper mina glasögon på Internet, ca 1500 kr inkl fotokromatiska, antireflex, progressiva etc.

Hur går du tillväga med synundersökningen när du beställer på internet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-10-16 22:11

Går till en optiker på sta'n. Kostar 50-300 kr beroende på kampanjer.
Favoptics har även egna mottagningar i bl a Göteborg.

Testade klockan på en över 2 timmars lång löptur med musik via bluetooth, GPS och pulsmätning - det gick bra och batteriet var nere på 50%

Det är faktiskt ett bra betyg för batteriet med alla dessa funktioner påslagna och GPS:en fungerade utan problem

Det går faktiskt att zooma in på kartan och se exakt var i skogen jag gömde mig och tog en kisse-paus vid sidan av spåret

Bara ett tips - såg att det fanns gott om Nike-modeller av Apple Watch Series 2 i lager hos Apple Store i Sverige.

I andra butiker verkar det fortfarande vara ganska tomt ? Både med den "vanliga" modellen och Nike modellen ?

Ursprungligen av Pulver:

I andra butiker verkar det fortfarande vara ganska tomt ? Både med den "vanliga" modellen och Nike modellen ?

Det känns som om något konstigt har hänt med denna lanseringen, sannolikt produktionsproblem. Ingen icke-Apple butik har kunnat sälja Apple Watch series 2 sedan den släpptes.

Nu verkar både Runkeeper och Strava ha uppdaterats så att de kan utnyttja GPS:en i klockan! - tummen upp

  • Medlem
  • 2016-12-06 20:17
Ursprungligen av Pulver:

Nu verkar både Runkeeper och Strava ha uppdaterats så att de kan utnyttja GPS:en i klockan! - tummen upp

Det var "på tiden".

Ursprungligen av Dalle:

Det var "på tiden".

Ja, absolut - men det visade att jag hade fel om Strava (blev lurad av att de nämner "GPS" friskt i sin beskrivning av apple watch appen), det är bara Runkeeper som har lagt till GPS ännu.

Engadget om Runkeeper på Apple Watch series 2

Jag tror att med den totala mängden som ska produceras är så pass stor att det i sig medför logistiska "problem", vi snackar inte några 100k med prylar utan miljontals.
Det räcker ju med att några containers på ett fartyg som råkar i svårigheter så slår det igenom i hela kedjan.
Tycker faktiskt att funkar jäkligt bra med tanke på volymen det handlar om.

Bevaka tråden