Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klarade Apple 2016?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nej för vår önskan gällde nya datorer. Om Apple skulle släppa en ny dator med 5400 varvs-disk 2016 vore det illa. Precis som vi kritiserade detta när Imac 4K kom 2015. En rädsla att bli "svartlistad" är inte en faktor när vi bedömer Apple och deras produkter.

Jag tycker själv inte vi dragit oss för att kritisera Apple för både långsamma mekaniska diskar och andra saker i våra artiklar, tester och poddavsnitt. Vad jag bedömt just detta kriterium för är hur de agerat under 2016, och jag noterar att de släppt bärbara datorer med enbart SSD-lagring, som därtill är snabbare än tidigare. Det gör att de får godkänt, tycker jag.

Givetvis kan man även bedöma vad Apple inte gör. Varför skulle man inte kunna göra det? Företaget har inte plockat bort mekaniska diskar som startdisk i helt nya datorer. Och det är skandal.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Givetvis kan man även bedöma vad Apple inte gör. Varför skulle man inte kunna göra det? Företaget har inte plockat bort mekaniska diskar som startdisk i helt nya datorer. Och det är skandal.

Det är klart vi kan kritisera Apple för vad de inte gör, och det gör vi också ständigt. I det här fallet handlar det om att bedöma utifrån angivna kriterier, och där utgick jag från datorer släppta under året ifråga.

Men bara för att vara tydlig: Jag tycker det är dåligt att Imac med 5400-varvsdiskar fortfarande säljs, och jag tycker det var ett dåligt släpp redan förra året när datorn kom. Precis som jag tycker att min arbetsdator (Imac 5K, grundmodell) har tagit ett steg tillbaka pga att Flashlagringen i dess Fusion Drive har blivit mindre.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2016-12-29 12:07
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ni delar inte ut straffpoäng när Apple fortfarande säljer datorer med startdiskar på 5400-rpm 2016? Vad hindrar dem från att göra en enkel men helt nödvändig uppdatering?

Jag instämmer med uppfattningen att ert vurm för detta företag ibland skymmer analyserna. Rädd för att bli svartlistad månne? https://www.macpro.se/2016/08/04/historien-om...

Svartlistning kan säkert ligga bakom. Men då är det smart av 99 att låta saningen komma fram i komentarena . Då kan inte 99 anklagas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2016-12-29 12:39
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Givetvis kan man även bedöma vad Apple inte gör. Varför skulle man inte kunna göra det? Företaget har inte plockat bort mekaniska diskar som startdisk i helt nya datorer. Och det är skandal.

Jag tycker att man ska vara saklig i sin kritik på en lagom nivå det tycker jag 99mac har lyckats bra med.

Mekaniska diskar är ju en ren försäljnings strategi från Apples sida. Man vill få kunderna att hoppa över grund konfigurationen på tex. en iMac, få köparna att betala för dyrare konfigurationer direkt vid sin beställning, en tanke kan ju vara att kunderna nu förtiden har insett SSD diskens betydelse för prestanda, tillförlitlighet mm, ingen större hemlighet det vet Apple . Väljer kunden då till en SSD drive istället för grund mekaniska disken så är ju chansen stor att kunden också väljer ett dyrare grafikkort mer minne osv.. större vinst marginaler för Apple

Ursprungligen av cubeis:

Jag tycker att man ska vara saklig i sin kritik på en lagom nivå det tycker jag 99mac har lyckats bra med.

Mekaniska diskar är ju en ren försäljnings strategi från Apples sida. Man vill få kunderna att hoppa över grund konfigurationen på tex. en iMac, få köparna att betala för dyrare konfigurationer direkt vid sin beställning, en tanke kan ju vara att kunderna nu förtiden har insett SSD diskens betydelse för prestanda, tillförlitlighet mm, ingen större hemlighet det vet Apple . Väljer kunden då till en SSD drive istället för grund mekaniska disken så är ju chansen stor att kunden också väljer ett dyrare grafikkort mer minne osv.. större vinst marginaler för Apple

Det företag som du just nu beskriver känns inte som ett företag som jag skulle vilja identifiera mig med. Det är ungefär som att sälja en fräsig BMW med många hästkrafter men strypa accelerationen med motiveringen att man minsann kan köpa sig mer ´klipp´ i bilen med diverse dyra tillval. Absurt.

Synsätten är många och vi kommer inte få Apple att ändra sig. Det har visat sig så många gånger. Problemet är nog deras aktieförhållande. Vinst och inkomst före nöjda proffsanvändare (kanske visat sig mindre vinstdrivande?). Och istället nöjda vardagsanvändare som inte ser värdet av vissa snabbare tekniker.

  • Medlem
  • 2016-12-29 14:54
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det företag som du just nu beskriver känns inte som ett företag som jag skulle vilja identifiera mig med. Det är ungefär som att sälja en fräsig BMW med många hästkrafter men strypa accelerationen med motiveringen att man minsann kan köpa sig mer ´klipp´ i bilen med diverse dyra tillval. Absurt.

Allt Apple har släppt det senaste året har gått ut på att bibehålla marginaler.
Annars hade vi haft USB typ C i iPhone 7 och en dongel med i paketet på Macbook Pro. Istället utstuderat med vad kunder är beredda att betala för kalaset. Att Apple höll kvar vid 16GB insteg alldeles förlänge var ju att tjäna mer pengar. Airpods är väl de enda som jag tycker är rätt prissatta kanske någon hundralapp för högt men inget överpris som andra prylar

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-29 19:44
Ursprungligen av carlsson:

...fast nu var ju inte frågan hur Apples 2016 såg ut mot sina konkurrenter, eller har jag missat nåt?

Nej, men det är en förklaring.

Ursprungligen av PaO:

Menar du på fullt allvar att inom teknik området har det inte kommit några innovationer från
någon annan tillverkare än Apple under 2016?

Inom datorer, nej.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det företag som du just nu beskriver känns inte som ett företag som jag skulle vilja identifiera mig med. Det är ungefär som att sälja en fräsig BMW med många hästkrafter men strypa accelerationen med motiveringen att man minsann kan köpa sig mer ´klipp´ i bilen med diverse dyra tillval. Absurt.

Vad som är absurt är att jämföra bilar och datorer.

Ursprungligen av PaO:

Allt Apple har släppt det senaste året har gått ut på att bibehålla marginaler.
Annars hade vi haft USB typ C i iPhone 7 och en dongel med i paketet på Macbook Pro. Istället utstuderat med vad kunder är beredda att betala för kalaset. Att Apple höll kvar vid 16GB insteg alldeles förlänge var ju att tjäna mer pengar. Airpods är väl de enda som jag tycker är rätt prissatta kanske någon hundralapp för högt men inget överpris som andra prylar

Nej, Apple ville inte byta utgång IGEN på iPhone.
Nej, det var för att det är just en INSTEGSmodell.

Ursprungligen av zappee:

Nej, men det är en förklaring.

Och du säger att det är dåligt att jämför bilar med datorer?

Citat:

Inom datorer, nej.

Undrar vad detta är? https://www.microsoft.com/en-us/surface/devic...

  • Medlem
  • 2016-12-29 20:33
Ursprungligen av zappee:

Nej, men det är en förklaring.

Inom datorer, nej.

Vad som är absurt är att jämföra bilar och datorer.

Nej, Apple ville inte byta utgång IGEN på iPhone.
Nej, det var för att det är just en INSTEGSmodell.

Apple ville behålla licenspengar på lightning och alla nya tillbehör
Apple ville pusha mot större lagring / molnlagring = mer pengar i kassan

  • Medlem
  • International user
  • 2016-12-29 21:51
Ursprungligen av carlsson:

Och du säger att det är dåligt att jämför bilar med datorer?

Ja?

Ursprungligen av carlsson:

Vad är innovationen som inte finns sedan innan?

Ursprungligen av PaO:

Apple ville behålla licenspengar på lightning och alla nya tillbehör
Apple ville pusha mot större lagring / molnlagring = mer pengar i kassan

Alltid kul när någon från Apple uttalar sig på forumet!

Ursprungligen av zappee:

Nej, men det är en förklaring.

Inom datorer, nej.

Vad som är absurt är att jämföra bilar och datorer.

Nej, Apple ville inte byta utgång IGEN på iPhone.
Nej, det var för att det är just en INSTEGSmodell.

Nej, det är inte absurt att jämföra datorer med bilar. Det handlar i båda fallen om framåtskridande teknologi som säljs på marknaden där konsumenten har x-antal val att ta ställning till.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det företag som du just nu beskriver känns inte som ett företag som jag skulle vilja identifiera mig med. Det är ungefär som att sälja en fräsig BMW med många hästkrafter men strypa accelerationen med motiveringen att man minsann kan köpa sig mer ´klipp´ i bilen med diverse dyra tillval. Absurt.

Annars så trodde jag att det var det BMW gjorde. Stryper sina introduktionsmodeller för att kunna erbjuda häftigare modeller med tillval, chiptrimmning samt firmwareuppdateringar.

Senast redigerat 2016-12-30 18:10

Håll med om att det är lite märkligt att ställa upp en krav a la "Sluta upp med mekaniska diskar" och sedan anse att kriteriet är uppfyllt när nya datorer har SSD. Modeller som har haft SSD sedan 2012! Inte en enda modell som inte hade SSD för ett år sedan har SSD idag som standard.

Det mest puckade Apple gjorde var att plocka bort det lysande äpplet på sina bärbara datorer. Äpplet som visade att 70 % av alla Microsoft och Googles utvecklare faktisk använder Apples bärbara istället för sina egna. Tim Cook är en jöns.

Ursprungligen av BlackSmp:

Annars så trodde jag att det var det BMW gjorde. Stryper sina introduktionsmodeller för att kunna erbjuda häftigare modeller med tillval, chiptrimmning samt firmwareuppdateringar.

Jämförelsen håller eftersom iMac redan är ett premiumval. Inget preminumval på bilmarknaden stryper exempelvis accelerationen lika mkt som motsvarar den mellan mekanisk disk och SSD.

  • Medlem
  • 2016-12-31 22:42
Ursprungligen av Gordon67:

Det mest puckade Apple gjorde var att plocka bort det lysande äpplet på sina bärbara datorer. Äpplet som visade att 70 % av alla Microsoft och Googles utvecklare faktisk använder Apples bärbara istället för sina egna. Tim Cook är en jöns.

Tim Cook är förvaltning
Steve Jobs var innovation

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-01 23:29
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jämförelsen håller eftersom iMac redan är ett premiumval. Inget preminumval på bilmarknaden stryper exempelvis accelerationen lika mkt som motsvarar den mellan mekanisk disk och SSD.

Jo, genom mindre motorer.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jämförelsen håller eftersom iMac redan är ett premiumval. Inget preminumval på bilmarknaden stryper exempelvis accelerationen lika mkt som motsvarar den mellan mekanisk disk och SSD.

Inte för att jag riktigt förstår vad du vill uppnå men bilbranschen erbjuder olika tillägg och möjligheter för samma chassi. Exempelvis BMW erbjuder chiptrimming i efterhand så jag ser ingen principiell skillnad mellan brancherna i det avseendet. Det förekommer designade begränsningar i bägge.

Givetvis så behöver vi inte gilla de marknadsbeslut som Apple tar men det går att göra utan konstruerade jämförelser med andra branscher.

Utan att försöka förstå vad ni säger så vill jag bara inflika att bil-allegorier är grymt bra! Alla vet vad en bilmotor är, men det är inte lika många som vet vad en hårddisk är.
Det är oräkneligt antal gånger jag har lyckats förklara saker genom att likna dem vid bilar.

/$0.02

Ursprungligen av zappee:

Jo, genom mindre motorer.

Vilka nya bilar har 10 år gamla motorer?

  • Medlem
  • International user
  • 2017-01-04 21:25
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vilka nya bilar har 10 år gamla motorer?

Vilka nya datorer har 10 år gamla CPUer?

Ursprungligen av zappee:

Vilka nya datorer har 10 år gamla CPUer?

Ridå...

Det bästa var att man fick chansen att spara en väldans massa pengar förra året (2016).

Bevaka tråden