Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur köra Apple Hardware Test på MacBook Air late 2010?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver köra Apple Hardware Test på min MacBook Air från late 2010, men eftersom jag har uppgraderat till OS X El Capitan fungerar det inte (se bilden från trist upptäckt igår kväll). Har nu lyckats lägga vantarna på OS X Snow Leopard som var det OS X som datorn hade när den var ny. Undrar: Hur gör jag för att installera det på datorn?! Lägger det på en USB-sticka? Sedan då? Har aldrig gjort det här förut och känner mig som en total nybörjare.

Senast redigerat 2017-03-05 17:02
Ursprungligen av Nyteknik:

...Har nu lyckats lägga vantarna på OS X Snow Lion som var det OS X som datorn hade när den var ny...

Det finns inget system som heter Snow Lion.

Och det finns ingen late 2011-modell av MacBook Air. Om du menar late 2010 så levererades den med 10.6 Snow Leopard. Om du menar mid 2011 så levererades den med 10.7 Lion. Och handlar det om mid 2012 så levererades den också med Lion.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Ursprungligen av Nyteknik:

...Hur gör jag för att installera det på datorn?! Lägger det på en USB-sticka?...

http://diskmakerx.com

Senast redigerat 2017-03-02 19:11
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-03-02 19:09

Är du hundra på att du har rätt skiva? AHT bryr sig inte om vilkt OS du kör.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Du ska inte köra diagnostics?...

Nej, Apple Diagnostics är för datorer från 2013 och framåt. (Det står på sidan som du länkade till)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

...finns ingen late 2011-modell av MacBook Air. Om du menar late 2010 så levererades den med 10.6 Snow Leopard.

Sorry, skulle ha varit late 2010.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, Apple Diagnostics är för datorer från 2013 och framåt. (Det står på sidan som du länkade till)

Tror att han ändrade inlägget och skrev dit modellen, men jag kan ha missat det (vet att jag kollade en extra gång, men kan vara trött ).

Ursprungligen av reboot81:

Är du hundra på att du har rätt skiva? AHT bryr sig inte om vilkt OS du kör.

Vad menar du med rätt skiva?

Ursprungligen av Nyteknik:

Vad menar du med rätt skiva?

Läs gärna länken jag postade tidigare:
https://support.apple.com/kb/PH21879?locale=e...

Kan du starta det om du är ansluten till internet (se länk)?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Läs gärna länken jag postade tidigare:
https://support.apple.com/kb/PH21879?locale=e...

Kan du starta det om du är ansluten till internet (se länk)?

”...use the system software disc or USB flash drive that came with your Mac” står det och jag saknar tyvärr något av dessa två alternativ.

Ursprungligen av Nyteknik:

”...use the system software disc or USB flash drive that came with your Mac” står det och jag saknar tyvärr något av dessa två alternativ.

Och det står även:

Citat:

If you don’t see the chooser screen, Apple Hardware Test may not be available on your Mac. You may be able to start Apple Hardware Test from the Internet. Reconnect your Mac to the network, then restart your Mac while holding down both the Option and D keys.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Och det står även: ”If you don’t see the chooser screen, Apple Hardware Test may not be available on your Mac. You may be able to start Apple Hardware Test from the Internet. Reconnect your Mac to the network, then restart your Mac while holding down both the Option and D keys.”

Blir såhär.

Vad kan jag göra?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-03 10:48

Din MacBook Air sent 2010 är en av de datorer som levererades med 10.6 Snow Leopard men ändå via en firmware-uppgradering kan använda internetåterställning som introducerades med 10.7 Lion.
Datorer som kan uppgraderas till att använda OS X Internetåterställning

Denna EFI-uppdatering har alltså redan installerats på din maskin, så att du kan använda internetåterställning till 10.7 Lion. Tyvärr funkar det inte att använda Apple Hardware Test via internet på just dessa datorer som levererades med Snow Leopard 10.6.4 eller 10.6.5. Du måste använda den version av AHT som medföljde datorn på en särskild USB-sticka.
Om meddelandet ”Denna dator stöds inte av Apple Hardware Test”

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-03 11:12
Ursprungligen av Nyteknik:

Vad kan jag göra?

Är det viktigt att köra AHT, du kanske kan felsöka på andra sätt? Vad är problemet?

Så här ser USB-Stickan ut om du har möjlighet att leta där orginalkartongen eventuellt sparats...

Vet inte om Apple fortfarande ger support på MBA 2010, usb-stickan räknas nog som en reservdel och hålls i lager så länge support ges.

Ifixit har några till försäljning, knappast värt kostnaden
https://www.ifixit.com/Store/Mac/MacBook-Air-...

Kanske finns de att hitta som skivavbilder att ladda ner från någonstans.

Ursprungligen av IngoX:

Är det viktigt att köra AHT, du kanske kan felsöka på andra sätt? Vad är problemet?

Tack för dina försök att hjälpa mig. Uppskattas verkligen.

Problemet är att skärmen slutade lysa, men resten av datorn fungerar. Jag monterade en ny LCD inkl. skärmsladd – fortfarande svart. Monterade nytt lock/LCD inkl. skärmsladd – fortfarande svart.

Vilket problem löser detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-04 09:22
Ursprungligen av Nyteknik:

Vilket problem löser detta?

Trodde du hade svårt att få fram ett sätt att få in OS X 10.6 på din MacBook, men jag har inte läst alla inlägg i tråden så jag kan ha missuppfattat det hela, sorry.

Ursprungligen av TureB:

Trodde du hade svårt att få fram ett sätt att få in OS X 10.6 på din MacBook, men jag har inte läst alla inlägg i tråden så jag kan ha missuppfattat det hela, sorry.

Problemet är jag inte kan köra AHT. Att installera 10.6 löser tydligen inte det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-04 13:10
Ursprungligen av Nyteknik:

Problemet är jag inte kan köra AHT. Att installera 10.6 löser tydligen inte det problemet.

I min erfarenhet av mekande så tror jag inte att AHT ger dej något svar i detta, låter som att problemet ligger i skärmen, något som AHT inte ser. Det är min gissning i alla fall.

Ursprungligen av TureB:

...låter som att problemet ligger i skärmen...

Kan du utveckla lite? Jag ersatte alltså den ursprunliga LCD:n med en ny. Ingen skillnad. Monterade nytt lock/LCD. Ingen skillnad.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2017-03-04 17:38

Har du kollat någon av Louis Rossmanns Youtube-videor?
https://www.youtube.com/watch?v=cLyn1fa86Lc

Ursprungligen av JohannesKBA:

Har du kollat någon av Louis Rossmanns Youtube-videor?
https://www.youtube.com/watch?v=cLyn1fa86Lc

Absolut och tack för tipset. Det var hans klipp om hur man byter LCD som jag följde, men har inte slagit mig att han skulle kunna sitta inne med svaret på vad felet är.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-03-05 10:19
Ursprungligen av Nyteknik:

Kan du utveckla lite? Jag ersatte alltså den ursprunliga LCD:n med en ny. Ingen skillnad. Monterade nytt lock/LCD. Ingen skillnad.

Jag tror inte AHT "ser" skärmen, alltså den vet inte om den fungerar eller ej, den ser bara video kretsen. Om det är något fel på skärmen utanför videokretsen så syns det inte inifrån eftersom den inte får den feedbacken, men jag kan ha fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-03-05 14:51

Om du ändå vill testa AHT så kan du hämta det från Apples servrar även om det inte finns offentligt publicerat. Det är inte säkert att länkar till alla versioner stämmer, men kolla denna sida för instruktioner:

https://github.com/upekkha/AppleHardwareTest/...

För din MB Air 11" late 2010 är det alltså länken för MacBookAir3,1 som förhoppningsvis ger rätt version av AHT.

Jag tror inte heller att AHT hjälper dig i felsökningen här eftersom extern skärm och därmed integrerade grafiken fungerar. Detta har du ju konstaterat i din andra tråd om "Varför svart skärm", kanske ska fortsätta om det som inte rör AHT där istället?

1
Bevaka tråden