Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tror jag behöver en extender men vilken??

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har satt båda mina routrar o min nas i ett väggmonterat skåp i hallen. En nackdel dock m detta är att min wifi blev lite begränsad i den bortre halvan av vardagsrummet o i det närmaste obefintligt på balkongen. Jag tror jag kan behöva en extender, någon som har tips?

Ev har jag funderat på att skaffa en Appletv, kan den isf utöka min wifi?

Ursprungligen av Mymac4ever:

...båda mina routrar...

Varför har du två? Och hur är de konfigurerade?

Ursprungligen av Mymac4ever:

...tror jag kan behöva en extender, någon som har tips?

Ungefärlig budget? Prisspannet är ganska stort.

https://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s32800...

Ursprungligen av Mymac4ever:

...skaffa en Appletv, kan den isf utöka min wifi?

Nej.

Senast redigerat 2017-08-08 18:13

Har du provat att byta kanal på WiFi? Det låter som en konflikt med grannarnas routrar.
Har du både 5 och 2,4 GHz kanaler? I så fall bör de ha samma namn (SSID).

/Movie42

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-08 17:46

Vad har du för routrar? Min Asus RT-AC66U täcker hela villan med marginal, och då står den på golvet. Tvåvånings under 150².
Den jag hade innan, en äldre technicolor fixade bara en våning.

Router1(från BBB, Technicolor tror jag): till denna går Ps4 o AE'n samt ett fn outnyttjat vägguttag)

Router2(Airport Extreme gen3): till denna går laserskrivare, nas, iMac. Jag kör mitt wifi från AE'n m eget namn. AE'n är satt i Bridge mode. Automatisk kanalinställning på nåde 5Ghz o 2.4Ghz

"Ritning" nedan:
Det gröna krysset visar skåpets placering. Den diagonalstreckade ytan är nästa lgh, den stora vita ytan till höger är mitt vardagsrum. När jag sitter precis vid balkongdörren är det cirka 7meter mellan mig o dörröppningen till hallen. Där har jag oftast full täckning på wifi men så fort jag kommer ut på balkongen dyker täckningen ner till minsta o ibland går telefonen över till 3G istället

Senast redigerat 2017-08-08 18:46

Då du kör med en Airport Extreme så kan du förlänga ditt nätverk med en Airport Express.

Den är för övrigt ganska gammal och skruttig. Jag tror att du kan komma undan med att helt enkelt köpa en nyare router som är lite kraftfullare än den du har idag.

Senast redigerat 2017-08-08 19:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Då du kör med en Airport Express så kan du förlänga ditt nätverk med en Airport Extreme.

Den är för övrigt ganska gammal och skruttig. Jag tror att du kan komma undan med att helt enkelt köpa en nyare router som är lite kraftfullare än den du har idag.

Hm, tror du menar tvärtom i första stycket :). Jag har/hade en Express gen1 som jag köpte för länge sedan från Macsales men den är fn oupplåsbar. Innan dess funkade den utmärkt(som extender)

@Jesper Ohlsson: under 1000kr

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hm, tror du menar tvärtom i första stycket :). Jag har/hade en Express gen1 som jag köpte för länge sedan från Macsales men den är fn oupplåsbar. Innan dess funkade den utmärkt(som extender)

Stämmer

Inte riktigt med på vad du menar med "oupplåsbar", men annars kan du köpa en ny helt enkelt. Som jag även nämnde, jag tror ett bättre alternativ är att investera i en bättre router istället för att bygga ut nätverket.

Edit: om du lägger till ett par hundralappar så tror jag du får en duglig router som gör susen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Stämmer

Inte riktigt med på vad du menar med "oupplåsbar", men annars kan du köpa en ny helt enkelt. Som jag även nämnde, jag tror ett bättre alternativ är att investera i en bättre router istället för att bygga ut nätverket.

Edit: om du lägger till ett par hundralappar så tror jag du får en duglig router som gör susen.

Oupplåsbar därför att jag testat att nollställa den upprepade gånger utan att komma åt dess inställningar o inga lösenord jag tidigare satt eller ens Apples standardlösen för nollställda enheter(0001 tror jag, minns inte nu) funkar

En RT-AC66U som @reboot81 har eller en RT-AC56U som jag har skulle lösa det. Har min router i ett skåp i hallen och täcker utan problem 94kvm plus balkong. Borde funka även för dig.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-08 20:48

Jag hade en AC66u tills den gick sönder, köpte ubiquiti prylar istället.
Har bara satt upp ena ap'n än så länge (AP-AC LR) och den ger klart bättre täckning, hela huset på knappt 170m2 och nästan hela tomten på drygt 2000.

Jag har inga störningar från grannar dock.

Ursprungligen av Movie42:

Har du provat att byta kanal på WiFi? Det låter som en konflikt med grannarnas routrar.
Har du både 5 och 2,4 GHz kanaler? I så fall bör de ha samma namn (SSID).

/Movie42

Har du fortfarande inte provat att byta kanaler? Det är väl det man gör först? Kanske efter att man scannat vilka andra WiFi-nät man får in.
Du skrev "Automatisk kanalinställning på nåde 5Ghz o 2.4Ghz". Det brukar inte funka så bra i tätbebyggelse.

Ursprungligen av Movie42:

Har du fortfarande inte provat att byta kanaler? Det är väl det man gör först? Kanske efter att man scannat vilka andra WiFi-nät man får in.
Du skrev "Automatisk kanalinställning på nåde 5Ghz o 2.4Ghz". Det brukar inte funka så bra i tätbebyggelse.

Ska kolla på det

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-10 09:18

Eftersom du har bryggat AirportExtreme är det väl onödigt att byta den till en router? Köp en Ubiquiti AP istället (inlägg #12).

Ursprungligen av Movie42:

Har du fortfarande inte provat att byta kanaler? Det är väl det man gör först? Kanske efter att man scannat vilka andra WiFi-nät man får in.
Du skrev "Automatisk kanalinställning på nåde 5Ghz o 2.4Ghz". Det brukar inte funka så bra i tätbebyggelse.

Fipplade runt en del med kanalerna i morse fick väldigt blandade resultat o som mest 80/77(testade med bredbandskollen) men, o det kan förstås bero på att jag inte hade en aning om vad jag sysslade med, rätt vad det var hamnade jag nere på "single digits" dvs under 10Mbit upp o ner. Hur som helst förblir wifi'n väldigt varierande. Det finns lite armeringsnät i vissa väggar(stötte på det när jag borrade för tv'n...

Jag ska kolla wifin som bbb's router skickar ut, den är nog på

Kan AE'n ha pajat av mina försök att ställa in en kanal manuellt? Skälet till att jag frågar är att igår kväll fick jag 78Mbit ner o 75 upp på nuvarande inställning. Alldeles nyss fick jag knappt 4 i vardera riktningen men nu har jag 71/51. Som sagt det fluktuerar nåt jävulskt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-12 10:08
Ursprungligen av Mymac4ever:

Kan AE'n ha pajat av mina försök att ställa in en kanal manuellt? Skälet till att jag frågar är att igår kväll fick jag 78Mbit ner o 75 upp på nuvarande inställning. Alldeles nyss fick jag knappt 4 i vardera riktningen men nu har jag 71/51. Som sagt det fluktuerar nåt jävulskt

Mäter du på 2,4 eller 5GHz?

Ursprungligen av Json_81:

Mäter du på 2,4 eller 5GHz?

Ingen aning o ingen aning ens om jag använder rätt verktyg för att mäta(Bredbandskollen-appen)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-12 16:33
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ingen aning o ingen aning ens om jag använder rätt verktyg för att mäta(Bredbandskollen-appen)

Sätt olika SSID på dem så kan du lätt testa.
2,4 störs av i princip allt.
Vad är det för generation av airporten?

Ursprungligen av Json_81:

Sätt olika SSID på dem så kan du lätt testa.
2,4 störs av i princip allt.
Vad är det för generation av airporten?

Gen3. Återkommer...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-12 20:58
Ursprungligen av Mymac4ever:

Gen3. Återkommer...

Det är en rätt gammal modell, utan stöd för AC-nät.
Tycker helt klart du ska slå till på en Ubiquiti AP istället.

Ursprungligen av Json_81:

Det är en rätt gammal modell, utan stöd för AC-nät.
Tycker helt klart du ska slå till på en Ubiquiti AP istället.

Eller testa med BBB's som har AC.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-13 10:33
Ursprungligen av barbapappa_86:

Eller testa med BBB's som har AC.

Hittar inte modell i tråden, men även om den har AC är de routrarna inte särskilt bra.

Ursprungligen av Json_81:

Sätt olika SSID på dem så kan du lätt testa.
2,4 störs av i princip allt.
Vad är det för generation av airporten?

Det var nog 2.4'an jag var ansluten till. Har nu satt eget namn på 5'an o anslutit till den. Verkar funka stabilare, möjl ska jag testa en annan kanal.

Ursprungligen av Json_81:

Hittar inte modell i tråden, men även om den har AC är de routrarna inte särskilt bra.

Modellen framgår tyvärr inte. Technicolor 799 som både BBB och Telia använder är enligt mig kraftfullare än en AE/TC. Även ComHems "WiFi Hub C1" är kraftfullare.

Com Hem säger att deras router har 7x7, medans BBB och Telia har 4x4. Tror att AE/TC har 2x2.

Citat:

Kraftfull router med den senaste generationens WiFi-teknik och sju antenner.

Senast redigerat 2017-08-13 15:01
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-13 15:30
Ursprungligen av Mymac4ever:

Det var nog 2.4'an jag var ansluten till. Har nu satt eget namn på 5'an o anslutit till den. Verkar funka stabilare, möjl ska jag testa en annan kanal.

Bra det. Nackdelen med 5GHz är att det inte har så lång räckvidd, särskilt på äldre modeller utan AC.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Modellen framgår tyvärr inte. Technicolor 799 som både BBB och Telia använder är enligt mig kraftfullare än en AE/TC. Även ComHems "WiFi Hub C1" är kraftfullare.

Com Hem säger att deras router har 7x7, medans BBB och Telia har 4x4. Tror att AE/TC har 2x2.

799 är den senaste, det finns en drös äldre modeller med. 799 bör mycket riktigt vara bättre än AE gen 3, troligen 789 också.
Fortfarande inte särskilt bra. Throughput i testmiljö är långt ifrån allt som är viktigt på en router.

Ursprungligen av Json_81:

799 är den senaste, det finns en drös äldre modeller med. 799 bör mycket riktigt vara bättre än AE gen 3, troligen 789 också.
Fortfarande inte särskilt bra. Throughput i testmiljö är långt ifrån allt som är viktigt på en router.

Då är vi överens Min poäng var precis som du skrev, att Technicolor 799 etc. är bättre än AE/TM.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag har satt båda mina routrar o min nas i ett väggmonterat skåp i hallen. En nackdel dock m detta är att min wifi blev lite begränsad i den bortre halvan av vardagsrummet o i det närmaste obefintligt på balkongen. Jag tror jag kan behöva en extender, någon som har tips?

Ev har jag funderat på att skaffa en Appletv, kan den isf utöka min wifi?

Skaffa programmet WiFiExplorer så slipper du gissa. Har du en bärbar dator så kan du flytta runt i lägenheter och mäta signalstyrkan. Du ser också vilka kanaler som är hårdast belastade. Ett praktiskt och trevligt program.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2017-08-13 18:47

Jag använder BBB:s Technicolor 749 Xtream och den är super, slår Asus AC66u med hästlängder.

Bevaka tråden