Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny MBP med touchbar; hur ändra om?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-08-13 21:29

Min gamla 15" MBP Retina har gett upp och är helt kass/trasig (grafikkort och skärm), och har fått en ny 15" MBP med sådan där touchbar längst upp.

Gillar inte nya tangentbordet. Hade mycket hellre haft det gamla fantastiskt fina som Apple brukade ha på sina Pro-maskiner och mina gamla 15":are.

Jag använder än så länge inte Touchbaren så mycket (hade som sagt gärna skippat den för ett bättre tangentbord), men skulle vara intressant att veta om man kan konfigurera om den efter egna önskemål på något sätt (både i Finder/desktop, och i olika applikationer)?

Då hade det iaf. varit lite mer nytta med den IMO.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2017-08-13 22:06
Ursprungligen av omartint:

Min gamla 15" MBP Retina har gett upp och är helt kass/trasig (grafikkort och skärm), och har fått en ny 15" MBP med sådan där touchbar längst upp.

Gillar inte nya tangentbordet. Hade mycket hellre haft det gamla fantastiskt fina som Apple brukade ha på sina Pro-maskiner och mina gamla 15":are.

Jag använder än så länge inte Touchbaren så mycket (hade som sagt gärna skippat den för ett bättre tangentbord), men skulle vara intressant att veta om man kan konfigurera om den efter egna önskemål på något sätt (både i Finder/desktop, och i olika applikationer)?

Då hade det iaf. varit lite mer nytta med den IMO.

"Anpassa Control Strip
Du kan även lägga till, ta bort eller ordna om Control Strip-knappar, även Siri.
I alla appar som har stöd för anpassning (som Finder), väljer du Innehåll > Anpassa Touch Bar. Tryck i området Touch Bar i Control Strip för att växla till anpassa Control Strip. Sedan använder du pekaren för att dra objekt som du vill ha från skärmen ned till Control Strip. Ordna om objekt genom att dra dem till vänster och höger i Control Strip, eller dra dem uppåt och ut ur Touch Bar om du vill ta bort dem. Tryck på Klar i Touch Bar eller klicka på Klar på skärmen när du är klar.
Du kan också komma till läget för att anpassa Control Strip genom att klicka på Anpassa Control Strip i avsnittet Tangentbord i Systeminställningar."
https://support.apple.com/sv-se/ht207055

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2017-08-14 11:06

Fint - tack!

Blev väldigt bra att t.ex. byta ut Siri-knappen emot Lås Skärm (iaf. om man använder datorn i jobbsammanhang).

Ursprungligen av omartint:

Jag använder än så länge inte Touchbaren så mycket (hade som sagt gärna skippat den för ett bättre tangentbord), men skulle vara intressant att veta om man kan konfigurera om den efter egna önskemål på något sätt (både i Finder/desktop, och i olika applikationer)?.

Ta en titt på BetterTouchTool:

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-14 20:26

Instämmer med @svanstrom.
Här är enartikel om hur man går tillväga med BTT.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-14 20:27

Instämmer med @svanstrom.
Här är en artikel om hur man går tillväga med BTT.

1
Bevaka tråden