Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4G-routers - starkare mottagning av signal

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag vistas stor delar av tiden på ett ställe i Östergötlands skärgård och skulle vilja ha en 4G-router med stark mottagning om det finns något sådant?
4G (och 3G) har väldigt dålig täckning här ute och ör rätt svajigt. Jag skaffade ett mobilt nätverk 4G-abb från Telia och fick en Huawei 4G-router med, vilken fungerar aningen bättre ån mobilen för det mesta(den kan jag ju lägga still på ett ställe), men skulle vilja boosta ännu mer.
Jag är lite osäker på tekniken, men finns det sådana med "starkare" antenn som gör att mottagningen blir bättre?

Vad rekommenderar ni?

Jag skulle heller inte ha något emot att kunna koppla in den så allt går via min time capsule station, går det lösa på något vis?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-15 10:12

Du bör sätta upp en yttre antenn om du ska få bättre förbindelse. Eller testa Net1, vilka har skapligt lång räckvidd. Den kan också behöva en yttre antenn.

Ursprungligen av theplague:

Hej!

Jag vistas stor delar av tiden på ett ställe i Östergötlands skärgård och skulle vilja ha en 4G-router med stark mottagning om det finns något sådant?
4G (och 3G) har väldigt dålig täckning här ute och ör rätt svajigt. Jag skaffade ett mobilt nätverk 4G-abb från Telia och fick en Huawei 4G-router med, vilken fungerar aningen bättre ån mobilen för det mesta(den kan jag ju lägga still på ett ställe), men skulle vilja boosta ännu mer.
Jag är lite osäker på tekniken, men finns det sådana med "starkare" antenn som gör att mottagningen blir bättre?

Vad rekommenderar ni?

Jag skulle heller inte ha något emot att kunna koppla in den så allt går via min time capsule station, går det lösa på något vis?

Har du sett Telias täckningskarta? Försök att lokalisera närmaste mast och placera routern högt.

Ursprungligen av kenjon:

Du bör sätta upp en yttre antenn om du ska få bättre förbindelse. Eller testa Net1, vilka har skapligt lång räckvidd. Den kan också behöva en yttre antenn.

Hmm hur fungerar det? Visste inte det gick. Nån vidare info? Kostnad?

Net1 har bättre än övriga alltså?

Ursprungligen av Saffran:

Har du sett Telias täckningskarta? Försök att lokalisera närmaste mast och placera routern högt.

Ska jag placera routern åt det hållet(mot närmsta ytterväg) inne i huset mena du? Uppe mot taket?

Ursprungligen av theplague:

Jag vistas stor delar av tiden på ett ställe i Östergötlands skärgård och skulle vilja ha en 4G-router med stark mottagning om det finns något sådant?

Något typ det här kanske? http://bcbj.org/antennae/lte_yagi_diy.htm

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-15 15:17
Ursprungligen av theplague:

Hmm hur fungerar det? Visste inte det gick. Nån vidare info? Kostnad?

Net1 har bättre än övriga alltså?

Det kräver att ditt modem har kontakt för yttre antenn. En antenn brukar ligga på 500-700 kr.
Net1 är en annan operatör, kör helt egna grejor.
https://www.net1.se/privat/

Om du tänker signa upp för net1 så läs facebook innan. Folk är väldigt besvikna.

Den här använder jag på mina föräldrars lantställe utanför Filipstad. Företaget är även väldigt hjälpsamma att konfigurera ut en bra lösning åt dig om du inte besitter de tekniska kunskaperna. http://www.lohelectronics.se/kommunikation/mo...

Läs även recensionerna på antennen samt detta blogginlägg: http://blog.lohelectronics.se/test-oka-presta...

  • Medlem
  • 2017-08-15 17:29
Ursprungligen av _empty:

Om du tänker signa upp för net1 så läs facebook innan. Folk är väldigt besvikna.

Min familj har haft Net1 uppe i sommarstugan och deras tjänster är skitdåliga. Går knappt att köpa sämre tjänster. Täckningen var dålig där uppe och kundtjänsten ohjälplig och otrevlig.

Tack alla för bra input, ska leta vidare baserat på infon jag fått!

1
Bevaka tråden