Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Välkommen till 99 – vi knyter ihop det digitala vardagslivet

Tråden skapades och har fått 251 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Erik.dv:

Det är inget konstigt att sidan blivit vad den blivit.

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

De som driver siten…
Ida Blix - registrerad för 13 år sedan med ca 2000 inlägg
jakobnilsson - registrerad för 3 år sedan med under 1000 inlägg
ekloev - registrerad för 2 år sedan med med under 500 inlägg
amandareventlid - registrerad för 1 år sedan med c:a 100 inlägg

Vi har medlemmar som enskilt lagt ner mer tid på siten än den sammanlagda skaran som nu driver den. Då är det helt naturligt att vi dels tycker mycket om hur sidan är eller varit och att vi då känner starka band till den.

Vad som kan ses som lite oturligt är att dessa tidigare eldsjälar (och många som redan lämnat sidan tror jag) inte fått vara med i utveckling och utformningen av nya sidan.

Eller...

Jag, 9645 inlägg, registrerad för 10 år sedan och jag är positiv till ändringen. Ska inte jag räknas in?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 12:21
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu när jag blev indragen som ett exempel på medlemmar som tycker till, så vill jag förtydliga min ståndpunkt.

Forumet:
- Så länge forumet finns kvar, och har kvar sina Apple-fokuserade forumdelar, så fortsätter jag hänga där.
- Om ni planerar att införa andra forumdelar, låt det då bli möjligt att "bygga" sin egen forumstartsida, där man väljer forumdelar. Detta har ju funnits tidigare.
- Och förändringar som ni gärna får göra redan idag: Lägg in "Marknad" och "Feedback" på "Nya inlägg"-sidan.

Artiklar/förstasida:
- Egentligen så struntar jag i vad ni gör med förstasidan och artiklarna. Ytterst sällan jag läser dem. I princip totalt ointressanta för mig.
- Men jag tycker att det är lite märkligt att man gör den här förändringen när medlemmarna ganska tydligt visat i tidigare diskussioner att detta var precis vad man inte ville ha. Och nu när ni bagatelliserar synpunkterna genom att säga att ni kan inte låta tre medlemmar styra, så bör det väl påpekas att det var nog betydligt fler än så som tyckte till då, och även nu.

Utseende:
- Låt det gå en vecka eller två. Några få kommer säkert att fortsätta ogilla färgerna, men de flesta lär vänja sig ganska snabbt.

Angående kommentaren om att bagatellisera tre medlemmar: det är absolut inte vad vi menade med den kommentaren, och vi är absolut medvetna om att det fanns många röster som sade att de inte ville ha den här utvecklingen. Det var också många röster som tyckte att det var rätt utveckling, och det är i slutändan den här utvecklingen som har pågått under en tid även om namnet 99mac har bestått. Och återigen, att vi har ny logotyp och nygammalt namn betyder ju inte att diskussionerna om Apple i forumet behöver ändras eller hur?

Kanske symptomatiskt för utvecklingen framöver: Att Monument Valley 2 har lanserats uppmärksammas med att man förhandsboka Androidversionen. Ingenting skrevs (vad jag har kunnat hitta) när iOS-versionen släpptes tidigare i somras...

http://www.99.se/artikel/10709-monument-valle...

  • Superhjälte
  • 2017-08-28 12:35

Spontan reaktion: Kul med nya pigga färger. Blir säkert bättre med tiden. Har noterat en längre tid att ni inte längre fokuserar på enbart Mac. Det är inte heller därför jag besöker sajten. Vill jag ha Macnyheter finns det betydligt bättre internationella nyhetssajter. 99 besöker jag för nyheter som "Utredning vill slopa Public Service-licensen", "Swedbank lägger ner tjänsten e-kort" och "Svensk kollektivtrafik kan vara på gång till Apples kartor" för att ta några exempel. Det vill säga sådant som jag inte ofta hittar på internationella nyhetssajter.

Ursprungligen av Alix:

Jo, visst, vi har märkt det. Men nu dröjer det ett tag. Opus moderandi i nuläget är att gjuta olja på vågorna. Mota Olle i grind. Eller byt ut mot valfritt ordspråk.

...o gömma alla Apple-relaterade trådar under den intetsägande rubriken "Översikt"

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 12:46

Jag har absolut inget emot ett breddat redaktionellt innehåll. Jag använder 99mac för mina tekniknyheter, mer intresserad än så är jag inte. Så länge Apple-produkter inte skalas ner så är jag ganska nöjd. Risken om sajten blir för bred är väl att vi hamnar i många fler "vi mot dom" diskussioner, när det trillar in folk som inte bryr sig, eller avskyr Apple. Det vore riktigt dåligt för 99.

Forumet får redaktionen mer än gärna pröva att få igång igen. Det är den svåra biten och jag tror inte det påverkas av redaktionellt innehåll. Det finns en bra sajt för att diskutera Apple som jag vet om och det är 99, men idag tar det sällan mer än några minuter att läsa igenom alla nya inlägg från en dag... om inte designen ändrats eller spotify rensat i spellistan ? Diskussionerna drar igång igen i samband med ett event och i efterdyningarna när folk beställer nya prylar, men däremellan känns det lite tomt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske symptomatiskt för utvecklingen framöver: Att Monument Valley 2 har lanserats uppmärksammas med att man förhandsboka Androidversionen. Ingenting skrevs (vad jag har kunnat hitta) när iOS-versionen släpptes tidigare i somras...

http://www.99.se/artikel/10709-monument-valle...

Jag älskar Monument Valley och pratade om det dels redan under WWDC-livesändningen, men också i vår podd. Men du har rätt i att det inte blev någon separat artikel.

http://www.99.se/artikel/10474-avsnitt-185-ip...

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske symptomatiskt för utvecklingen framöver: Att Monument Valley 2 har lanserats uppmärksammas med att man förhandsboka Androidversionen. Ingenting skrevs (vad jag har kunnat hitta) när iOS-versionen släpptes tidigare i somras...

http://www.99.se/artikel/10709-monument-valle...

Du har helt rätt i att vi inte skrev en separat nyhet för Monument Valley 2. Det bäddades in i nyheten om IOS 11, vi hoppade högt under live-sändningen när de presenterade att spelet släpptes till IOS och vi pratade om det i flera avsnitt av podden. Men den hade absolut kunnat få både en separat nyhet och till och med en recension i samband med att det släpptes.

Jag tycker mycket om de här nya färgerna och namnet 99 (men det är knappast någon som blir förvånad över det, har ju varit med att ta fram dem). Kommer fortfarande använda mina Apple-prylar privat och på jobbet och lyfta det intressantaste som de pysslar med. Men det finns också annat som är intressant och jag är helt säker på att det ryms här också.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 12:57
Ursprungligen av Dalle:

En fråga till @redaktionen : Med era nya mål som ni har formulerat, att forumet ska bli bredare, attrahera fler användare osv. Vad är det då som skiljer er från Sweclockers mfl? Varför ska besökarna besöka 99 istället för alla drygt 307 andra generella ospecificerade tekniksidor?
Är verkligen likriktning och ett trevligt comunity en säljande egenskap som saknas på internet?

`

SweClockers täcker ju de tekniktunga ämnena och inte alls det digitala vardagslivet som 99 täcker, med mobiler, bärbara datorer, online-tjänster, med mera. Trevligt community är absolut en nyckeldel i vilka vi är, 99 skulle inte vara speciell utan gemenskapen runt medlemmarnas hjärtefrågor, och diskussioner runt det redaktionella är en del av denna gemenskap.

Angående det redaktionella har vi jobbat på att göra innehållet mer unikt för oss och personerna som utgör 99-redaktionen, sedan ett tag tillbaks innan namnbytet, och det kommer vi jobba vidare på framöver. Vår tanke är att inte tänka lika mycket på traditionell nyhetsbevakning som tidigare, utan att istället hitta intressanta vinklar som är mer givande för gemenskapen och den svenska publiken. Det ska gälla allt från nyheter till guider, videoinnehåll, reportage och mer därtill, och vi har redan ett antal uppslag om kul och unika idéer vi vill utforska framöver. Vi hoppas och tror att det kommer vara givande på ett sätt som man inte kan få på 307 andra generiska tekniksidor.

Ursprungligen av Erik.dv:

Ett par av oss som reagerar nu…
Jesper Ohlsson - registrerad för 15 år sedan c:a 18 000 inlägg
Erik.dv - registrerad för 15 år sedan med c:a 7500 inlägg
Zinned - registrerad för 9 år sedan med c:a 8500 inlägg

Visst, visst…

Skulle också kunna flexa min siffror, men ärligt talat är det ett skevt mått på många plan. Även troll och provokatörer kan vara flitiga även om de förgiftar mer än de bygger upp, och svåra att skilja från de goda medlemmarna bara utifrån siffrorna.

Jag förstår om man känner starkt för sajten och dess historik om man varit med längre, jag gjorde det en gång i tiden. Men om man inte varit med och aktivt haft ansvar för att driva sajten, moderera sajten, försökt utveckla och förnya den i en värld som ständigt förändras – ta bara hur mycket Facebook lagt beslag på aktivitet tidigare förbehållet forum – har man inte heller hela perspektivet. Balansen mellan forum och nyheter är knepig. Någonstans måste man också våga testa.

Detta är inte första vändan av 99mac -> 99.se, men det är en annan tid nu. Vi kan sörja det 99mac som fanns för 10-15 år sedan, men den sajten, de människorna i det skedet i livet - det kommer inte tillbaka hursomhelst. Därmed inte sagt att det är givet att det blir bättre såhär, eller att man inte ska lyssna på aktiva medlemmar, bara att frågan är komplex. Hellre satsningar än sotdöden.

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-28 13:09

Så var dagen kommen...

1. Mer fokus på annat än Apple, jaja det går ju att leva med så länge det ändå finns ett starkt fokus på Apple när det väl gäller så det inte glöms bort.

2. Namnet, 99mac hade en speciell plats i mitt hjärta. Tråkigt att det är borta men förstår anledningen. Tycker inte om det men ingen dealbreaker.

3. Innehållet med mer egna guider, tester etc. ser jag som mycket bra! Precis det jag vill se. Bara det håller hög/djup nivå (nörd-nivå?). Så ett test av en pryl inte bara sträcker sig till att den är fin och gullig.

4. Färgerna.. för guds skull ändra färgerna. Ser i mitt tyckte hemskt ut med dessa ljusa eländiga färger. Gör ju nästan ont i ögonen. Rött istället för blått är ok men alldeles för ljus färg att användas på text mot ljus bakgrund i mitt tyckte. Den mintgröna är däremot bara hemsk.

EDIT: Blir fasen rädd varje gång jag öppnar händelselistan nu... snälla ändra

Jag må vara bitter till förändringen men ska väl ge det en chans. Ska inte ropa hej då riktigt än.

Senast redigerat 2017-08-28 13:20

Kul med nytt! Stort lycka till!
Men, varför inte SSL ännu?

  • Medlem
  • 2017-08-28 13:37
Ursprungligen av egonprint:

... Men, varför inte SSL ännu?

Bra fråga! Är inloggningen säker åtminstone (ibland sker den separat)?

Ursprungligen av Alix:

Bra fråga! Är inloggningen säker åtminstone (ibland sker den separat)?

Verkar inte som det, min webbläsare påpekade just att det inte var säker inloggning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 14:07

Då kanske ni släpper 99mac domänen till ett mac-forum…?

  • Medlem
  • Finspång
  • 2017-08-28 14:08
Ursprungligen av Erik.dv:

Då kanske ni släpper 99mac domänen till ett mac-forum…?

Kanske skulle damma av min 1mac.se domän nu och starta en Mac-sida och skrapa upp resterna av 99mac

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 14:09
Ursprungligen av egonprint:

Kul med nytt! Stort lycka till!
Men, varför inte SSL ännu?

Ursprungligen av Alix:

Bra fråga! Är inloggningen säker åtminstone (ibland sker den separat)?

Anledningen till att vi inte aktiverat SSL ännu är att det inte är kompatibelt med annonsformatet vi använder, och som annonsörer levererar material enligt. Men faktum är att vi testade att aktivera SSL hos FZ, och det har fungerat utan några större bekymmer faktiskt. Så att koppla på SSL även på 99 är på gång, vi kan dock inte svara på exakt när det sker. Men det kommer ske framöver!

Ursprungligen av egonprint:

Kul med nytt! Stort lycka till!
Men, varför inte SSL ännu?

Vi har en lång önskelista på grejer vi vill få gjort, nu kunde vi bara få till lite mindre förändringar, 99.se som ni ser idag är verkligen "work in progress". Vi håller på och rekryterar utvecklare som förhoppningsvis snart är på plats så vi kan börja beta av listan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 14:11
Ursprungligen av Adrian B:

Visst, visst… ;).

Jag håller helt med dig här, det var det enda sättet jag enkelt kunde illustrera skillnaden mellan ett antal användare som gnällde och redaktionen. Faktum är att jag började utgå från tiden man varit med men såg att en redaktör varit med lite längre (om än mindre aktiv).

Som du skriver, det handlar om att gå vidare till de forum / platser man känner sig hemma. 99 kommer förhoppningvis hitta en drös människor som känner sig hemma här.

Sen förstår jag 99mac och många sidor eller forum tidigare inte haft ekonomisk vinst som mål på samma sätt som jag antar de anställda (?) kräver idag. Landskapet ser också helt annorlunda ut än för 10-15 år sedan med YouTube och Facebook som äter mycket uppmärksamhet.

Utmaningen för 99 är att hitta sin egen nisch, just nu så är det redaktörerna, Amanda, Ida, Jakob och Andreas gör hela 99 gemytlig. Det är podden, videorecensionerna som är guldkornen. Forumet här anser jag vara rätt dött. Något som jag tycker att ni ska fokusera på är :

  • en gedigen Applesektion

  • Mobiler

  • guider typ, hur gör du din videologg, tips och tricks.

Renodla så att ni tar hand om bärbara delarna, förutom bärbara datorer, men tablets, telefoner. Skippa dubbla nyheter som tex Crashplan och TV-licensen. Besöker jag sweclockers och läser nyheten och vill vara med i diskussionen så vill jag inte att samma nyhet dyker upp på 99.

Färgvalet är inte min favorit, men det kanske kan ordna med en inställning så att man kan själv välja färger när man är inloggad. Ni gör mycket rätt och det är bra att ni vågar tänka nytt. De gamla rävarna må ha bra synpunkter de med, men ni på 99 skall locka nya läsare och tilltala majoriteten. Bra jobbat!

Vad betyder den gröna linjen som finns på vissa av inläggen?

  • Medlem
  • 2017-08-28 14:15
Ursprungligen av carlsson:

Vad betyder den gröna linjen som finns på vissa av inläggen?

Att minst tre medlemmar har gillat inlägget.

Ursprungligen av Alix:

Att minst tre medlemmar har gillat inlägget.

Oki, tack!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-08-28 14:30
Ursprungligen av Adrian B:

Visst, visst…

Skulle också kunna flexa min siffror, men ärligt talat är det ett skevt mått på många plan. Även troll och provokatörer kan vara flitiga även om de förgiftar mer än de bygger upp, och svåra att skilja från de goda medlemmarna bara utifrån siffrorna.

Jag förstår om man känner starkt för sajten och dess historik om man varit med längre, jag gjorde det en gång i tiden. Men om man inte varit med och aktivt haft ansvar för att driva sajten, moderera sajten, försökt utveckla och förnya den i en värld som ständigt förändras – ta bara hur mycket Facebook lagt beslag på aktivitet tidigare förbehållet forum – har man inte heller hela perspektivet. Balansen mellan forum och nyheter är knepig. Någonstans måste man också våga testa.

Detta är inte första vändan av 99mac -> 99.se, men det är en annan tid nu. Vi kan sörja det 99mac som fanns för 10-15 år sedan, men den sajten, de människorna i det skedet i livet - det kommer inte tillbaka hursomhelst. Därmed inte sagt att det är givet att det blir bättre såhär, eller att man inte ska lyssna på aktiva medlemmar, bara att frågan är komplex. Hellre satsningar än sotdöden.

Vi kan bara lyfta hatten till en mycket klok kommentar som sätter perspektiv på just den ändringen som har skett under åren, och hur vi som gemenskap och redaktion har ändrats med den under tiden. Satsningar och förändringar kan absolut leda till att vissa delar av gemenskapen känner att de inte längre är en del av den, men vi kan samtidigt inte stå kvar på samma plats som vi var på då för vare sig forummedlemmarna, Apple eller teknikbranschen är vad de var då. Tummen upp!

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 15:12
Ursprungligen av darkshippo:

Skippa dubbla nyheter som tex Crashplan och TV-licensen. Besöker jag sweclockers och läser nyheten och vill vara med i diskussionen så vill jag inte att samma nyhet dyker upp på 99.

Det håller ju inte, alla är inte inne på andra forum eller på samma forum som du. Bara för att Schibsted äger Aftonbladet och SvD så skulle jag aldrig kräva av dom att de inte publicerade samma nyheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-08-28 15:23
Ursprungligen av andas:

Det håller ju inte, alla är inte inne på andra forum eller på samma forum som du. Bara för att Schibsted äger Aftonbladet och SvD så skulle jag aldrig kräva av dom att de inte publicerade samma nyheter.

Om man rapporterar om samma sak vore ett förslag att vinkla det från olika håll. Just nu vet jag inte vinkeln 99 skulle ta kontra Sweclockers (tidigare var det mac vs PC men idag är världen mindre dator mot dator så att säga). Svenson vs techgeek?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2017-08-28 15:56
Ursprungligen av Erik.dv:

Om man rapporterar om samma sak vore ett förslag att vinkla det från olika håll. Just nu vet jag inte vinkeln 99 skulle ta kontra Sweclockers (tidigare var det mac vs PC men idag är världen mindre dator mot dator så att säga). Svenson vs techgeek?

Jag antar att det saker skrivs av olika redaktörer vilket i sig själv borde ge annorlunda vinkling, men eftersom jag inte är inne på Sweclockers så vet jag inte. Vissa nyheter är säkert intressanta för båda, medan det kan vara svårt att se varför vissa nyheter ska rapporteras på 99 eller vice versa. Det viktiga är att Sweclockers och 99 inte kan hålla på att kräva förstatjing på nyheter, det måste vara upp till de separata redaktionerna att avgöra vad som passar deras målgrupp.

Ni borde nog ta en översyn på hur den mobila versionen av sidan misshandlar strukturen.

Det som datorn ser ut såhär:

Ser nämligen ut såhär i iOS:

-hela det egentliga forumet är till synes dolt...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2017-08-28 16:19
Ursprungligen av Mymac4ever:

Ni borde nog ta en översyn på hur den mobila versionen av sidan misshandlar strukturen.

Det som datorn ser ut såhär:
Ser nämligen ut såhär i iOS:
-hela det egentliga forumet är till synes dolt...

Ah, dom bryr sig inte om iOS längre. Det här forumet är för alla andra numera.

Bevaka tråden