Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med nätverkskonfiguration önskas

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag bor i en villa, med ett el-/internetskåp i groventrén, där "dosan" från vår fiberleverantör sitter. Den har bara en Ethernet-utgång, och jag har drygt 10 ethernet-ingångar som är kopplade till vägguttag runt om i huset. Har tidigare haft en switch kopplad till fiber-dosan och sedan kopplat de vägguttag jag använt till switchen. Problemet som uppstod var att bara två uttag fungerade, vilket jag fick förklarat beror på att vi bara får två IP-adresser från vår internetleverantör.

Jag har en gammal router, D-Link DIR-615 som jag nu provat att koppla till fiber-dosan istället för switchen. Jag har i routerns inställningar inaktiverat wifi, då jag till vägguttaget i vardagsrummet har kopplat in vår Time Capsule. Time Capsulen står för wifi-nätverket här hemma och det är så jag helst vill ha det. Jag har också tre enheter inkopplade i Time Capsulen, trådbundet. Problemet som jag får nu när jag stoppat in D-Link-routern i switchens ställe är att Time Capsulen blinkar orange och i Airport-verktyg står det "Dubbel NAT". Jag har förstått att det hela går att lösa genom att ändra TC till bryggläge, men det har lett till lite följdfrågor då jag inte är så haj på hur det här med nätverk fungerar...

Är det fortfarande TC som förser mig med Wifi om jag ställer den i bryggläge? Kan TC fortfarande dela ut olika IP-adresser till de olika enheterna som är anslutna till den? I så fall känns det som ett enkelt sätt att lösa det hela på, men det är kanske för bra för att vara sant?

Annars har jag förstått att ett alternativ kan vara att ställa in D-Link-routern i bryggläge... Detta vet jag dock inte ens hur man gör, och framförallt, kommer den att kunna dela ut IP-adresser till de uttag jag ansluter till den eller hamnar jag i samma läge som med switchen (alltså att jag bara kan koppla in två av mina 10-15 vägguttag då jag från leverantören bara får två IP-adresser)?

Hoppas att ni förstår mina funderingar. Jag vill alltså att TC ska stå för Wifi (och förse de tre enheter som är anslutna med kabel med stabilt internet), men vill ändå kunna få fungerande IP-adresser till fler än två av mina vägguttag...

Alla tips mottages tacksamt

Så här borde det se ut:
Router/Modem från ISP ställd i bryggat läge
till
TC (som agerar Router både via WiFi och trådat)
till
Switch (för att täcka dina 10 uttag)

Det som kan göra det lite lurigt är att du säger att du får två fasta IP-adresser. Då behöver du sätta en switch först, och på den ena av portarna delar du ut internet till ditt LAN (där TC står med fast IP förutsatt att du satt modem innan i bryggat läge), medan du använder den andra porten till din utrustning som du vill ha det andra fasta IP:t till.

Ursprungligen av carlsson:

Så här borde det se ut:
Router/Modem från ISP ställd i bryggat läge
till
TC (som agerar Router både via WiFi och trådat)
till
Switch (för att täcka dina 10 uttag)

Det som kan göra det lite lurigt är att du säger att du får två fasta IP-adresser. Då behöver du sätta en switch först, och på den ena av portarna delar du ut internet till ditt LAN (där TC står med fast IP förutsatt att du satt modem innan i bryggat läge), medan du använder den andra porten till din utrustning som du vill ha det andra fasta IP:t till.

Okej, nu ska vi se om jag hänger med... Router/Modem från ISP, ISP = internetleverantör eller? Jag har ju ingen router/modem från dem direkt utan något som jag tror kallas en fiberkonverter, med bara en Ethernetutgång. Den har jag ingen aning om hur jag ändrar inställningar på (till bryggat läge alltså)...

Men du menar att jag kopplar fiberkonvertern till switchen, sedan en kabel från switchen till uttaget i vardagsrummet (där TC står) och en kabel till D-Link routern (där jag stängt av Wifi), som jag sedan kan koppla in fyra av mina andra uttag i?

För att förtydliga så har jag inget behov av att koppla in alla 10-15 uttag, utan klarar mig nog med 4.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-08-30 17:52
Ursprungligen av carlsson:

Så här borde det se ut:
Router/Modem från ISP ställd i bryggat läge
till
TC (som agerar Router både via WiFi och trådat)
till
Switch (för att täcka dina 10 uttag)

Det som kan göra det lite lurigt är att du säger att du får två fasta IP-adresser. Då behöver du sätta en switch först, och på den ena av portarna delar du ut internet till ditt LAN (där TC står med fast IP förutsatt att du satt modem innan i bryggat läge), medan du använder den andra porten till din utrustning som du vill ha det andra fasta IP:t till.

Ovan gäller OM man vill nyttja två externa IP-adresser.

Ursprungligen av reboot81:

Ovan gäller OM man vill nyttja två externa IP-adresser.

Okej, men ska jag koppla ihop allt som jag beskrev i inlägget ovan? Alltså min switch först, och sedan en kabel till uttaget där TC är inkopplad och en till D-Link routern (där wi-fi är inaktiverat). Från D-Link routern kan jag då välja att koppla in upp till fyra ytterligare uttag.

Har jag förstått allt korrekt eller kommer det bli pannkaka om jag konfigureras det hela så?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-30 20:07

Du kopplar en kabel direkt mellan fiberkonvertbern och till det uttaget som går till din TC. Den låter du stå som den är inställd, alltså inte i bryggat läge. Då sköter den alla inställningar för dina andra enheter.
Eftersom TC bara har tre uttag för enheter, och du behöver fyra, behöver du en switch efter TCn. Har du en switch, använd den. Har du inte det kan du använda din D-Link som switch. Ansluter du inget till WANporten behöver du inte ställa den i bryggat läge. Men slå av det trådlösa i den, och även dess inbyggda DHCPserver (att den inte ska dela ut adresser).

Ursprungligen av kenjon:

Du kopplar en kabel direkt mellan fiberkonvertbern och till det uttaget som går till din TC. Den låter du stå som den är inställd, alltså inte i bryggat läge. Då sköter den alla inställningar för dina andra enheter.
Eftersom TC bara har tre uttag för enheter, och du behöver fyra, behöver du en switch efter TCn. Har du en switch, använd den. Har du inte det kan du använda din D-Link som switch. Ansluter du inget till WANporten behöver du inte ställa den i bryggat läge. Men slå av det trådlösa i den, och även dess inbyggda DHCPserver (att den inte ska dela ut adresser).

Okej, jag förstår hur du menar, men jag tror att jag har varit lite otydlig... TCn står ju i vardagsrummet med tre enheter där inkopplade i den. Jag vill ha TCn i vardagsrummet, och inte i elskåpet i groventrén, har provat det, men får då klart sämre wifi. Utan det jag vill göra är att få tillgång till internet i åtminstone ytterligare två vägguttag (de är placerade på övre plan, så att dra kablar till alla enheter jag vill ha uppkopplade sladdbundet från TCn på nedervåningen känns inte som ett alternativ).

Men det går alltså inte att koppla som jag beskrev i mitt förra inlägg? I min värld skulle då TCn få en av min internetleverantörs två IP-adresser och D-Link-routern den andra, men det kanske inte är så enkelt det fungerar?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-08-31 06:55

Jo, det fungerar, men då får du två olika nät, eftersom du får olika IPnummer från din ISP.
Men det är väl två kablar dragna till varje uttag? Koppla i så fall fiberkonvertbern med en bygling till din TC där den står, och en kabel tillbaka till skåpet via det andra uttaget. Då kan du ställa switchen (eller D-Linken) i skåpet och koppla ut till de andra uttagen.
Eller använd din D-Link som router i skåpet, slå av wifi på den och brygga din TC. I så fall är det lättare att låta D-Linken vara den som lämnar ut IPadresser (DHCPserver), vilket jag tror den är inställd som som default.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-08-31 10:12

Börja med att ta ut din d-link på gården, hämta en slägga och gå loss på den.

Även om du har haft tur och fått en som inte strular konstant är det en gammal produkt som inte var särskilt bra när den kom (den klarar inte 100Mbit och troligen sänker du den med antal anslutningar om du nån gång startar en torrentnedladdning).

Sen sätter du din TC i skåpet ihop med en switch och kompletterar med accesspunkter och switchar där det behövs.

Ursprungligen av Json_81:

Börja med att ta ut din d-link på gården, hämta en slägga och gå loss på den.

Mina föräldrar har en sådan. Urusel med dlinks egna mjukvara men helt ok med dd-wrt. Står som repeater på andra våningen.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2017-09-09 10:41

Är det någon som har erfarenhet av mesh-nätverk under dessa förhållanden? Är det någon fördel mot att välja trådlös router plus extra accesspunkt?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-09 10:48

Det beror på. Ska du köra mesh trådlöst så får du sämre bandbredd beroende på meshteknik (en del kör egna kanaler för meshtrafiken). Täckningen däremot kan bli bättre, mer sömlös.
Klarar du dej inte med en AP (t ex Ubiquiti)? Behöver du två, använd kabel mellan dem, då får du full hastighet hela tiden.

1
Bevaka tråden