Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konvertera tabell till frames

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Jag har en design av en webbsite i form av ett dokument i FireWorks. Det är indelat med slices och exporterat som html och det fungerar fint.

På en av sidorna så har jag behov av att ett par rutor i tabellen skall vara egna frames (så jag kan hämta in dem från en annan databasbaserad webbsite).

Så finns det något enkelt sätt att med FireWorks eller Dreamweaver göra om en färdig tabell till ett frameset?

/Ola

<iframe> kan väl vara ett alternativ

Huh? Vad är det? Ett HTML-kommando eller?

/Ola

Det var det!

Fungerar tydligen i IE3 och finns i HTML 4. NN n/a. Finns med i HTML-referenslexikonet som finns inbyggt i Dreamweaver.

Skojigt, det visste jag inte att man kunde göra. Stort tack, skall testa med detta.

/Ola

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-30 16:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Det var det!

Fungerar tydligen i IE3 och finns i HTML 4. NN n/a. Finns med i HTML-referenslexikonet som finns inbyggt i Dreamweaver.

Skojigt, det visste jag inte att man kunde göra. Stort tack, skall testa med detta.

/Ola

Taz,

Två saker:

1) Som regel (tyvärr sällan med undantag) så producerar FW dålig kod med bl.a. colspan och rowspan taggar. Risken är stor att dom kommer att driva dig till vansinne. Använd FW till att fixa bilder, inte kod. Det skall du göra själv i DW.

2) iframes är bra så länge användaren har W3C DOM kompatibel browser. Men dom funkar inte i t.ex. NN4.xx (faktiskt överraskad när du säger att dom funkar i IE3). Vill du veta mer om t.ex. deras attribut, så kolla in W3Schools
Ett alternativ som lär funka crossbrowser och crossplatform är en extension hos Projectseven som kallas "Floating Frame".

Danne

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-30 16:42
Citat:

Så finns det något enkelt sätt att med FireWorks eller Dreamweaver göra om en färdig tabell till ett frameset?

PS:

Om du inte känner till den uppsjö av besvärligheter som väntar när man använder frames, så skippa den idén. Kolla här så får du en uppfattning om strulet.

Danne

iframes är ett bra alternativ, med det inte sagt hur kompatibelt det är med äldre webbläsare. Det framgick inte av Taz inlägg om det var en extern eller intern sida han skulle bygga ihop.

Jodå, JAG vet att frames är av ondo, men kunden har inte nått den insikten ännu. Sedan kan det vara en fördel när outbildade

Jag har inte märkt av något problem med att FW skulle producera konstig kod för tabeller, hittills har det i alla fall fungerat. Dock retar det mig att man får gå in och pilla lite i koden och tex ta bort den extra rad i toppen på varje tabell som FW gör med en rad med osynliga giffar som är en pixel hög. Så lite pill får man räkna med.

Att Iframe fungerar i IE3 och HTML4 står i DW Lexikon, det var därifrån jag tog den uppgiften. Men kompabilitet kan vara ett problem då det är en offentlig site.

Jag valde dock att lösa problemet med ett frameset på server 1 som läser in en sida från server 2 (med databasinformation) och där alla länkar och bilder i sidan på server 2 leder tillbaka till server 1, där resten av siten ligger.

Tack för er hjälp!

/Ola

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-08-31 22:18
Citat:

Jag har inte märkt av något problem med att FW skulle producera konstig kod för tabeller, hittills har det i alla fall fungerat. Dock retar det mig att man får gå in och pilla lite i koden och tex ta bort den extra rad i toppen på varje tabell som FW gör med en rad med osynliga giffar som är en pixel hög. Så lite pill får man räkna med.

Jo, FW genererar bl.a. colspan och rowspan taggar (som jag nämnde förut). Du kanske har haft tur hittills, men öka textens storlek i en browser, så kanske du kan se hur tabellen bryts isär. Jag tror jag hjälp hundratals designers med detta, och till slut gjorde jag en tutorial (på engelska) med en demonstration. Kolla här. Kanske kan vara till hjälp...

Jag använder PS och inte FW, men jag har hört att det finns en inställning så att du inte får de där 1 px transparenta giffarna (s.k. "shims"). Kolla runt och se om du hittar den.

Danne

1
Bevaka tråden