Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite datahistoria på Svd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-01 08:43

https://www.svd.se/har-fods-sveriges-dataindu...
Det var fascinerande att bl.a. få veta varför det heter dator på svenska.

Nån av er där ute kanske t.o.m var med och kan berätta hur det var.

https://unvis.it/svd.se/har-fods-sveriges-dat... (betalvägg).

Nej, riktigt så gammal är jag inte. Dock har jag gått på naturvetenskaplig linje med datavariant i början av 80-talet. På skolan fanns en klassuppsättning ABC80 med kassettstationer, några ABC800-någonting varav minst en med färg(!), några 5 1/4" floppystationer, kanske en hårddisk på några megabyte (minnet sviktar), samt en PET 2001 som dock var ett museiföremål redan då. Men i kursboken som jag har för mig var tryckt 1979*, så skrivs det utförligt om bland annat kärnminnen som ju det skrivs om i artikeln.

(*Antagligen inte första upplagan)

Sedan har jag faktiskt kvar en bok jag inte kunnat med att kasta: "Datorn i vardagslivet" som kom på svenska 1970 efter först ha tryckts i Storbritannien 1969. Massor av grymt snygga illustrationer. Överskådligt men väldigt tekniskt - inget jönsande (som faktiskt inte heller SvD-artikeln var, ovanligt nog). Jag måste ha fått den i present någon gång på 70-talet ihopbuntad med flera andra böcker i samma serie. Bokrea kanske?

Många utförliga exempel från industri, polis, sjukvård, bibliotek och trafikledning. Deras flödesdiagram är användbara än idag som exempel, även om de tekniska lösningarna (med hålremsor bl a) självklart är mindre tillämpliga.

Självklart skall de orange, gula eller avocadogröna datorerna stå i en byggnad som den här (ANZ Bank Computer Centre i Perth):

Senast redigerat 2017-09-04 09:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-01 11:47

Nä jag började först 1976 så jag är också lite senare.

Första datorn jag använde: HP2000F. Timesharingmaskin med BASIC

För att komma åt denna maskin användes en Teletype. Den integrerade hålrems-stansen och hålremsläsaren var perfekt för att spara program och data (man hade inte mycket plats på disken). En teletype är helt mekanisk! Absolut inga chip och inte ens en transistor någonstans. Ändå kan den skicka och ta emot text seriellt i 110 baud via RS-232. Klura på det alla whippersnappers! Den var underbart slamrig.

Lite senare fick jag använda en bordsdator för första gången. HP9845A. Inbyggd skrivare och två kassett-bandstationer!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-01 12:41

Använde den RS-232? Jag trodde det var strömslinga, men det kanske bara var militären som gjorde det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-01 13:38
Ursprungligen av johan_tanying:

Tack för hjälpen, tänkte inte så långt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-09-01 13:45

Gick på teknis i Lund, de som börja året innan mig, 1981 de hade programmering läsåret 1982/83, med hålkort.
Börja min programmerings kurs 1984, Fortran 77, terminal till VAX dator.

Började min utbildning 1982, gick ut 1984 på 2 årig Programmeringsteknisk högskoleutbildning - faktiskt med Norges svar på Facit - Norsk Data som gick omkull 1992 (enligt Wikipedia).

Deras "specialtrick" var den omvända "norska" notationen för filkopiering. Man skrev inte "copy from to" utan "copy to from" OCH... det första kommandot gjorde var att öppna destinationsfilen så att om du skrev fel... så hade du inte en chans att rädda dig. Ditt original försvann direkt när du tryckte enter...

Hann med att köra teletype på gymnasiet i datorklubben. Jag har för mig att vi spelade Star Trek (Trek73?) på teletype.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-09-03 18:20
Ursprungligen av johan_tanying:

För icke-prenumeranter: https://unvis.it/svd.se/har-fods-sveriges-dat...
...
"Datorn i vardagslivet" ...

Tack!

http://libris.kb.se/bib/8080014

1
Bevaka tråden