Hej!
Jag bor i en villa, med ett el-/internetskåp i groventrén, där "dosan" från vår fiberleverantör sitter. Den har bara en Ethernet-utgång, och jag har drygt 10 ethernet-ingångar som är kopplade till vägguttag runt om i huset. Har tidigare haft en switch kopplad till fiber-dosan och sedan kopplat de vägguttag jag använt till switchen. Problemet som uppstod var att bara två uttag fungerade, vilket jag fick förklarat beror på att vi bara får två IP-adresser från vår internetleverantör.
Jag har en gammal router, D-Link DIR-615 som jag nu provat att koppla till fiber-dosan istället för switchen. Jag har i routerns inställningar inaktiverat wifi, då jag till vägguttaget i vardagsrummet har kopplat in vår Time Capsule. Time Capsulen står för wifi-nätverket här hemma och det är så jag helst vill ha det. Jag har också tre enheter inkopplade i Time Capsulen, trådbundet. Problemet som jag får nu när jag stoppat in D-Link-routern i switchens ställe är att Time Capsulen blinkar orange och i Airport-verktyg står det "Dubbel NAT". Jag har förstått att det hela går att lösa genom att ändra TC till bryggläge, men det har lett till lite följdfrågor då jag inte är så haj på hur det här med nätverk fungerar...
Är det fortfarande TC som förser mig med Wifi om jag ställer den i bryggläge? Kan TC fortfarande dela ut olika IP-adresser till de olika enheterna som är anslutna till den? I så fall känns det som ett enkelt sätt att lösa det hela på, men det är kanske för bra för att vara sant?
Annars har jag förstått att ett alternativ kan vara att ställa in D-Link-routern i bryggläge... Detta vet jag dock inte ens hur man gör, och framförallt, kommer den att kunna dela ut IP-adresser till de uttag jag ansluter till den eller hamnar jag i samma läge som med switchen (alltså att jag bara kan koppla in två av mina 10-15 vägguttag då jag från leverantören bara får två IP-adresser)?
Hoppas att ni förstår mina funderingar. Jag vill alltså att TC ska stå för Wifi (och förse de tre enheter som är anslutna med kabel med stabilt internet), men vill ändå kunna få fungerande IP-adresser till fler än två av mina vägguttag...
Alla tips mottages tacksamt