Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kalendern lägger in saker på fel dag, gas-lightar ical mig?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Titt som tätt kommer de kalender-inbokningar jag gör in på fel dag. Och det är lite för ofta nu.

Sedan ett första gången det hänt har jag blivit notorisk på att få in det på rätt dag, dubbel/trippel-kollar med den jag sitter med. Nu närmast ett läkarbesök som hamnat på onsdag morgon istället för måndag morgon. Jag trippelkollade när jag la in det! Jag begriper det inte! Häromdagen var det en aktivitet med jobbet som hamnade en dag efter istället.

När jag lägger in ett event:
0. Öppnar kalender-appen, kopplad till mitt gmail-konto.
1. Går till dagen det gäller
2. Trycker på +
3. Skriver in vad det gäller. Ibland vill jag skriva in plats och den ger förslag och då ÄNDRAR den tiden?! Så jag brukar aldrig ta tar aldrig förslag.
4. Ibland, ibland vill jag specificera klockslag. Då händer det med scroll**** att den ändrar på dagen också.
5. Sparar.
6. Kontrollerar att det kommer in på rätt dag. Det borde jag väl kunna fånga upp när jag lagt in det?
7. Två månader senare får jag en sms-påminnelse om eventet jag la in,på en annan dag.

Vad är det jag missar?

Jag blir superstressad av att inte kunna lita på min egen kalender! Väldigt mycket kan bli otroligt fel och det är jag som får panik-ändra saker. Det finns inte heller en chans att gå tillbaka o se ifall _jag_ la in den fel eller om _kalendern_ inte är pålitlig.

Jag vet inte ens hur jag ska felsöka

SÅ mina funderingar:
- Är det något inställning jag har missat någonstans?
- Kan man stänga av de där ****** förslagen på platser?
- Finns det någon kalender som har en annan, bättre dialog, för att lägga in kalender-event? Jag vill inte både byta dag och tid i samma scroll-panel. Det är den avgörande punkten, tror jag, där jag sett att det kan bli fel med dagen. Jag är villig att betala, dyrt, för en stabil och väldigt enkel kalender. Är inte intresserad av "natural language input" osv. Bara den kan visa jobbets exchange o min gmail samtidigt.

En fristående fråga:
Är det någon mer än jag som ibland inte har en markör för vilken dag jag är på? Inte i läget när jag lägger in något utan när jag kollar igenom dagarna framöver i översikten.

Skrev ett långt rant igår för mig själv, om hur jag blir allt mer tveksam till Apples förmåga till att skapa mjukvara.
Kanske dags för en analog kalender för mig nu. :¨/

** edit: Hittade hur man slog av förslag på plats! Men också att jag inte är ensam om problematiken...

Senast redigerat 2017-09-09 11:31
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-09 11:33
Ursprungligen av klarabara:

Titt som tätt kommer de kalender-inbokningar jag gör in på fel dag. Och det är lite för ofta nu.

Sedan ett första gången det hänt har jag blivit notorisk på att få in det på rätt dag, dubbel/trippel-kollar med den jag sitter med. Nu närmast ett läkarbesök som hamnat på onsdag morgon istället för måndag morgon. Jag trippelkollade när jag la in det! Jag begriper det inte! Häromdagen var det en aktivitet med jobbet som hamnade en dag efter istället.

När jag lägger in ett event:
0. Öppnar kalender-appen, kopplad till mitt gmail-konto.
1. Går till dagen det gäller
2. Trycker på +
3. Skriver in vad det gäller. Ibland vill jag skriva in plats och den ger förslag och då ÄNDRAR den tiden?! Så jag brukar aldrig ta tar aldrig förslag.
4. Ibland, ibland vill jag specificera klockslag. Då händer det med scroll**** att den ändrar på dagen också.
5. Sparar.
6. Kontrollerar att det kommer in på rätt dag. Det borde jag väl kunna fånga upp när jag lagt in det?
7. Två månader senare får jag en sms-påminnelse om eventet jag la in,på en annan dag.

Vad är det jag missar?

Jag blir superstressad av att inte kunna lita på min egen kalender! Väldigt mycket kan bli otroligt fel och det är jag som får panik-ändra saker. Det finns inte heller en chans att gå tillbaka o se ifall _jag_ la in den fel eller om _kalendern_ inte är pålitlig.

Jag vet inte ens hur jag ska felsöka

SÅ mina funderingar:
- Är det något inställning jag har missat någonstans?
- Kan man stänga av de där ****** förslagen på platser?
- Finns det någon kalender som har en annan, bättre dialog, för att lägga in kalender-event? Jag vill inte både byta dag och tid i samma scroll-panel. Det är den avgörande punkten, tror jag, där jag sett att det kan bli fel med dagen. Jag är villig att betala, dyrt, för en stabil och väldigt enkel kalender. Är inte intresserad av "natural language input" osv. Bara den kan visa jobbets exchange o min gmail samtidigt.

En fristående fråga:
Är det någon mer än jag som ibland inte har en markör för vilken dag jag är på? Inte i läget när jag lägger in något utan när jag kollar igenom dagarna framöver i översikten.

Skrev ett långt rant igår för mig själv, om hur jag blir allt mer tveksam till Apples förmåga till att skapa mjukvara.
Kanske dags för en analog kalender för mig nu. :¨/

Har du rätt tidzon? https://www.organicweb.com.au/20345/general-t...
Förslag på tid baseras på vad klockan är när du lägger in eventet. Så just nu ger den förslag på 11:00-12:00.

Att den ger förslag på andra datum tror jag hänger ihop med att du har datuminfo i tidigare event som den snappar upp (fel).

Vad jag skulle gjort är att inaktivera/ta bort den gamla g-kalendern, och börja på ny kula. Se om iOS "glömmer". Själv gillar jag platsförslagen, det ger mig adressen rätt så fort jag matar in "Tand...". Sen får jag avresetid osv.

Har du provat Googles kalenderapp?

Fristående frågan, jo dagens datum är markerat. Har du automatisk tid inställd i mobilen?

Håll ut, kan hända att iOS 11 kommer med buggrättningar!

Ursprungligen av reboot81:

Har du rätt tidzon? https://www.organicweb.com.au/20345/general-t...
Förslag på tid baseras på vad klockan är när du lägger in eventet. Så just nu ger den förslag på 11:00-12:00.

Att den ger förslag på andra datum tror jag hänger ihop med att du har datuminfo i tidigare event som den snappar upp (fel).

Vad jag skulle gjort är att inaktivera/ta bort den gamla g-kalendern, och börja på ny kula. Se om iOS "glömmer". Själv gillar jag platsförslagen, det ger mig adressen rätt så fort jag matar in "Tand...". Sen får jag avresetid osv.

Har du provat Googles kalenderapp?

Fristående frågan, jo dagens datum är markerat. Har du automatisk tid inställd i mobilen?

Håll ut, kan hända att iOS 11 kommer med buggrättningar!

Tack för ditt svar!

jag kollade igenom telefonen, eller telefonerna: en för jobbet och en hemma. Automatisk tidzon på en av dem, rätt tidzon var inställd dock. Den andra hade manuellt inställd på rätt tidzon, bägge är på manuellt nu. Jag ska ta en titt på mina ipads och datorerna också. (too much stuff...)

Jag har stängt av de där platsförslagen nu. Osäker på hur du menar, går det att bara ge platsförslag utan att även lägga in tiden? ?
Försöker hålla ut men jag har dåligt tålamod när sånt här strular...

Googles kalender-app har jag inte testat, kan man använda exchange i deras också? Överväger Android nästa varv...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-09-09 12:24

Hur slog du av Platsförslagen?

Edit: Hittade det i iOS men inte på Macen...

@kenjon jag har inte hittat det heller på Macen, men hoppas hitta det snart. Borde ju gå att göra något åt det i terminalen om inte annat?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-10 20:24
Ursprungligen av kenjon:

Hur slog du av Platsförslagen?

Edit: Hittade det i iOS men inte på Macen...

Läser ju som en kratta idag, tack ska genast kolla på det där!

Jag kan tipsa om att sänka vitpunkten under accessibility-inställningarna på telefonen, bild-delen tror jag det var under. När du ändå är i inställningarna o meckar Det blir lite snällare mot ögonen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-09-11 01:05
Ursprungligen av klarabara:

Läser ju som en kratta idag, tack ska genast kolla på det där!

Jag kan tipsa om att sänka vitpunkten under accessibility-inställningarna på telefonen, bild-delen tror jag det var under. När du ändå är i inställningarna o meckar Det blir lite snällare mot ögonen

Tack den är på, men det syns inte på skärmdumpar.
(ok, jag kör inte med alltid med 99%!)

1
Bevaka tråden