Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

splitta fiber mellan modem och airport express?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har flyttat in i en lägenhet med fiber från telia. Ett uttag i hallen, och ett uttag i vardagsrummet. Varje uttag har två portar, A & B. För att få modemet att funka i uttaget i vardagsrummet (uttag 2) var jag (efter telefonsamtal med Telia) tvungen att koppla en ethernetsladd mellan port A & B i uttaget i hallen. Tyckte det lät konstigt, men det funkade.
Nu till min fråga: Jag har en rätt avlång lägenhet, och när modemet ligger i vardagsrummet, vid uttag 2, så når inte riktigt signalen till andra delen av lägenheten, så jag funderade på detta:
Kan jag ha modemet i hallen, kopplat till uttag 1, och sedan en airport express i vardagsrummet? Kan jag isåfall använda den färdigdragna nätverkskabeln för att koppla ihop modem och airport? Och kan jag köra airporten som slave på samma wifi, eller behöver jag olika wifis för hall och vardagsrum?

Många frågor
tack!

Ett flödesschema på hur allt är inkopplat/anslutet skulle hjälpa, men jag tror att en enhet med stöd för tex mesh kan duga, exempelvis Plume: https://www.plumewifi.com/

Om du i baksidan av lägenheten främst vill köra med kabel till ATV eller motsvarande, då kan det räcka med en PLC som kopplas från din router och ut i elnätet.

Det brukar se lite olika ut beroende på hur operatören har installerat det. Låter som på dig att de har gått på alternativ A på bilden.

Senast redigerat 2017-10-06 11:30
Ursprungligen av 404error:

Hej!
Jag har flyttat in i en lägenhet med fiber från telia. Ett uttag i hallen, och ett uttag i vardagsrummet. Varje uttag har två portar, A & B. För att få modemet att funka i uttaget i vardagsrummet (uttag 2) var jag (efter telefonsamtal med Telia) tvungen att koppla en ethernetsladd mellan port A & B i uttaget i hallen. Tyckte det lät konstigt, men det funkade.
Nu till min fråga: Jag har en rätt avlång lägenhet, och när modemet ligger i vardagsrummet, vid uttag 2, så når inte riktigt signalen till andra delen av lägenheten, så jag funderade på detta:
Kan jag ha modemet i hallen, kopplat till uttag 1, och sedan en airport express i vardagsrummet? Kan jag isåfall använda den färdigdragna nätverkskabeln för att koppla ihop modem och airport? Och kan jag köra airporten som slave på samma wifi, eller behöver jag olika wifis för hall och vardagsrum?

Många frågor
tack!

Du kan väl ha både modemet och airporten i vardagsrummet?

Modem? Det behövs väl inget modem på en fiberförbindelse? Menar du router?

"Modem" = Fiberkonverter antagligen. Sitter före routern.

Ursprungligen av johan_tanying:

"Modem" = Fiberkonverter antagligen. Sitter före routern.

Ja, så tänkte jag också först. Men den sitter ju där den sitter - dvs där fibern kommer in i lägenheten. Den kan man inte flytta omkring hur som helst.

Men här pratar man ju om att flytta den (hallen eller vardagsrummet) - och därav min teori att hen menade routern.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, så tänkte jag också först. Men den sitter ju där den sitter - dvs där fibern kommer in i lägenheten. Den kan man inte flytta omkring hur som helst.

Men här pratar man ju om att flytta den (hallen eller vardagsrummet) - och därav min teori att hen menade routern.

Så tror jag med. Då tror jag mest på en PLC för att få täckning.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Så tror jag med. Då tror jag mest på en PLC för att få täckning.

Vad menar du med PLC? (I min värld är det en Programmable Logic Controller)

Och till TS:
Om du har en router så borde det funka att göra så som du föreslår. Alltså koppla routerns WAN anslutning till uttaget där du får din externa IP-adress (borde vara port A/1) och sen kopplar du en kabel mellan en av routerns LAN portar till port B/2. Din airport express kan du sen konfigurera upp med samma SSID (om det är en trådlös router) och lösenord som på routern så bör dina enheter hoppa automatiskt mellan dem. Kom bara ihåg att sätta Airporten i bryggläge så att routern delar ut IP-nummer.

Ursprungligen av suddgummi:

Vad menar du med PLC? (I min värld är det en Programmable Logic Controller)

Power Line Connector: https://sv.wikipedia.org/wiki/Eln%C3%A4tskomm....

1
Bevaka tråden