Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TP-link Deco M5 Mesh-system

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har erfarenhet av denna eller andra meshlösningar?

Jag funderar på att byta ut min wi-fi lösning och funderar på meshnätverk

Här har du lite korta recensioner: https://m.prisjakt.nu/product/4295713/user-re...

De verkar ok. Själv gillar jag ubiquiti or plume. I övrigt är det svårt att tycka till då du inte beskriver miljö, bor du i lägenhet, villa, hur stort etc.

Om du är intresserad av M5 kan jag meddela att TP-Link kommer med ett nytt bättre system senare i år som bl.a. kommer klara högre hastigheter. Det var svaret jag fick från TP-Link för en månad sedan när jag skickade in en fråga om det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-08 15:26

Om det gäller enklare installationer så fungerar nog de flesta mesh-produkter ok.

Men har du högre krav och eller svårare miljöer så rekommenderar jag Ubiquiti Networks UniFi.
https://www.ubnt.com/products/#unifi

I filmen syns UniFi Switch 8-150W, men den är overkill för de flesta vanliga installationer, UniFi Switch 8-60W passar oftast bättre.

Ubiquiti har även en enklare paketlösning, Ubiquiti Networks AmpliFi HD:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3748775

Senast redigerat 2017-10-08 17:05

Jag körde netgear Orbi i 3 veckor. Och det fungerade helt super, enorma hastigheter mellan mina 2 enheter i mitt 120 m2-hus (enplan). Sen kom en automatisk uppdatering som gjorde att det gick från superbt till väldigt instabilt. Tröttnade och lämnade tillbaka det. Slutade med att jag drog en kabel genom vind och väggar högt och lågt mellan mina tidigare Airport Extremes och nu fungerar allt ännu bättre.

Med det sagt så var mesh något som ändå visade sig fungera, men Netgear hade vissa mjukvaruproblem men gissar på att man nu åtgärdat detta.

Tack för tipsen.

Fick hem ett Deco M5, (via Tyskland <2000:-/3pack) idag.Installation smärtfritt. Funkar perfekt. Plötsligt säckade alltihop. Deco-appen ville inte (2 enheter av 3 fanns inte med) Omstart av en enhet, så var alltihop igång igen. Verkar bra iaf, bättre mottagning än förut. Hade 2 Apple extreme, lite extenders o powerline (Homeplug) förut. Slipper all programmering om man tar ut enhet från vägguttag. Eller om ngt annat kajkar.
(felet kan ha uppstått om man har samma lösenord på flera grejjor än Deco'n)

www.fluidmesh.com använder vi på jobbet!

Ursprungligen av rudmark:

Fick hem ett Deco M5, (via Tyskland <2000:-/3pack) idag

En länk på den tack

BTW. Elgiganten har medlemsextrapris på Velop under helgen

Just nu så känner jag för att prova med Velop istället - avgörande faktor är Elgigantens generösa returpolicy som gör det mer riskfritt att verifiera att detta ger mig en bättre täckning hemma

Edit: Var och köpte ett tvåpack Velop igår. Väldigt nöjd med den upplevda förbättringen efter 12 timmar... Stabilare täckning och väldigt enkel samt applelik installation. Har även den gamla TimeCapulsen inkopplad via ethernet så att jag kan fortsätta med mina timemachine backuper

BTW: Har ett tvåvånings radhus med en enhet per våning nu

Senast redigerat 2017-10-21 05:55
1
Bevaka tråden