Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi hårdtestar Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Andreas tv-bänk har sedan en vecka prytts av Apples senaste 4K-kapabla Apple TV. Den erbjuder helt klart framsteg, men HDR-stödet behöver förbättras.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-13 14:16

"+ Köpta 1 080p-filmer konverteras automatiskt till 4K."

Borde nog stå "uppgraderas automatiskt" då konverteras låter som de skalas upp.

Det borde även stå 1080p inte 1 080p, även om ni säkert är 08:0r hela bunten!

Ser väldigt krångligt ut med att ändra format osv. Tänker så många som inte kommer ha en aning. Måste ju vara möjligt att du väljer tv du har (om inte metadata finns via hdmi?) i TVOS sen ska valen självutföras utifrån produkten med dess metadata.

Ursprungligen av D_Odell:

Ser väldigt krångligt ut med att ändra format osv. Tänker så många som inte kommer ha en aning. Måste ju vara möjligt att du väljer tv du har (om inte metadata finns via hdmi?) i TVOS sen ska valen självutföras utifrån produkten med dess metadata.

All metadata som behövs finns i tv:n och läses via HDMI (EDID). Väldigt många andra produkter klarar av att skifta vid behov, så ur den aspekten är det lustigt att Apple gjort det såpass klumpigt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-13 17:10
Ursprungligen av emilakered:

All metadata som behövs finns i tv:n och läses via HDMI (EDID). Väldigt många andra produkter klarar av att skifta vid behov, så ur den aspekten är det lustigt att Apple gjort det såpass klumpigt.

En anledning är nog att Apple vill ha saker "konsekventa". Byte av upplösning, SDR / HDR eller Hz kan behöva re-synca kopplingen till TV'n. Att köra 24 Hz i ett GUI är också hemskt (speciellt när man byggt det som Apple gjort).

Med det sagt borde Apple lösa detta bättre. Man borde ha en lista på "automatiska upplösningar" och även ha en "force setting X" så man kan forcera in det man vill ha.

Tittar vi på exempelvis en PS4 Pro så är saker snarlika som Apple TV även om de är något mer automagiska så är det ofta "per app" och du kan där inte ha en HDR och SDR app uppe samtidigt och skifta mellan HDR och SDR - den låser sig alltid till HDR om du kör en HDR app.

Ursprungligen av Erik.dv:

En anledning är nog att Apple vill ha saker "konsekventa". Byte av upplösning, SDR / HDR eller Hz kan behöva re-synca kopplingen till TV'n. Att köra 24 Hz i ett GUI är också hemskt (speciellt när man byggt det som Apple gjort).

Med det sagt borde Apple lösa detta bättre. Man borde ha en lista på "automatiska upplösningar" och även ha en "force setting X" så man kan forcera in det man vill ha.

Tittar vi på exempelvis en PS4 Pro så är saker snarlika som Apple TV även om de är något mer automagiska så är det ofta "per app" och du kan där inte ha en HDR och SDR app uppe samtidigt och skifta mellan HDR och SDR - den låser sig alltid till HDR om du kör en HDR app.

Jo, kopplingen behöver syncas om eftersom tv:n byter läge - absolut! Det handlar dock om någon eller några sekunders svart skärm, som skulle kunna hända vid start av till exempel HDR-material. Netflix i min tv klarar av det utmärkt - när HDR-material startar byter den läge, när det stoppas byter den tillbaka. Rent krasst är det ju vid video i fullskärm (för ATV) som det spelar någon roll.

PS4 Pro gör det väl också rätt automatiskt, eller jag kankse missförstår dig? Har jag en HDR-kompatibel kedja och startar ett HDR-spel så byter tv:n läge. Minns jag rätt håller den sedan HDR även om jag plockar upp overlay-meny. Hur det är med PiP-saker (om det är vad du menar) vet jag faktiskt inte, aldrig blivit av att testa.

Fult med den vita ringen.

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-13 18:07
Ursprungligen av emilakered:

Jo, kopplingen behöver syncas om eftersom tv:n byter läge - absolut! Det handlar dock om någon eller några sekunders svart skärm, som skulle kunna hända vid start av till exempel HDR-material. Netflix i min tv klarar av det utmärkt - när HDR-material startar byter den läge, när det stoppas byter den tillbaka. Rent krasst är det ju vid video i fullskärm (för ATV) som det spelar någon roll.

PS4 Pro gör det väl också rätt automatiskt, eller jag kankse missförstår dig? Har jag en HDR-kompatibel kedja och startar ett HDR-spel så byter tv:n läge. Minns jag rätt håller den sedan HDR även om jag plockar upp overlay-meny. Hur det är med PiP-saker (om det är vad du menar) vet jag faktiskt inte, aldrig blivit av att testa.

Jag håller delvis med dig att det borde inte vara några problem men så kommer jag att tänka på att jag själv använder app-växlaren på ATV4 ganska mycket och där skulle det se fullständigt förfärligt ut om det blev svart skärm några sekunder när man växlade till en annan app som t ex inte är HDR.

Ursprungligen av EnDumEn:

Jag håller delvis med dig att det borde inte vara några problem men så kommer jag att tänka på att jag själv använder app-växlaren på ATV4 ganska mycket och där skulle det se fullständigt förfärligt ut om det blev svart skärm några sekunder när man växlade till en annan app som t ex inte är HDR.

Okej, det kan jag köpa! Nu ser det ju dock förfärligt ut ändå, eftersom Apple HDR-konverterar..

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2017-10-13 18:12
Ursprungligen av emilakered:

Jo, kopplingen behöver syncas om eftersom tv:n byter läge - absolut! Det handlar dock om någon eller några sekunders svart skärm, som skulle kunna hända vid start av till exempel HDR-material. Netflix i min tv klarar av det utmärkt - när HDR-material startar byter den läge, när det stoppas byter den tillbaka. Rent krasst är det ju vid video i fullskärm (för ATV) som det spelar någon roll.

PS4 Pro gör det väl också rätt automatiskt, eller jag kankse missförstår dig? Har jag en HDR-kompatibel kedja och startar ett HDR-spel så byter tv:n läge. Minns jag rätt håller den sedan HDR även om jag plockar upp overlay-meny. Hur det är med PiP-saker (om det är vad du menar) vet jag faktiskt inte, aldrig blivit av att testa.

Jo precis Emil, när man aktiverar HDR-innehåll på PS4 Pro växlar den automatiskt över till HDR-läge, och stänger man ner innehållet (spel, film, etc) växlar den tillbaks. Det går så pass snabbt att det inte är det minsta störande för mig.

Det som skrämmer iväg mig mest är allt tekniskt blaha.. Jag vill bara se film ibland och absolut inte leka med några inställningar
På ett sätt är det kul att se när folk brinner för sitt intresse iofs. Men själv vill jag ha det superenkelt och smidigt bara.

Ursprungligen av Tjosansa:

Det som skrämmer iväg mig mest är allt tekniskt blaha.. Jag vill bara se film ibland och absolut inte leka med några inställningar

Kör SDR och vänta med HDR tills du känner tiden är inne. Det här teknikskiftet kommer ta år och decennier.

Senast redigerat 2017-10-14 10:49
Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Kör SDR och vänta med HDR tills du känner tiden är inne. Det är teknikskiftet kommer ta år och decennier.

Fast om jag i princip bara hyr filmer via iTunes så borde det väl funka bra?

Ursprungligen av Redaktionen:

Andreas tv-bänk har sedan en vecka prytts av Apples senaste 4K-kapabla Apple TV. Den erbjuder helt klart framsteg, men HDR-stödet behöver förbättras.

Läs hela artikeln här

Fungerar 24Hz även på 1080p eller det är 4k som gäller då?

Det var en rejäl redogörelse. Tack för det! Inte så enkelt man tror detta med 4K och HDR. Även HDMI-kabeln måste vara rätt. Nu har jag ju köpt ATV4K för att få det bästa av det min TV (LG OLED) kan leverera, så jag kommer ha det bästa läget inställt och enbart se de filmer som har den standarden, via ATV. Resten av tv och film kan jag lika gärna se på Telias tv-box så slipper jag att ändra inställningarna i ATV.

Så där i största allmänhet behöver HDMI-standarden moderniseras så att det går att växla frekvens och format utan att handskaka om och synkronisera signalen på nytt. För det börjar bli så många format som kan och bör komma ur en och samma källa. Variabel frekvens är på tapeten för HDMI 2.1 och det fungerar smärtfritt med AMD-grafikkort och Freesync-skärm över HDMI. Fast man har efter tio månader fortfarande inte spikat version 2.1. Min optimistiska inbillningsförmåga säger mig att man försöker finna en lösning på de här problemen.

Ursprungligen av Giljan:

Det var en rejäl redogörelse. Tack för det! Inte så enkelt man tror detta med 4K och HDR. Även HDMI-kabeln måste vara rätt. Nu har jag ju köpt ATV4K för att få det bästa av det min TV (LG OLED) kan leverera, så jag kommer ha det bästa läget inställt och enbart se de filmer som har den standarden, via ATV. Resten av tv och film kan jag lika gärna se på Telias tv-box så slipper jag att ändra inställningarna i ATV.

Litet inpass bara. Med reservation för att jag inte vet vad du menar med "rätt" runt HDMI-kabel, så finns det inga kablar som är "redo för HDR" eller liknande. Kablarna klarar av en viss bandbredd, men vilken data som skickas är inte relevant.

Anledningen jag flikar in är att det finns en utbredd missuppfattning runt "HDMI 2.0 kabel med HDR-stöd" och liknande - den typen av certifieringar eller versionsnummer finns inte. Bland annat Apple bidrar där genom utsvävningar på officiella webbplatsen.

För den som vill gräva ned sig rekommenderar jag Thomas utmärkta guider!
https://www.sweclockers.com/artikel/23945-bil...
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bil...

Ursprungligen av emilakered:

Litet inpass bara. Med reservation för att jag inte vet vad du menar med "rätt" runt HDMI-kabel, så finns det inga kablar som är "redo för HDR" eller liknande. Kablarna klarar av en viss bandbredd, men vilken data som skickas är inte relevant.

Anledningen jag flikar in är att det finns en utbredd missuppfattning runt "HDMI 2.0 kabel med HDR-stöd" och liknande - den typen av certifieringar eller versionsnummer finns inte. Bland annat Apple bidrar där genom utsvävningar på officiella webbplatsen.

För den som vill gräva ned sig rekommenderar jag Thomas utmärkta guider!
https://www.sweclockers.com/artikel/23945-bil...
https://www.sweclockers.com/artikel/22077-bil...

Tack för guiderna! Mycket matnyttig information om HDMI. Det jag mest menade med rätt kabel var vad jag såg i filmen av Thomas, att ATV:n kör en koll av kabeln. Det borde innebära att den avgör kabelns kapacitet. Alltså om den är bättre eller mindre lämpad för ändamålet.

Ursprungligen av Fredde82:

Fungerar 24Hz även på 1080p eller det är 4k som gäller då?

Okej ser inte ut att fungera enligt denna video där man ser fler upplösnings alternativ.
https://youtu.be/6YYI8qI0XiA

Ursprungligen av Fredde82:

Fungerar 24Hz även på 1080p eller det är 4k som gäller då?

Kollade precis och NEJ - det fungerar inte med 1080p/24 vilket är korkat i sammanhanget. Uppenbart att Apple inte har full koll på vad de sysslar med.

Ursprungligen av Giljan:

Tack för guiderna! Mycket matnyttig information om HDMI. Det jag mest menade med rätt kabel var vad jag såg i filmen av Thomas, att ATV:n kör en koll av kabeln. Det borde innebära att den avgör kabelns kapacitet. Alltså om den är bättre eller mindre lämpad för ändamålet.

Funktionen kollar om du får över bilden eller inte. Vilket handlar om bandbredd.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Kollade precis och NEJ - det fungerar inte med 1080p/24 vilket är korkat i sammanhanget. Uppenbart att Apple inte har full koll på vad de sysslar med.

Nej man blir inte direkt förvånad när det gäller Apple. Var typ detta och hevc som kunde gjort att man uppgradera från apple tv 4 men men vi från vänta några år till...

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Funktionen kollar om du får över bilden eller inte. Vilket handlar om bandbredd.

Okej! Tog för givet att det var HDMI-kabeln när det stod kabel. Borde kanske varit bättre om de kallade det någonting närmare bandbredd. Men så bra då vet jag det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-15 23:45
Ursprungligen av emilakered:

Jo, kopplingen behöver syncas om eftersom tv:n byter läge - absolut! Det handlar dock om någon eller några sekunders svart skärm, som skulle kunna hända vid start av till exempel HDR-material. Netflix i min tv klarar av det utmärkt - när HDR-material startar byter den läge, när det stoppas byter den tillbaka. Rent krasst är det ju vid video i fullskärm (för ATV) som det spelar någon roll.

PS4 Pro gör det väl också rätt automatiskt, eller jag kankse missförstår dig? Har jag en HDR-kompatibel kedja och startar ett HDR-spel så byter tv:n läge. Minns jag rätt håller den sedan HDR även om jag plockar upp overlay-meny. Hur det är med PiP-saker (om det är vad du menar) vet jag faktiskt inte, aldrig blivit av att testa.

PS4 Pro löser det halv-automatiskt. Som standard är allt SDR / 60 Hz. Startar du en app som har HDR-stöd växlar TV’n till HDR men PS4:an verkar här låsa sig till HDR. Växlar du från ett HDR-spel till huvudmenyn så är allt kvar i HDR. Inte så optimalt.

Sedan har du appar som Netflix med blandat SDR och HDR material. Här växlar PS4’n till HDR för hela appen så SDR material påverkas markant. Inte heller så optimalt.

I sammanhanget stödjer flera spel byte mellan SDR och HDR inne i spelet. Detta bytet sker som du beskriver på någon sekund svart ruta. Däremot kräver detta ofta att man ställer om spelets ljushet / kontrast för att saker ska se snarlika ut. Rent tekniskt går det garanterat att få en hyfsat snygg lösning även om den innebär fade till svart i någon sekund.

Alltså, ursäkt men vet ni inte hur många tusentals personer som slipper köpa ny Apple TV/lämna in sin tack vare service-porten på baksidan (som ju nu tagits bort)? Alla som haft med en Authorized Reseller/Service Provider att göra vet att det är en guldgruva att hjälpa folk återställa sin Apple TV via iTunes. Det går snabbt, smidigt och enkelt och kunder blir nöjda.

Går det numer att även återställa en Apple TV som t.ex. fastnat på äpplet eller dylikt trådlöst? Annars tycker jag att det är bedrövligt att dem tagit bort service-porten. Är den interna mjukvaran skadad på något sätt går det dessutom att få in en helt ny fil, vilket inte går om man bara återställer Apple TV via enheten i sig.

Men det är väl den nya industrin.. till höger och vänster byts hårdvara ut om den till synes inte fungerar som den skall. Anledningen till att man idag har en 2012 års dator som huvud-dator är just för att man med små medel och utan någon avancerad kunskap kunnat byta ut vissa komponenter med tiden. Den lär också hålla ett antal år till utan problem.. men sådan är väl framtiden: konsumera mera.

Usch.

Jag har en Samsung 4K UHD-tv (7-serien som inköptes för två år sedan) men får inte upp 4K HDR-valet i menyn. Jag är lite novis på det här området. Men för att jag har 4K så behöver den inte stödja HDR? Köpte även med en "Belkin Ultra High Speed hdmi-kabel (2 m)".

Ursprungligen av primu[s]®:

Jag har en Samsung 4K UHD-tv (7-serien som inköptes för två år sedan) men får inte upp 4K HDR-valet i menyn. Jag är lite novis på det här området. Men för att jag har 4K så behöver den inte stödja HDR? Köpte även med en "Belkin Ultra High Speed hdmi-kabel (2 m)".

JS9-modellerna av samma generation klarar HDR men J7-modellen ska inte göra det. 4K/UHD i ditt fall betyder endast att den har pixelmatrisen och hanterar HDCP 2.2 som används av 4K/UHD-källor.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

JS9-modellerna av samma generation klarar HDR men J7-modellen ska inte göra det. 4K/UHD i ditt fall betyder endast att den har pixelmatrisen och hanterar HDCP 2.2 som används av 4K/UHD-källor.

Allt jag hörde (och ska vidarebefodra till sambon) var att jag måste köpa ny TV så att barnen inte ska bli blinda av dålig upplösning.

Jag har Apple TV 4K till min Samsung som stödjer 4K och HDR. Jag är relativt väl insatt i teknikerna fungerar. Jag har provat i flera omgångar, med flera olika inställningar och kombinationer, men hos mig blir av nån anledning filmerna bättre i sdr än HDR aktiverat (även på just HDR-filmer alltså). Jag kan dock inte förstå varför. Färgerna är skarpare, ljuset är starkare och känns mer dynamiskt, i SDR-läge. Hur kan detta komma sig?
Riktigt bra redogörelse iövrigt!

Ursprungligen av Anders Båth:

...hos mig blir av nån anledning filmerna bättre i sdr än HDR aktiverat (även på just HDR-filmer alltså).Hur kan detta komma sig?

Vad har du för Samsung-TV?

Bevaka tråden