Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" i7 installera egen SSD

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag hjälpte en kompis att utföra ingreppet och det jobbigaste var helt klart kabeldragningen, har man små fingrar så går det galant. Ett tips är luft på burk. Vi fick irriterande dammkorn innanför skärmen och fick riva upp den igen.

När det gällde sugkoppar så finns de överallt. Tex Swedol eller Sugkopp helgummi

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-04 22:30

Tack för tipset primu[s]®. till helgen blir det av, om jag får tag på en vinklad SATA kontakt. Var hittar man sådan inom landets gränser? de enda vinklade jag hittar är åt 'fel' håll. Eller spelar det någon roll? Strömsladden är ju inte vinklad, så i värsta fall är det väl bara att vända på SSD:n då den inte skruvas fast?

Ett tips är en att köpa en sådan här: Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA

Då behövs inget mer, bara att trycka i SSDn och allt hamnar precis på samma sätt som den tidigare hårddisken som ni ersätter.
Jag installerade en SSD i min iMac 27" i7 för ca två veckor sedan, gick otroligt smärtfritt. Tog de sugpropparna som handdukarna hänger på i badrummet, kraftigare än så behöver de inte vara.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-06 19:57
Ursprungligen av radaradam:

Ett tips är en att köpa en sådan här: Komplett.se - Kingston SSD 2.5" to 3.5" SATA

Då behövs inget mer, bara att trycka i SSDn och allt hamnar precis på samma sätt som den tidigare hårddisken som ni ersätter.
Jag installerade en SSD i min iMac 27" i7 för ca två veckor sedan, gick otroligt smärtfritt. Tog de sugpropparna som handdukarna hänger på i badrummet, kraftigare än så behöver de inte vara.

Jag och flera andra här i tråder syftar på att sätta in en SSD utöver nuvarande hårddisk och superdrive.

Varför sugproppar överhuvudtaget? Kör in naglarna mellan glas och chassi, släpper riktigt enkelt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-09 18:16

Då var det gjort! Vilket pill, det tog sin tid vill jag lova.

Gömde SSD:n under superdriven, fäste den med kardborre rakt på aluminiumbaksidan. En OCZ Agility 3 240GB, FW 2.11 för att vara exakt.

Kan tänkas att denna lösning försämrar luftflödet till grafikkylningen, skall följa upp detta.

Så här blev det när det var färdigt:

Största problemet var att jag inte hade rätt kabel, en SATA kabel med vinkel åt rätt håll. Se bilden här:

Kabeln skall alltså gå rakt upp på bilden, jag har markerat med rött hur kontakten ser ut. Gick loss på en SATA kabel med kökskniven och bantade kontakten rejält så att den gick att vinkla 90°. Den SATA kabel som i andra forum omnämndes 'left-angled' behövs för att ansluta till logikkortet, inte till disken i sig vilket jag först trodde.

Ytterligare en bild

Senast redigerat 2011-09-10 13:44

Kan du inte ladda upp bilderna hit till 99mac istället för att hotlinka dem från ditt Dropboxkonto (som ger en 403 sida med påföljd att dina bilder inte syns)?

  • Medlem
  • Essunga
  • 2011-09-16 00:02

Vilken kabel använde du mellan hårddisk och moderkortet?
Jag tänkte utgå från den här guiden Install SSD iMac 2011 How-To där de säger att jag ska använda en 22 pin hona till 13 pin hona Sata-kabel. Jag hittar inte en sådan kabel förutom på ebay och amazon.

Tacksam för hjälp!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2011-09-16 00:32

Vanlig SATA kabel, som jag dock fick modifiera. Jämför med den här sladden, som är vinklad åt 'fel' håll.

Tog alltså min gamla röda sladd och skar loss hälften av den svarta plasten för att sladden skulle kunna vinklas. Skär med den vassaste kniv du har, när du ser silveraktig metall är den kablarnas skärming (?) du ser. Stoppa där... Ser du koppartrådar har du grävt för djupt med kniven.

Strömsladd var en vanlig SATA ström Y splitter. En redig sladd med rejäla kontakter, tyvärr lite för kraftiga och platskrävande för en iMac.

Hade jag vetat hur trångt det var hade jag letat reda på kablar på ebay och köpt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-15 15:56
Ursprungligen av reboot81:

(bilder)

Dropbox har stängt av funktionen med bilddelning via länkar, så här är vad jag vill minnas rätt bilder:

Ursprungligen av pcw:

Kommer du på någon järnaffär på rak arm här i Stockholm centrum (jag bor i Gbg så jag har inte koll)?

Kjell & Co har detta och det verkar vanligtvis finnas i lager. Har för mig att de kostar runt 60 kr styck. Köpte en för att fixa en mjuk parkeringsbuckla på bilen, vilket den också gjorde alldeles utmärkt. Tog 10 sekunder och ett ryck.

Bevaka tråden