Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fast nätverksinstallation

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag bygger ut och om huset tänkte jag passa på att installera nätverksuttag bakom tv. Det kommer gå åt 3 st uttag med 2 ingångar i varje
Hittar inget uttag med flera ingångar i. Men det räcker väl med en kabel till varje uttag? Och den andra ändan sätter man väl bara i routern?
/simon

Här har du några varianter: https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksut.... Finns massor, bara att googla. Om du vill ha två portar så tror jag du behöver en splitter av något slag om du endast vill dra en kabel.

Det fungerar fint att dra kabel från router till de nya portarna, men det är inte "rätt sätt" enligt mig - det kommer fungerar, men då bygger du de portarna ovanför/utanför din router så att säga. Går routern sönder så slutar även de portarna att fungera exempelvis.

Ska det vara sex uttag på samma ställe, eller tre uppsättningar av dubbla uttag?

Om det är det förstnämnda kanske du borde fundera på att använda en switch istället.

En sladd från modemet = en IP-adress. Man kan alltså inte splitta/dela EN sladd till flera uttag och förvänta sig att man kan plugga in flera enheter där. En sladd per manick.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-15 15:20

Det räcker med en kabel till varje, du kan sätta en switch som "grendosa" sen om du har flera enheter.
Men håller man ändå på bör man dra dubbla kablar till varje uttag.
Har du möjlighet så passa på att dra till alla rum i huset (kanske bara är tre rum?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-16 09:59
Ursprungligen av Demiurgen:

En sladd från modemet = en IP-adress. Man kan alltså inte splitta/dela EN sladd till flera uttag och förvänta sig att man kan plugga in flera enheter där. En sladd per manick.

En Cat 5 nätverkskabel har fyra twisted pairs.

Kör man högst 100BASE-TX (100 Mbit/s) så används endast två av paren. Man kan då ansluta två nätverksuttag per kabel. Det finns även enkla splitters.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Kör man gigabit speed används alla fyra par och då är det en kabel per uttag. Eller så har man en kabel och sedan en switch.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_t...

Jo, men att köra 100 mb är så långsökt i min värld att jag inte ens tänker på det (min PowerBook Titanium för...tja, 15 år sedan! hade 1 gb). Man kan också köpa USB2-diskar till sin nya dator som har USB3...man kan göra allt möjligt.

Ursprungligen av pesc:

En Cat 5 nätverkskabel har fyra twisted pairs.

Kör man högst 100BASE-TX (100 Mbit/s) så används endast två av paren. Man kan då ansluta två nätverksuttag per kabel. Det finns även enkla splitters.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Kör man gigabit speed används alla fyra par och då är det en kabel per uttag. Eller så har man en kabel och sedan en switch.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_over_t...

Vill bara förtydliga lite ha ha...
Jag vill alltså passa på att dra fast installation nu när jag ändå bygger om/ut huset.
All multimedia kommer flytta från övre våning till nedre.
Fiber kommer in på övervåningen. Nu har jag dragit en sladd genom väggen från router till en switch.
Min tanke är att slippa switch och kabelhärvor bakom TV-bänk om man kopplade in fasta uttag bakom tv`n.
Det som ska vara uppkopplat är
Tv
Ps4
Förstärkare
Applettv
Digitalbox
Därför var min tanke att ha 3st fasta uttag med 2 ingångar i varje bakom tv`n.
Jag är nog tillräckligt teknisk för att tillverka egna kablar och koppla och greja, Men jag vet inte hur jag ska gå tillväga.
En del vänner pratar om en patchpanel men jag vet som sagt inte hur man går tillväga. Vill ju inte fylla routen med sladdar till enbart detta.
Så finns det någon som kan göra en ”nätverk för dummies” vore det dagens goda gärning.
/ simon

Ursprungligen av Mac Jonson:

Då jag bygger ut och om huset tänkte jag passa på att installera nätverksuttag bakom tv. Det kommer gå åt 3 st uttag med 2 ingångar i varje
Hittar inget uttag med flera ingångar i. Men det räcker väl med en kabel till varje uttag? Och den andra ändan sätter man väl bara i routern?
/simon

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2017-10-17 20:32
Ursprungligen av Mac Jonson:

Så finns det någon som kan göra en ”nätverk för dummies” vore det dagens goda gärning.
/ simon

Kjells ”Hur funkar det” är bra guider för ”dummies”. Se t.ex under Nätverk/ Hemnätverk/ Lokalt trådbundet nätverk
och Nätverk/ Kabelinstallation
Så hittar du nog infon du behöver.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funk...

Om du inte vill ha en liten switch med minst 5 portar bakom TVn måste du dra fram minst fem separata kablar från där du har switchen/routern till TVn. Naturligtvis snyggt om du enkelt kan dra många kanlar dolt, men kan vara enklare att bara behöva dra en kabel.

Ursprungligen av IngoX:

Kjells ”Hur funkar det” är bra guider för ”dummies”. Se t.ex under Nätverk/ Hemnätverk/ Lokalt trådbundet nätverk
och Nätverk/ Kabelinstallation
Så hittar du nog infon du behöver.

https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funk...

Om du inte vill ha en liten switch med minst 5 portar bakom TVn måste du dra fram minst fem separata kablar från där du har switchen/routern till TVn. Naturligtvis snyggt om du enkelt kan dra många kanlar dolt, men kan vara enklare att bara behöva dra en kabel.

Kjell-guiden är riktigt bra, men den skulle kunna kompletteras för att göra det ännu tydligare för trådskaparen utifrån vad som diskuterats hittills i tråden.

Fördelen med patchpanel är att du kan dra allt kablage mellan panel och uttag och sen enkelt bestämma exakt vad varje uttag ska användas till genom att koppla motsvarande uttag på panelen till routern eller IPTV-lådan. Du kan få exakt samma praktiska funktion genom att i ditt "nätverkscentrum" ha en bunt lösa sladdar med RJ45-kontakt som du sedan manuellt kopplar direkt till router eller IPTV-låda, men det är inte lika flexibelt.
Själv har jag fuskat och använder inte några patchpaneler.

Grundlösningen är som sagt en kabel per nätverksuttag, men du behöver däremot inte dra en kabel per uttag hela vägen från routern. Du kan t.ex. dra en kabel mellan routern som är i ena änden av huset och TV-väggen som är i andra ändan av huset och där installera en switch där du kopplar den inkommande kabeln från routern samt en utgående kabel per nätverksuttag som finns i TV-väggen.
I mitt fall så har jag en switch sittande i anslutning till innertaket på "baksidan" av min TV-vägg och därifrån dras en bunt kablar inne i väggen till respektive uttag.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Här har du några varianter: https://www.clasohlson.com/se/N%C3%A4tverksut.... Finns massor, bara att googla. Om du vill ha två portar så tror jag du behöver en splitter av något slag om du endast vill dra en kabel.

Det fungerar fint att dra kabel från router till de nya portarna, men det är inte "rätt sätt" enligt mig - det kommer fungerar, men då bygger du de portarna ovanför/utanför din router så att säga. Går routern sönder så slutar även de portarna att fungera exempelvis.

Med tanke på att alla idag lär vilja installera ett nät som supportar Gbit så kan du omgående släppa tanken på att köra något annat än en kabel per uttag.

Den sista kommentaren förstår jag inte alls:
Givetvis så dör hela nätet om min router dör alt. delar av nätet om någon av de eventuellt inblandade switcharna dör, men det problemet har du oavsett vilken lösning du väljer.
Om du har behov av totalt X portar i huset kommer du att behöva minst X portar (och troligen några till) fördelat på router plus en eller flera switchar. En eller flera patchpaneler gör kabelkopplingscentralen snyggare och mer flexibel, men antalet portar som installationen behöver supporta påverkas inte.

/Jonas

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-10-18 10:24
Ursprungligen av Mac Jonson:

Därför var min tanke att ha 3st fasta uttag med 2 ingångar i varje bakom tv`n.

Du kan såklart göra så, men fundera på om det inte är smidigare att ha ett vanligt dubbeluttag med två kablar och montera en liten switch bredvid. Väggmontera, sätta på baksidan tv-bänken, smyga in i en låda, finns massa alternativ för att gömma den.

1
Bevaka tråden