Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe släpper helt nytt molnbaserat Lightroom CC

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Adobe släpper en helt ny version av Lightroom CC, uppdaterar mobilversionen och släpper uppdateringar till vad de nu kallar för Lightroom Classic CC.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2017-10-18 23:55

Jag gillar tänket! Privat hade jag gärna hoppat på det här MEN jag vill ju inte ha flera olika molnlösningar, det räcker med en för min del. I mitt fall använder jag Onedrive och det hade ju varit gött om jag bara kunde koppla ihop det med nya Lightroom CC istället för att behöva betala för deras moln. :/

Får spontant panik av det här, haha. Gillar "filer", gillar kontrollen vanliga Lightroom ger. Verkar ju dock som det blir kvar tills vidare, phew!

Ursprungligen av emilakered:

Får spontant panik av det här, haha. Gillar "filer", gillar kontrollen vanliga Lightroom ger. Verkar ju dock som det blir kvar tills vidare, phew!

Lightroom CC är endast molnbaserat, medans lightroom Classic är lokalt, lightroom CC är inte lika avancerat som Classic och saknar flera finesser

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2017-10-19 08:52
Ursprungligen av linkmx6:

Lightroom CC är endast molnbaserat, medans lightroom Classic är lokalt, lightroom CC är inte lika avancerat som Classic och saknar flera finesser

Det är nog bara en tidsfråga innan LR CC kan lika mycket och ännu mer än LR Classic och vi sedan tvingas över till LR CC när LR Classic läggs ner. Får den känslan när något kallas för Classic (typ Volvo V70 Classic). Jag hoppas jag har fel för jag vill absolut inte tvingas ha mina bilder i molnet.

Vad håller dom på med? Varför ska samma program finnas i så många olika varianter + dessutom Bridge?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 11:54
Ursprungligen av calinou:

Vad håller dom på med? Varför ska samma program finnas i så många olika varianter + dessutom Bridge?

Det kan man verkligen fråga sig. Bridge är förvisso dött (eller har inte uppdaterats sedan CS6).

Senast redigerat 2017-10-19 12:50

För mig är det ganska självklart att Adobe märkt att vägen framåt är via prenumeration. Skulle tro att de drar in märkbart mycket mer nu sedan de lanserade deras CC. Nu jobbar de med att ta fram produkter och lösningar som kan få fler att prenumerera. De kommer också aktivt att försöka få de som ligger på $10 i månaden att hoppa upp på $20-nivån.

Jag hoppade själv på Photography Plan som är Lightroom + Photoshop för runt $10 i månaden. Det tycker jag är en OK deal om man skall se det realistiskt. Med det menar jag att om alla bara plockar upp mjukvara som trillar av lastbilsflak i natten så kommer det aldrig att gå runt.

Det finns många mer eller mindre galna prisjämförelser där man jämför ett engångsköp för $65 mot 20 års prenumeration som blir typ $2400. Visst, det blir helt säkert dyrare att prenumerera jämfört med att köpa enskild mjukvara varje eller vartannat år, men personligen tycker jag att jag får bra värde för pengarna med min plan.

För Mac-användare lyser dock solen starkt även utanför Adobes portfölj. Affinity Photo (Ps), Affinity Designer (Ai) och strax Affinity Publisher (Id) erbjuder ”samma nivå” av program för en billig peng. Affinity-gänget tittar också på att släppa en direkt Lightroom Classic-konkurrent efter att Affinity Publisher är ute. Men det ligger en bit fram i tiden. Är man en stor fan av Adobe men inte gillar molntjänster så hjälper ju inga alternativ. En liten tröst är att Adobe gått ut och tryckt på att de kommer att fortsätta utveckla Classic, eftersom de förstår att molnet inte passar alla.

Men, men.. helt klar är att man kan närsomhelst ersätta ”...våra kunder önskar” med ”...vi tror vi tjänar mer pengar genom” i deras kommunikation.

Är det bara jag som ser det här som ett ytterligare steg mot att slippa pirater? Om alla deras program i framtiden är på molnet så finns ingen väg att gå runt det, än om man har mjukvaran lokalt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Har länge funderat på att prenumerera hos Adobe men vet inte riktigt vilket paket jag ska välja. Ni som är prenumeranter, tycker ni det funkat bra? Då tänker jag på programmen man får använda, uppdateringarna, sync, molnlagring etc.

Ursprungligen av Erik.dv:

Det kan man verkligen fråga sig. Bridge är förvisso dött (eller har inte uppdaterats sedan CS6).

Bridge uppdaterades också igår till Bridge 2018.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-10-19 18:34
Ursprungligen av Krylovrum:

Är det bara jag som ser det här som ett ytterligare steg mot att slippa pirater? Om alla deras program i framtiden är på molnet så finns ingen väg att gå runt det, än om man har mjukvaran lokalt. Någon får gärna rätta mig om jag har fel!

Har länge funderat på att prenumerera hos Adobe men vet inte riktigt vilket paket jag ska välja. Ni som är prenumeranter, tycker ni det funkat bra? Då tänker jag på programmen man får använda, uppdateringarna, sync, molnlagring etc.

Det är dels möjligheten att stävja stöld som fått Adobe och andra att gå över till moln/prenumerations-modeller.
Lightroom är ett bra exempel på hur ett program inte längre är något man kör lokalt, utan en tjänst som man nyttjar på flera plattformar.

Jag är i regel skeptisk till prenumerationsmodeller, men LR+PS för 110kr/mån är billigt för professionella produkter. Förr kunde man köpa LR 3-6 för ~1200kr(?)/st. Man fick det man fick. Nu betalar jag 1320 per år och får mer. Det tillkommer inte så värst många nya funktioner under ett år, men de kommer.
Uppdateringarna är smidiga, kräver 2-3 klick, inget att ladda ner manuellt. Som man brukar säga: "man får vad man betalar för". Något som är gratis kan försvinna närsomhelst. Att Adobe varje månad får in X miljoner i prenumerationsavgifter är ett sjukt starkt incitament för att förvalta produkten på ett attraktivt sätt.

Personligen kommer jag ligga kvar på Classic och köra bilderna lokalt då jag trivs med det och har +1TB bilder. Men visst finns det tillfällen då jag önskar att jag kunde nå alla bilder.
För vanliga människor/fotografer är säkert molnlagring av bilderna ett bättre alternativ. Självklart utger sig inte Creative Cloud Photography Plan för att vara en backuptjänst, men jag tror bilderna ligger säkrare där än hos Svensson. För det finns många Svensson som inte har en väl fungerande backuplösning, inte ens om de själva tror sig ha en sådan.

Apple's bilder och Google Photos är kanske inte solklara motsvarigheter till Lightroom, men tillsammans med en hederlig bildredigeringsapp som man köper för <1000kr har man liknande möjligheter till lagring, redigering och delning av bilder.

Mer läsning om de nya planerna finns att läsa på https://www.lightroomqueen.com/blog/

Ursprungligen av reboot81:

Det är dels möjligheten att stävja stöld som fått Adobe och andra att gå över till moln/prenumerations-modeller.
Lightroom är ett bra exempel på hur ett program inte längre är något man kör lokalt, utan en tjänst som man nyttjar på flera plattformar.

Jag är i regel skeptisk till prenumerationsmodeller, men LR+PS för 110kr/mån är billigt för professionella produkter. Förr kunde man köpa LR 3-6 för ~1200kr(?)/st. Man fick det man fick. Nu betalar jag 1320 per år och får mer. Det tillkommer inte så värst många nya funktioner under ett år, men de kommer.
Uppdateringarna är smidiga, kräver 2-3 klick, inget att ladda ner manuellt. Som man brukar säga: "man får vad man betalar för". Något som är gratis kan försvinna närsomhelst. Att Adobe varje månad får in X miljoner i prenumerationsavgifter är ett sjukt starkt incitament för att förvalta produkten på ett attraktivt sätt.

Personligen kommer jag ligga kvar på Classic och köra bilderna lokalt då jag trivs med det och har +1TB bilder. Men visst finns det tillfällen då jag önskar att jag kunde nå alla bilder.
För vanliga människor/fotografer är säkert molnlagring av bilderna ett bättre alternativ. Självklart utger sig inte Creative Cloud Photography Plan för att vara en backuptjänst, men jag tror bilderna ligger säkrare där än hos Svensson. För det finns många Svensson som inte har en väl fungerande backuplösning, inte ens om de själva tror sig ha en sådan.

Apple's bilder och Google Photos är kanske inte solklara motsvarigheter till Lightroom, men tillsammans med en hederlig bildredigeringsapp som man köper för <1000kr har man liknande möjligheter till lagring, redigering och delning av bilder.

Mer läsning om de nya planerna finns att läsa på https://www.lightroomqueen.com/blog/

Ok tack för info! Gick in på bloggen du länkade till och läste om LR CC. Men det lutar mer åt den modell som du har just nu med LR + PS för 110 kr/mån, det tycker jag låter otroligt prisvärt! Nästan en pizza i månaden ju

Jag tror Adobe har något intressant på gång med deras cloud-ecosystem, tror det kommer att expandera och bli väldigt bra inom ett par år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2017-10-19 19:56
Ursprungligen av stefanprofiler:

Bridge uppdaterades också igår till Bridge 2018.

Wow, blast from the past! Går det att använda nu?

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2017-10-20 10:44
Ursprungligen av calinou:

Vad håller dom på med? Varför ska samma program finnas i så många olika varianter + dessutom Bridge?

Har funnits i flera versioner sedan flera år - tidigare hette det Lightroom Mobile. Märklig namn skulle Apple döpa ”Bilder” till ”Bilder Mobile” eller Safari Mobile bara för att den körs på en mobile enhet:-)
Tror nog att inom några år så försvinner Classic - allt ska gå i molnet. På gott och ont. Framtiden får visa vad som händer.

Choke

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-11-04 14:27

Jag är en sådan som ger blanka fan i molntjänster i detta fallet. Min issue är att jag inte lyckas få över bilder som .dng-format från telefonen till datorn.

I telefonen fotar jag råformat i Lightroom.app, lägger över bilden i kamerarullen och det blir en jpg-fil. WTF? Hela idén faller någonstans mellan start och målsnöre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2017-11-04 21:23
Ursprungligen av filuren:

Jag är en sådan som ger blanka fan i molntjänster i detta fallet. Min issue är att jag inte lyckas få över bilder som .dng-format från telefonen till datorn.

I telefonen fotar jag råformat i Lightroom.app, lägger över bilden i kamerarullen och det blir en jpg-fil. WTF? Hela idén faller någonstans mellan start och målsnöre.

Kamerarullen hanterar råfiler, även DNG. Grejjen är att Lightroom CC på mobilen inte ger originalfilen om du väljer någon av de fem första alternativen. Du behöver välja det sista: Export Original.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2017-11-13 20:20
Ursprungligen av reboot81:

Kamerarullen hanterar råfiler, även DNG. Grejjen är att Lightroom CC på mobilen inte ger originalfilen om du väljer någon av de fem första alternativen. Du behöver välja det sista: Export Original.

Se där. Tack.

Är det någon som har installerat Classic CC LR och fått en sådan dialogruta när man startar den?
Vet inte riktigt vad jag ska välja där pga osäker om vad som menas.......

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-11-14 14:51

Reparera och Fortsätt skulle jag välja. Det står i texten varför.
Jag har dock inte programmet själv. Och du har väl backup?

Ursprungligen av kenjon:

Reparera och Fortsätt skulle jag välja. Det står i texten varför.
Jag har dock inte programmet själv. Och du har väl backup?

Tack för svar! Har en vanlig backup men ska även kontrollera att det finns backup av LR-biblioteket på datorn.

1
Bevaka tråden